Gå til innhold

Mange her som ikke ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita jente på ca tre uker, og har allerede tenkt på å slutte å amme.. Folk sier det er så koselig å amme, men jeg synes ikke det er kos, jeg synes det er vondt, og blir i grunn bare stressa av det, spesielt fordi jeg føler hun aldri blir mett.

Lurer på om jeg har for lite melk, og vi gir henne allerede litt mme innimellom. .

Er ikke komfortabel med å slenge ut puppen når det er folk til stede, og de skal jo ha mat hele tiden når de er så små, så føler det begrenser seg veldig hva jeg kan gjøre da, kan jo ikke sitte hjemme hele tiden..

Flere som føler de blir sett på som "dårlige" mødre om ikke de ammer?

Anonym poster: 42b26cae587646be103565902354e7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å amme. Men skal pumpe og gi på flaske. Sleit veldig med amminga sist gang og måtte over på pumpe og flaske. Det gikk veldig bra.

Du kan jo prøve brystskjold og pumpe før du gir opp?

Finnes jo også mange fine ammeklær som gjør at du ikke viser noenting.

Skrevet

Jeg skal ikke amme når nummer to er ute. Jeg tror egentlig at hva man føler om hvordan "folk" ser på det, handler mest om ens egne tanker og ikke andres.

Anonym poster: a0cf2b71a476705d29b345fe5e38bd5a

Skrevet

Jeg har prøvd brystskjold.. bruker det ganske ofte, men ikke hver gang jeg ammer. Pumpe har jeg også prøvd, men er derfor jeg lurer på om det er lite melk der, kan få ut mellom 40-60 ml melk når jeg pumper, og det er jo ikke nok til at hun blir mett.

Hi

Skrevet

Jeg ammet førstemann i to uker, men han fikk mme også i tillegg siden han så og si aldri ville ha puppen..

Med andremann så så det ut til at jeg kunne fullammet siden jeg fikk mye melk allerede på sykehuset men siden han også heller ville ha flaske så får han kun det.

Jeg tok et valg med å ikke amme fordi det ville ta for mye energi fra meg og fordi det viser seg at begge guttene mine har lik munn; de klarer altså ikke å suge seg fast på puppen ordentlig.

Skrevet

Ammer,men må også gi flaske pga har lite i puppene

Skrevet

jeg har ikke tenkt å amme mitt neste barn.

opplevde et sykt press fra både jordmor og lege om at jeg måtte amme. Jeg var innstilt på at det skulle gå bra. men det ble til at jeg satt hele nettene på sykehuset og ammet fordi jenta mi ble aldri mett. begynte og blø og satt å vrei meg i smerte. under vaktskiftet kom ei snill dame og ville hjelpe og ga meg et brystskjold selv om alle de andre hadde nektet meg det, fordi dette måtte jeg klare uten. neste vaktskiftet kom en ny dame og hun ble sinna når hun så at jeg brukte det og sa at det hadde jeg ikke lov til å bruke og tok det med seg. da begynte jeg å grine fordi jeg hadde ammet 3 netter og dager og vridd meg i smerte og fikk beskjed om å fortsette uansett hvor vondt det var.

Dette synes jeg bare er et veldig vondt minne og det hele ble grusomt. slutta å amme bare et par dager etter at jeg kom hjem fordi brystvortene var helt ødelagte!

Jeg har bestemt meg for at det går jeg ikke med på flere ganger og kommer til å nekte å amme uansett hvor mye de prøver å tvinge det på meg!

Anonym poster: 04d39e340f581a6bc7463ed38ea93d50

Skrevet

Det å pumpe kan aldri sidestilles med at babyen suger ut melka selv. å pumpe er stressende, og jeg fikk aldri ut mer enn 20-30 ml,men hadde mer melk inne i puppen.

Du trenger ikke å vise frem noen verdens itng når du ammer, det er bare å ha en lett genser over en topp,sånn at genseren henger over puppen, evt et lett skjerf/sjal som du gjemmer deg bak.

Men nei, det er ikke alle som får til amminga og som synes det er så koselig.Men er det en god nok grunn da til å slutte da..?

Babyen vil suge mer og oftere om den er mer sulten, og da får du økedager, med andre ord mere melk...

Vent en stund til, 3 uker er jo ikke så lenge...

Anonym poster: 9f5817f0a74cfb76813ea4e2958194ca

Skrevet

Jeg sleit med amminga i begynnelsen, men fant ut av det til slutt. Så glad for det, for det er enkelt, koselig og sunt å amme. Etter fire mnd gikk barnet ned i vekt og jeg hadde gått en stund med for lite melk. Kjempevanskelig å få opp igjen produksjonen og måtte gi meg. Syns det var kjempetrist og savner fortsatt amminga, nå er barnet 11 mnd. Du gjør som du vil, men min anbefaling er å prøve litt til. :)

Anonym poster: 28963a67eb079d2a85e6e44291b77b97

Skrevet

Jeg ammer ikke mine barn. Føler det absolutt ikke som noe kos,det er bare "ekkelt". For å kunne nyte disse stundene med mine barn velger jeg å gi dem flaske.

Skrevet

er jo meninga at amminga skal være kos for både mor og barn, og når det bare blir stress for mor og ikke noe kos så ja, jeg synes det er god nok grunn til å slutte.. Man skal jo kose seg med babyene sine.. hun virker like fornøyd når hun får flaske også, da blir hun ihvertfall mett,,

Skrevet

Jeg har ammet mine tre i kun 3 mnd, da har de fått med seg antistofffene. Etter det er det bare næring.. Det beste næring vel pg merke , men mme er også bra mat. For meg var ammingen bare stress og smerter, så jeg slutta ned god samvittighet og det bør du også hvis du ikke trives ned det.

Klem

Anonym poster: e24da3ec68b87eeb4f1588442041c37d

Skrevet

Jo lenger du ammer, jo bedre er det for både deg og barnet. Jeg syns tre uker er altfor kort prøvetid. De første ukene mine var helt grusomme med brystbetennelser og blødende sår. Men etter disse ukene gikk det knirkefritt og vesla fikk morsmelk til hun var halvannet år:) Du minsker sjansen for brystkreft og barnet får i seg masse antisoffer, ikke bare de tre først mnd som noen over her sier! WHO anbefaler amming de to første årene! Det er mange steder å gjemme seg bort, eller du kan bruke sjal og tepper.

Anonym poster: 6f103e1c98c310fface63ef0e4933369

Skrevet

Jo lenger du ammer, jo bedre er det for både deg og barnet. Anonym poster: 6f103e1c98c310fface63ef0e4933369

Det er da bare tull.

Det finnes ingen påviste helsemessige fordeler for mor ved amming. De fordeler som er påvist for barnet, er i hovedsak ved amming frem til cirka fire måneders alder, og klart vektigere i u-land enn i i-land.

Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det du føler er best for dere to. Stress minsker og mengden melk så hvorfor stresse?

Du vil ikke få kun positiv respons ang det å slutte å amme nå, men om det er det du vil så kjør på og se om du synes det er bedre. Lykke til og kos deg videre :)

Skrevet

"En rekke studier viser at jo tidligere man får barn, og jo lenger man ammer, jo mindre risiko har mor mot brystkreft, eggstokkreft og livmorkreft. Det er viktig å merke seg at dette ikke innebærer noen sikkerhet mot det å få kreft; men en minskning av risikoen." (Ammehjelpen.no)

Det er mange grunner til å holde seg til WHO sin anbefaling:

Utviklingen av barns hjerne skjer i stor fart de første to leveårene. Fettet i morsmelken blir ikke mindre gunstig for utviklingen etter fylte året!

Forskning viser at barnehagebarn som får morsmelk, både er friskere og har mindre behov for antibiotika enn avvente barn.

Barn som først fullammes i 6 måneder, for siden å ammes i 2 år, er de som er aller best beskyttet mot astma og allergi.

Å amme hjelper den lille til å slappe av etter stressende påkjenninger.

En studie viste en direkte sammenheng mellom ammelengde og grad av sosial tilpasning hos 6-8åringer på skolen.

Kroppen normaliseres raskere etter fødselen.

Fullamming kan brukes som prevensjon det første halve året.

Mødre som ammer har lavere risiko for brystkreft, diabetes 2 og leddgikt. Muligens er det også redusert risiko for å få kreft i eggstokker, livmor og bukspyttkjertelen. Jo lengre du ammer, desto lavere blir risikoen.

(Sovlillebaby.com)

Dette var et litevutdrag, kan finne mer om du trenger #14....

Skrevet

At amming kan brukes som prevansjon er ihvertfall bare tull! det kan du spørre alle som trodde på det og gikk på en smell om!

og amming av to åringer synes jeg er ekkelt, de er gamle nok til å komme og dra opp genseren din selv!

Jeg skjønner at man ikke får bare støtte når man velger å slutte å amme, men takk til de som støtter :)

Skrevet

"Er ikke komfortabel med å slenge ut puppen når det er folk til stede, og de skal jo ha mat hele tiden når de er så små, så føler det begrenser seg veldig hva jeg kan gjøre da, kan jo ikke sitte hjemme hele tiden.."

Babyens behov bør gå foran dine behov er nå min mening... Tidlig å forvente å kunne farte rundt allerede ved 3 uker!

Anonym poster: cd20ea5a5f339785bf7e0d613557e43e

Skrevet

Gjør du det som føleles rett for deg er også dette rett for babyen tenker jeg.. Med nr. 1 hadde jeg veldig lyst til å amme og det gikk fint helt til jeg mistet melken etter 1 mnd. Stresset meg i hjel med amme-te, pumping, masse hvile, spise det ene og det andre bla bla bla, u name it. Førte til at jeg ble lei meg og og fikk overhode ikke noe kos med baby i 2 mnd. :( Gjør det som føles rett for deg og ikke tenk på hva alle andre syns

Anonym poster: d03ce07c9010bea33971ce30bb2f97d7

Skrevet

Er ikke meningen at man skal grue seg til hver gang man må amme. Da er det bedre å slutte

Skrevet

"En rekke studier viser at jo tidligere man får barn, og jo lenger man ammer, jo mindre risiko har mor mot brystkreft, eggstokkreft og livmorkreft. Det er viktig å merke seg at dette ikke innebærer noen sikkerhet mot det å få kreft; men en minskning av risikoen." (Ammehjelpen.no)

Det er mange grunner til å holde seg til WHO sin anbefaling:

Utviklingen av barns hjerne skjer i stor fart de første to leveårene. Fettet i morsmelken blir ikke mindre gunstig for utviklingen etter fylte året!

Forskning viser at barnehagebarn som får morsmelk, både er friskere og har mindre behov for antibiotika enn avvente barn.

Barn som først fullammes i 6 måneder, for siden å ammes i 2 år, er de som er aller best beskyttet mot astma og allergi.

Å amme hjelper den lille til å slappe av etter stressende påkjenninger.

En studie viste en direkte sammenheng mellom ammelengde og grad av sosial tilpasning hos 6-8åringer på skolen.

Kroppen normaliseres raskere etter fødselen.

Fullamming kan brukes som prevensjon det første halve året.

Mødre som ammer har lavere risiko for brystkreft, diabetes 2 og leddgikt. Muligens er det også redusert risiko for å få kreft i eggstokker, livmor og bukspyttkjertelen. Jo lengre du ammer, desto lavere blir risikoen.

(Sovlillebaby.com)

Dette var et litevutdrag, kan finne mer om du trenger #14....

Finn i vei. Stikkord: medisinsk anerkjent forskning.

Ammepropagandaen bruker lite forskning som er relevant for norske forhold, og baserer seg i stor grad på undersøkelser gjort i klassedelte samfunn med store sosioøkonomiske forskjell som f.eks Storbritannia. Uten at det tas høyde for hva som er årsak-virkning og hva som bare korrelerer.

Jeg er ikke uenig i at amming har helsemessige fordeler for barnet, men utover fire måneders alder er disse i hovedsak relevante for u-land hvor man mangler tilgang på hygieniske alternativer.

Og at mor får en minimalt minsket risiko for krefttyper jevnes greit ut av at hun har en klart økt risiko for infeksjoner ved amming.

Skrevet

Jeg er gravid med mitt første barn, har termin i mai. Og har tusen tanker svirrende i hodet ang. amming. For det første har jeg en sykdom som påvirker melke produksjonen negativt - vanlig å ikke få melk. Jeg går også på medisiner som går over i melka, så amming anbefales ikke pga. det.

Jeg har snakket med jordmor på både sykehuset og helsestasjonen, men ingen fortstår visst hva jeg sier.. Det svaret jeg får hele tiden er " men det går seg nok til, prøv du, amming er jo best!" Jeg føler meg allerede super stressa med tanke på amming og babyen er ikke født engang!!!!

Jeg heller mot å ikke amme, bare begynne rett på nan og mme.

Anonym poster: aa13693a97458e10dcc744dc31ce6300

Skrevet

Har ei lita jente på ca tre uker, og har allerede tenkt på å slutte å amme.. Folk sier det er så koselig å amme, men jeg synes ikke det er kos, jeg synes det er vondt, og blir i grunn bare stressa av det, spesielt fordi jeg føler hun aldri blir mett.

Lurer på om jeg har for lite melk, og vi gir henne allerede litt mme innimellom. .

Er ikke komfortabel med å slenge ut puppen når det er folk til stede, og de skal jo ha mat hele tiden når de er så små, så føler det begrenser seg veldig hva jeg kan gjøre da, kan jo ikke sitte hjemme hele tiden..

Flere som føler de blir sett på som "dårlige" mødre om ikke de ammer?

Du er vel ingen dårlig mor, men bare ikke villig til å ofre noe særlig for barnet ditt. At du har tenkt å gi opp ammingen etter 3 uker fordi den "begrenser deg så veldig" sier jo sitt.

Anonym poster: c2eeb4d2bc543ccb1adb1ac0b57d21ea

Skrevet

Hvis du ikke vil amme så slutter du med god samvittighet:-)Men lønner seg å være sikker, noen får plutselig lyst igjen og sliter med å få tilbake nok melk. Og stresser og styrer med dette.

Skrevet

Det tok ca. 2 måneder før jeg kunne amme uten at det gjorde vondt. Er sjeleglad for at jeg holdt ut, og har ikke angret. Den vonde starten henger fortsatt i, så gruer meg litt til å begynne pån igjen i juli pga. smertene. Men er veldig innstilt på å få det til! :) Så lenge babyen legger på seg kan man ta det helt med ro! Jeg gikk faktisk ned på HS og veide ofte, for kunne ikke skjønne at hun fikk i seg nok. Men jooooda, hun hadde det så bra, så ;) Viktig å stimulere brystknoppene før du pumper, da får du ut mest. Og så kan du bruke varme omslag og massere brystet mens du pumper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...