Gå til innhold

Atopisk eksem - hjelpestønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har atopisk eksem og har i hele høst og vinter hatt veldig kraftige utbrudd. Det klær, sprekker, blør osv. Og vi smrer og behandler, plastrer og bandasjerer etter beste evne. Og vasker, vasker og vasker klær og sengetøy.....

Legen tok opp muligheten for å søke hjelpestnad.

Jeg trodde i grunn hjelpestnad var vokr mer "alvorlige" sykdommer, så jeg ahr forskt å lese på nav.no, men ble ikke noe klokere...

Er det noen her som har erfaring med hjelpestnad ved atopisk eksem/hudsykdommer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mottok dette en periode pga det samme + noe annet, var rundt 500lappen den gang. Den er ment til å dekke den ekstra slitasjen det gir på klær og sengetøy(krever jo en god del mer vask pga fete kremer og salver, det gjør også godt for en sår hud å få rene sengeklær litt oftere i de verste periodene) og til de fete kremene. Atopikere har jo ett over gjennomsnittet høyt forbruk av slikt i perioder:)

Skrevet

Min fikk det som baby, og for å få stønad måtte man dokumentere at ungen hadde hatt eksamen i 2 år.

Anonym poster: be65516e9288eb4c28e4565c34e0b194

Skrevet

eksamen... Hehehe! EKSEM skulle det være!

Anonym poster: be65516e9288eb4c28e4565c34e0b194

Skrevet

Det fins noe som heter grunnstønad, som er en støtte til ekstra slitasje på klær og utstyr. I tillegg har du hjelpestønad, som fins i ulik grad. Da må du dokumentere hvor mye ekstra tiddu bruker på sykdommen til barnet. Vet om st folk har fått dette på grunn av atopisk eksem. Regner med du kvalifiserer til begge deler, men nav er ganske strenge og krever grundig oversikt over tidsbruk.

Anonym poster: ffa1c866e8db05ae2f2291f086150a27

Skrevet

Jeg har eksem og har fått grunnstønad i mange år. Da får jeg utbetalt et beløp hver mnd. Hvert 5.år sånn ca må jeg dokumentere utgiftene jeg har i en 3 mnd periode, og så vurderes saken på ny. Min bror som også har eksem fikk ikke innvilget grunnstønad av en eller annen grunn, så han får hjelpestønad istedet. Da får han bare refundert faktiske utgifter ved fremvisning av kvittering. Kanskje best å bare ringe nav for å finne ut av hvilke stønader dere kan få. Dere får nok en av delene hvis dere har legeerklæring iallefall.

Anonym poster: cf6cfa162302a1483451f940985ee872

Skrevet

Vi søkte om grunnstønad til lillebror som har atopisk eksem og astma og allergier, men fikk avslag.

Vi har hjelpestønad sats 2, men det er nok pga astma og diverse andre ting som har kommet i ettertid.

Hjelpestønaden er en slags kompensasjon du eller dere foreldre får for den tiden dere bruker ekstra på barnet i forhold på et annet barn på samme alder.

Ting du må tenke på er alt fra hvor lang tid det tar for å smøre, tørke før barnet kan ha på klær, bading med olje, ekstra sengeskfit osv. Du kan tom. skrive at barnet ikke liker det og du bruker ekstra tid på å få smørt det. Alt tid som er ekstra pga atopisk eksem.

Skrevet

Hjelpestønad er for den ekstra tiden barnet trenger dere til i forhold til jevnaldringer og grunnstønad er for økonomiske greier, som slitasje på sengeklær, klær, sko og mer til. Som at dere vasker sengeklær og andre klær mye - slitasje på klær, vaskemaskin, tørketrommel, vaskemidler osv.

Du kan nok søke om begge deler.

Anonym poster: e3403d918922f602014ef24b1d2eb9e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...