Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 1. Hvilke bleier (størrelse og gjerne merke) bør man ha liggende til den første tiden? Og hvor mange går det ca i en uke? Om du anbefaler bleiemerke, begrunn gjerne svaret ditt. 2. Når kan babyer begynne å få tran? 3. Når kan man begynne å trille små turer? Tenker på turer utenom butikken her, da man må som man må der. 4. Vognpose VS dyne i vognen, og begrunnelse? Har vognpose, men har hørt at jeg bør ha dyne i stedet. Jeg tenker heller som så at jeg kan ha begge deler om det skulle bli iskaldt om vinteren? + Vognteppe. 5. Er det greit å bruke gulpeklut som "pute" i seng, vugge og vogn? Takk for svar. Anonym poster: 7232922410fbc76ee26c02fc75952bd4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 1) Vi brukte Pampers den første tiden. Hadde 2 pakker liggende, og byttet opp mot 8 bleier for dag i begynnelsen. Vi brukte pampers fordi vi fikk ett par pakker av ei veninne av meg, og vi var ganske fornøyde med dem. Babyen fikk ikke utslett, og det holdte seg tett. Tror vi brukte størrelse 2-4 kg de første ukene. Jeg husker ikke helt. 2) Vi begynte å gi tran da barna var 5 uker, men måtte slutte siden dem gulpet så mye. Vi startet påan igjen da dem var 6 mnd, da fikk dem tran sammen med måltidet. Da gikk det mye bedre. Anbefaler deg isåfall å kjøpe easytran. 3) Vi var ute på den første lange trilleturen da barna var ca 1 uke gammel. Så lenge det ikke er altfor kaldt, og man har mulighet til å amme itilfelle de våkner, skal du bare gå ut å kose deg 4) Vi brukte gulpeglut som pute, og det var veldig praktisk. Så det går fint an Anonym poster: c6d0ea6849fb8f2e18d04274cad50117
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 1. Har brukt Pampers så lenge de har brukt vanlige bleier. (Libero som trusebleie.) Mine har brukt str 1 de første 3-4 ukene. og det har vel gått med 6-8 bleier i døgnet. 2. 4 uker 3. Jeg har ikke følt meg klar for lengre gåturer før etter ca 3-4 uker. Jeg har hatt problemer med bekkenet før det og måtte begynne i det små. 4. Vognpose på vinter, dyne(og evt lammeskinn/teppe) vår, sommer, høst. 5. Jeg har brukt gulpekluter som underlag. Hadde flere av de enn jeg hadde av laken. Anonym poster: 7e3fcbf0714c14069cc6977284255c6d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Får du gutt eller jente? Vi har en gutt og brukte libero. Prøvde pampers men opplevde at libero passet bedre og hadde mindre lekasjer. Jeg hadde kjøpt inn masse av strl 2, de var alt for store så måtte kjøpe strl 1 selv om vi hadde en stor gutt. Jeg prøvde å ha bare hodepute trekket under hodet i vogn og seng, bare tynne stoffet. Babyen klarte å dra det over hodet så syntes det var litt ekkelt. Vil ikke anbefale gulpeklut under hodet, evt legg det under lakenet. Når du prater om pose, mener du tynn pose-kjole lignende sak eller tykk voksi pose? Babyen trenger dyne og teppe uansett, de liker ofte å kose med det også. Anonym poster: 8f91a2dab7632d0f1fd5de9b9be90a44
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 1. Hvilke bleier (størrelse og gjerne merke) bør man ha liggende til den første tiden? Og hvor mange går det ca i en uke? Om du anbefaler bleiemerke, begrunn gjerne svaret ditt. 2. Når kan babyer begynne å få tran? 3. Når kan man begynne å trille små turer? Tenker på turer utenom butikken her, da man må som man må der. 4. Vognpose VS dyne i vognen, og begrunnelse? Har vognpose, men har hørt at jeg bør ha dyne i stedet. Jeg tenker heller som så at jeg kan ha begge deler om det skulle bli iskaldt om vinteren? + Vognteppe. 5. Er det greit å bruke gulpeklut som "pute" i seng, vugge og vogn? Takk for svar. Anonym poster: 7232922410fbc76ee26c02fc75952bd4 1vi brukte libro, hadde ca 2-3 pakker liggende. brukte disse da vi hadde hørt mest bra om dem. 3. en uke. 4. vi hadde vanlig teppe. fikk barn mens det var varmt. 5. vi bukte aldri gulpeglut. har hatt to barn som ikke gulper veldig Anonym poster: 5ddb1f55c6775175b27748e6c2498bee
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 1: bruker begge siden jeg har fått noen pakker som ei venninne hadde til overs. Liker best Libero tror jeg.. Syns bæsjen fester seg sånn på rompa og man må gnikke det av ved bruk av pampers.. 2:Vi ga fra 4 uker 2,5 ml om dagen med sånn easytran-sprøyte 3: så lenge det ikke er mye kaldere enn -5.. og bruke skjønn mtp effektive grader.. http://om.yr.no/forklaring/symbol/effektiv-temperatur/ (link til å regne ut effektive grader) 4:Vognpose nå når det er så kaldt. Husk å åpne denne om du triller inne på senter osv så ikke ungen blir for varm 5: vår bebi sover på klut for hun gulper litt etter mating. Anonym poster: 1317fc1eb5b516f1a4b0037e6118d50b
Februargullet2013 Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 1, Har en liten gutt,han bruker Libero,synes den er veldig bra, den lekker ikke,prøvde sånne billige bleier først,det var helt tragiske. Han bruker enda nr 1. 2. han har ikke begynt enda,men han kan fra i dag 3. fra første stund,en tur rundt i nær området. var vel 4 dager første gangen 4. Voksipose har min lille. fordi den er varm og god og veldig kjekk. 5. Lille gutt gulper veldig lite enda,så nei gjør ikke det,men kan forandre seg, han er 1mnd idag
TPK Skrevet 14. mars 2013 #8 Skrevet 14. mars 2013 1. Hvilke bleier (størrelse og gjerne merke) bør man ha liggende til den første tiden? Og hvor mange går det ca i en uke? Om du anbefaler bleiemerke, begrunn gjerne svaret ditt. 2. Når kan babyer begynne å få tran? 3. Når kan man begynne å trille små turer? Tenker på turer utenom butikken her, da man må som man må der. 4. Vognpose VS dyne i vognen, og begrunnelse? Har vognpose, men har hørt at jeg bør ha dyne i stedet. Jeg tenker heller som så at jeg kan ha begge deler om det skulle bli iskaldt om vinteren? + Vognteppe. 5. Er det greit å bruke gulpeklut som "pute" i seng, vugge og vogn? Takk for svar. Anonym poster: 7232922410fbc76ee26c02fc75952bd4 1. Vi har gått rett på str.2 fra Libero, men jeg hadde store babyer (4,5 og 4,2 kg). Kan nok være greit å ha en pakke med nr.1 også. Jeg har prøvd de fleste merker, men ender alltid tilbake med Libero. Vet ikke helt hvorfor, bare synes de er bedre. I begynnelsen bruker de kanskje 8 bleier i døgnet? Men det varierer nok veldig. 2. 4 uker 3. Når du føler deg i form. Og så lenge det ikke er alt for kaldt. En helt nyfødt ville jeg ikke tatt ut i minusgrader tror jeg. Men de bør unngå for mye stimuli, som f.eks kjøpesenter, de første 2-3 ukene har jeg hørt. 4. Vi har brukt dyne i sommerhalvåret og lammeskinnspose om vinteren. Dyne er lettere å regulere synes jeg kan brette ned litt, ikke dra den helt opp, osv. Kan ta teppe over hvis det er ekstra kaldt. Mange bruker lammeskinn i bunnen da, så ikke det skal bli kaldt på ryggen. 5. Ja. Men jeg ville brukt en som var bred nok til å stappe nedi madrassen på sidene, så den sitter litt fast. Spesielt når barnet begynner å fekte med armene og snu seg litt.
PintSizedDictator Skrevet 14. mars 2013 #9 Skrevet 14. mars 2013 1. Hvilke bleier (størrelse og gjerne merke) bør man ha liggende til den første tiden? Og hvor mange går det ca i en uke? Om du anbefaler bleiemerke, begrunn gjerne svaret ditt. 2. Når kan babyer begynne å få tran? 3. Når kan man begynne å trille små turer? Tenker på turer utenom butikken her, da man må som man må der. 4. Vognpose VS dyne i vognen, og begrunnelse? Har vognpose, men har hørt at jeg bør ha dyne i stedet. Jeg tenker heller som så at jeg kan ha begge deler om det skulle bli iskaldt om vinteren? + Vognteppe. 5. Er det greit å bruke gulpeklut som "pute" i seng, vugge og vogn? Takk for svar. Anonym poster: 7232922410fbc76ee26c02fc75952bd4 1: Jeg bruker både Libero og Pampers. Syns begeg er like bra, men Libero sine er billigere. Jeg brukte str.1 en veldig kort stund og str. 2 frem til nå. (han er 2,5 mndr.) 2: Tran tror jeg man kan begynne med veldig tidlig. Vet at de anbefaler det på Hs allerede ved 6 ukerskontroll. Enten det eller D-vitamin dråper. 3: Det spørs når på året babyen er født. Jeg fikk min i Januar så jeg ventet noen uker før jeg gikk lengre turer med ham. 4: Her må du nesten prøve deg frem. Jeg hadde dyne og vognpose til ham, men da kledde jeg ike på ham i tykke lag heller. De har det lunt og godt nedi der. Jeg hadde gjerne på ham body, strømpebukse og en sparkedrakt samt fleecedress. Noen ganger var det for mye også. 5: Det går fint å ha en gulpeklut under hodet så lenge den kan brettes rundt madrassen slik som lakenet. Ellers ville jeg vært forsiktig med å ha det i sengen da disse små veiver med armene og kan få fatt på kluten og trekke den over ansiktet. Det er ihvertfall min erfaring med min lille apekatt
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #10 Skrevet 14. mars 2013 SYns du har fått gode svar fra de andre her, men tenkte på spørsmål nr 2. Her funket det ikke med tran, så måtte gi d-dråper i flaska til lille. Hun gulplet som verre var når hun fikk tran. Anonym poster: 1d8a8bed40c8ba625e03e7a2c7aa3adf
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #11 Skrevet 14. mars 2013 1. Prøv deg frem. De første ukene brukte vi både pampers og Libero. På nr 1 foretrakk jeg libero, mens på andremann likte jeg best pampers pga passform osv. Nå bruker jeg libero på begge. Det som sitter bra og funker her, andre liker noe annet igjen. Ikke farlig å prøve seg frem. 2. Tran er vel fra 4uker, men du kan og gi d vitamindråper om hn gulper av tran. 3, Når du vil, og været er greit. Vi trillet en liten tur etter 4-5dager. Rett å slett for å få litt luft. Deilig. Var ingen lang tur, men deilig å komme ut litt i frisk luft. 4. Jeg fikk vårbarn, og brukte kun dyne + vognteppe, funket greit det. Trengte ikke pose før på høsten og vinteren. Nå fikk jeg høstbarn, og da brukte jeg vognposen på vinteren. Smak og behag det og. Kan jo ha dyne først, så heller kjøpe posen om du merker at du trenger den. Anonym poster: dbf2e9ae1d113e4b78e3703e34d43c2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå