Gå til innhold

Barn mellom 1-3 år og nøtter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal de ikke ha nøtter i det hele tatt i denne perioden?

Har gitt barnet vårt noen smakebiter av en brødskive med pålegget "nøtte," er det farlig å gi henne det?

Trodde det bare gjaldt store biter med nøtter pga kvelningsfare, tenkte ikke på evnt allergi..

Anonym poster: 4e35717417a890d3e59ac60da24acb47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg svarte i den andre tråden om nøtter så fikk vi beskjed fra HS om at det var helt ok med malte nøtter. Min har spist det fra 7 mnd alder av...

Skrevet

Ville vært mer bekymret for transfett og sukker. Det er sjeldent mye nøtter i nøttepålegg, men ofte mye annet rart.

Skrevet

FOR ALL DEL SÅ IKKE,for alt i verden, gi de nøtter! Jeg har en som da han var litt over ett år,ved en hendelig uhell fikk i seg nøttebiter. Måtte i narkose to ganger,operere. Ikke prøvpå det en gang!

Anonym poster: 46a9b16e22e943e9eaeb726460249f96

Gjest Antarctica
Skrevet

Nøttepålegg har ikke nøttebiter i seg, så det er ikke farlig på den måten. Du har ikke gjort noen skade med det, unntagen at hasselnøtter er blant de ting som mange er allergiske mot. Mat med slike egenskaper bør ikke introduseres tidlig i barns liv. Men hvis hun ikke har reagert på det til nå, kan du slappe av.

Å sette nøtter i halsen er hovedriskoen for små barn. Dersom (også relativt små) biter blir sittende fast, kan det også være skadelig selv om pustefunksjonen ikke hemmes. Peanøtter, blant annet, gjør at vevet blir nekrotisk rundt stedet der nøtta sitter fast. Nøtter vises heller ikke på røntgen, så om de sitter fast i luftveiene er det nesten umulig for legen å vite hvor han skal lete.

Skrevet

Jenta mi fikk i seg noen nøtter ved et uhell to ganger. Hun var 2 år.Ene gangen hovmet hun opp, klarte ikke å gå på føttene(hoven) pg fikk vondt i magen. Den Andre gangen merket vi ikke noe. Jeg hadde nok ikke gitt nøtter.

Skrevet

Ok, takk for svar, alle sammen.

Da prøver vi å finne et annet alternativt pålegg til dager der alt annet smaker vondt :)

(hun har kun fått smakt 2 x brødbiter med nøttepålegg. Føler meg ikke klar nok til å gi henne nøtter..)

HI

Anonym poster: 4e35717417a890d3e59ac60da24acb47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...