Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #1 Skrevet 15. mars 2013 I dag snakket jeg med pedleder i bhg om sønnen min, men ut av det blå (vi snakket om noe annet) fikk jeg beskjed om at han antagelig har en eller annen diagnose om at han vil være sein i utviklinga. Jeg er jo mor, og ser ikke det samme, men for all del, kan hende jeg er blind. Hun sa ikke mer om utredning eller noe, bare kom med denne diagnosen jeg ikke husker navnet på. Jeg ble kjempelei meg og redd, så orket ikke å snakke med henne mer. Han er fire år, snakker mye og rent, men spør en del og later litt som han ikke forstår (trodde jeg). Men skal en pedleder sette diagnose sånn, og skal man ta det over telefon? Og hva om ungen er normal (for her skal det utredes)? Jeg er klin forbanna oppi all redselen, for jeg håper ikke dette er gjengs måte å ta opp sånne ting. Anonym poster: 7026d344d11f5a24f49af9e1c4c7976d
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #2 Skrevet 15. mars 2013 Forstår ikke helt hvorfor du ikke spurte nærmere om hva hun mente, og hva diagnose hun snakket om? Anonym poster: 26b3cf3861b9ba4d9f17b8dd07767a27
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #3 Skrevet 15. mars 2013 Synes at hun burde tatt noe sånt som dette opp i en foreldresamtale, der hun også burde hatt en plan for hvordan dere burde gå videre med dette. For eksempel å henvise til ppt, det er ikke noe som en bare skal slenge ut i forbifarten nei. Du har grunn til å reagere på dette. Jeg ville spurt om et møte med ped leder, for å legge en plan videre, slik at barnet ditt er sikret de beste muligheter fremover. Hilsen ped leder Anonym poster: 593f95808b9282bfab4ee90278c09323
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 Jeg spurte ikke mer fordi jeg ble så paff, dessuten begynte jeg å grine;( Men ok, skal nok ta pedleder for meg... Takk for svar:) Anonym poster: 7026d344d11f5a24f49af9e1c4c7976d
Tonetralletroll Skrevet 15. mars 2013 #5 Skrevet 15. mars 2013 En førskolelærer er ikke utdannet til å diagnostisere barnet ditt! Veldig uprofesjonelt. Forstår godt at du er lei deg. Dersom du selv eller barnehagen tenker at det er grunn til bekymring angående din sønns utvikling kan du selv kontakte fastlegen og be om videre henvisning. Evt. kan bhg henvise til PPT. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #6 Skrevet 15. mars 2013 Signerer anonym over her. Ped.leder burde tatt det opp på et møte med dere foreldre, og hatt en plan om evt. videre oppfølging. Anbefaler å be om et møte. Hilsen ped.leder Anonym poster: db91d48a5e8887d0d7cd222ee85df46a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #7 Skrevet 15. mars 2013 Himmel, det var litt spesielt. Det er jo ikke vår jobb og sette diagnoser på barna, det har ikke færskolelærere/pedagogiske ledere nok kunnskap til. Det vi har kunnskap til er om barnet følger den "normale" utviklingen. Tror vi at det kan være noe galt, eller om barnet sliter med noe, så skal vi jo henvise barnet videre til de som har greie på det. Jeg hadde spurt henne om hvordan hun kan sette en diagnose på barnet ditt på egen hånd, hvordan hun har kommet frem til det og hva hun har tenkt til og gjøre med det? Anonym poster: b6ef4ccc9fc3b3d59a25c67f86ed0f64
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #8 Skrevet 15. mars 2013 I dag snakket jeg med pedleder i bhg om sønnen min, men ut av det blå (vi snakket om noe annet) fikk jeg beskjed om at han antagelig har en eller annen diagnose om at han vil være sein i utviklinga. Jeg er jo mor, og ser ikke det samme, men for all del, kan hende jeg er blind. Hun sa ikke mer om utredning eller noe, bare kom med denne diagnosen jeg ikke husker navnet på. Jeg ble kjempelei meg og redd, så orket ikke å snakke med henne mer. Han er fire år, snakker mye og rent, men spør en del og later litt som han ikke forstår (trodde jeg). Men skal en pedleder sette diagnose sånn, og skal man ta det over telefon? Og hva om ungen er normal (for her skal det utredes)? Jeg er klin forbanna oppi all redselen, for jeg håper ikke dette er gjengs måte å ta opp sånne ting. Anonym poster: 7026d344d11f5a24f49af9e1c4c7976d Jeg jobber som ped.leder og vi er ikke utdannet til å gi diagnoser, men vi kan spørre om samtykke for å sende inn barnet for utredning, men den praten tas jo absolutt ikke i garderoben. Syns du skal be om en samtale med styrer og klage inn hvordan dette ble lagt frem. Jeg har selv en sønn bhg. ba om utredning på uten at jeg var enig i det. Men jeg samtykket og bhg., ble slaktet av ppt for dårlig dømmekraft og unyttig bruk av deres ressurser. Men jeg hadde ikke tilgitt meg selv om det kom frem i skolealder at det faktisk hadde vært noe og jeg sa nei fordi jeg som mamma ikke var enig. Man kan se seg blindt på sitt barn. Men du ble møtt uproffesjonelt, og jeg sitter med en flau smak i munnen over en "kollega". Anonym poster: 23ab181434dda10efe150599a8b341e3
SnartToGull Skrevet 15. mars 2013 #9 Skrevet 15. mars 2013 Signerer alle over her. Særdeles uproft av ped.leder, og jeg synes faktisk at du skal ta dette opp med styrer. Ped.leder kan hensvise til ppt, og ofte er det snakk om at et barn trenger litt ekstra hjelp og støtte frem mot skolestart. Det trenger ikke å bety at det er noe alvorlig galt med barnet ditt, så ikke ta noen bekymringer på forskudd!! Lykke til. Hilsen ped.leder.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2013 #10 Skrevet 15. mars 2013 I dag snakket jeg med pedleder i bhg om sønnen min, men ut av det blå (vi snakket om noe annet) fikk jeg beskjed om at han antagelig har en eller annen diagnose om at han vil være sein i utviklinga. Jeg er jo mor, og ser ikke det samme, men for all del, kan hende jeg er blind. Hun sa ikke mer om utredning eller noe, bare kom med denne diagnosen jeg ikke husker navnet på. Jeg ble kjempelei meg og redd, så orket ikke å snakke med henne mer. Han er fire år, snakker mye og rent, men spør en del og later litt som han ikke forstår (trodde jeg). Men skal en pedleder sette diagnose sånn, og skal man ta det over telefon? Og hva om ungen er normal (for her skal det utredes)? Jeg er klin forbanna oppi all redselen, for jeg håper ikke dette er gjengs måte å ta opp sånne ting. Anonym poster: 7026d344d11f5a24f49af9e1c4c7976d Jeg ville tatt dette opp i en foreldresamtale, og ikke over telefonen. Hun kan ikke gi ditt barn en diagnose, men hun kan jo henvise videre til feks ppt... Anonym poster: 505a97ea3ff718257eb6ff4931006266
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Takk for svar alle sammen:) Jeg tror helt ærlig at det ikke er noe stort mer som feiler ungen enn litt ekstra behov for oppmerksomhet. Men jeg vil så klart få dette undersøkt hos fagfolk, også får vi ta det derfra. OM det er noe er det uansett greit å vite. Det som er helt sikkert er at jeg må ta en god prat med styrer og pedleder om hvordan en slik samtale skal skje. For jeg unner jo ikke andre foreldre å gjennomgå det samme. Nå skal jeg overlate til styrer å sette inn de ressursene som bør bli satt inn, også får vi håpe saken lander der. Anonym poster: 7026d344d11f5a24f49af9e1c4c7976d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #12 Skrevet 16. mars 2013 særdeles uprofesjonelt !!!!! en dyktig pedagog kan se en avvikende atferd, men det skal noe annen erfaring til enn ped.leder stilling i en barnehage for å kunne se sammenheng mellom atferd og evt.diagnosekriterier...hjelpes, for en dårlig ped.leder som tar dette opp på den måten som du beskriver...:/ det står virkelig dårlig til med kvalitet i norske barnehager Anonym poster: 0bc515c9d4795cc85ea8837e61aa86cd
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #13 Skrevet 16. mars 2013 særdeles uprofesjonelt !!!!! en dyktig pedagog kan se en avvikende atferd, men det skal noe annen erfaring til enn ped.leder stilling i en barnehage for å kunne se sammenheng mellom atferd og evt.diagnosekriterier...hjelpes, for en dårlig ped.leder som tar dette opp på den måten som du beskriver...:/ det står virkelig dårlig til med kvalitet i norske barnehager Anonym poster: 0bc515c9d4795cc85ea8837e61aa86cd Hva en pedleder i en barnehage gjør, sier vel ingenting om kvaliteten i norske barnhager Anonym poster: b6ef4ccc9fc3b3d59a25c67f86ed0f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå