Gå til innhold

Noen med erfaring med planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir planlagt keisersnitt for meg med nummer to. Det endte med katastrofesnitt med nummer en, så jeg får ikke føde denne gangen heller.

Gruer meg veldig til en ny operasjon, hadde så veldig vondt etterpå sist, og det hang i lenge syntes jeg, kanskje ekstra ille fordi det gikk så fort?

Gruer meg til ryggbedøvelse, gruer meg til å være våken og smertene etterpå. Dessuten må jeg jo klare meg alene på sykehuset denne gangen da mannen må hjem til nummer to på nettene.

Noen som kan komme med noen erfaringer? Noe jeg burde tenke på? Hva opplevde du som verst? Hva var ikke så ille som du trodde?

Anonym poster: 809431be4cb114f6a211eb87265b083d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke ille i det hele tatt. Mye mindre smertefullt enn forventet, etter de første par dagene bare litt vondt ved etterrier og om jeg lo eller hostet kraftig.

Bedøvelsen var helt uproblematisk.

Anonym poster: fc0076e3f5f7eab0e6122eb047afde72

Skrevet

Var motsatt med meg.

Katastrofesnittet gikk helt fint. Smerter i hele kroppen fordi jeg hadde vært gjennom hele fødselen først. Men såret gikk det helt fint med.

Grudde fryktelig til planlagt KS, livredd spinalbedøvelsen og alt generelt.

Men kjente ikke at de satte bedøvelsen i ryggen. Seriøst, ingenting!

Men hadde mye mer plager i ettertid. Smerter og infeksjon:(

Anonym poster: c1ef8def854613ee707c0fb1e29a561f

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg har et hasteks. bak meg og et planlagt med nr to. Begge var uproblematiske egentlig. Det går fint å ikke ha mannen der om natta, du har jo bebisen hos deg om du vil. Og så får du jo morfin mot de verste smertene. Prøv å slappe av når de setter spinal. Det er et langt større team rundt deg og mye mer ro rundt et planlagt ks. Det kan nok ikke sammenlignes med et katastrofeks. Jeg syntes det planlagte ks et var en fin fødselsopplevelse :)

Dette vil gå kjempefint!

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg har to planlagte ks, og har full forståelse for at du gruer deg. Det er jo tross alt en stor operasjon, men det går stort sett overraskende fint og fort :)

Mitt første ks synes jeg ikke var noe særlig, fordi jeg hadde en veldig uerfaren anestesilege som slet med å sette bedøvelsen. Etter 45 min kom heldigvis en annen, og da gikk det bra. Andre gangen sa jeg ifra at jeg var kjempe nervøs pga spinalen, og de tok virkelig hensyn. Hadde en super anestesilege, og hun klarte det på første forsøk.

Så fort bedøvelsen virker og du får lagt deg ned, så synes jeg at det gikk veldig fint begge gangene. De passer godt på deg, og gir deg rask hjelp hvis du enten får blodtrykksfall eller blir litt uggen. Jeg følte ihvertfall at jeg ble godt ivaretatt hele veien.

Jeg var selv i super form etter begge ks`ene. Reiste hjem henholdsvis 2,5 og 1,5 døgn etter operasjonen. Måtte tilbake for å få en sprøyte og for at de kunne ta prøver av barnet. Merket litt til luftsmerter første gangen og etterrier andre gangen, men ellers lite smerter. Selvsagt er det litt vondt å hoste, nyse eller reise seg raskt opp, men dette går over. Såret grodde bra begge gangene, og har ikke hatt noe infeksjoner eller problemer i ettertid.

Jeg ble forresten forespeilet på forhånd at det var kjempe vondt å sette inn kateter, men må med hånden på hjertet si at jeg nesten ikke merket det engang.

Masse lykke til, det kommer til å gå veldig bra :)

Skrevet

12 dager i morra siden jeg hadde planlagt ks. To ting som plager meg. Kan ikke løfte vogn og bilsete, og ikke kunne drive å snu eldstemann på hodet (les:løfte han)

Snittet kjenner jeg ingen ting til. Vi dro hjem etter to netter på sjukehuset. Mannen og eldstemann sov hjemme. De kom på dagen på besøk. Ellers hjelper jo personellet til om det skal være noe.

Endte i hasteks forrige gang. Var like fin form da, men var mer sliten da jeg var gjennom hele delen sist bortsett fra at han ikke kom med i bekkenet.

Født på to forskjellige sjukehus, men en fin opplevelse begge gangene. Visste jo mer hva jeg gikk til da det var planlagt. Det er jo selvfølgelig litt rart også å vite akkurat når baby kommer. Men ting blir akkurat som du gjør det til selv. Det er liksom ingen vei tilbake.

Det går nok bra skal du se. Masse lykke til :)

Skrevet

Akutt ks med nr 1. Hadde lenge plager med såret, og grudde meg veldig til ks nr 2 som var planlagt. Heldigvis var dette en helt annen opplevelse. Hadde ikke problemer med såret, jeg var oppe og gikk om kvelden samme dag som snittet, og dusjet dagen etter.

Når jeg dro hjem etter tre dager så var det ikke behov for smertestillende lenger, selv om jeg hadde noen tabletter på lur i tilfelle.

Du får også hjelp med barnet om nødvendig.

Skal ha ks nr 3 om noen måneder, og regner med at det går helt fint.

PS, det kan være lurt å ordne med barnevakt til storebror/søster til den dagen og natta du skal ha ks. Du vet aldri om operasjonen blir utsatt pga mer akutte ting, så da er det greit å ha noen som kan hjelpe til om Pappaen ikke har mulighet til å komme hjem etter barnehagetid.

Anonym poster: 6ac7add42991932d2d09ec7a9c97d4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...