Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Hei! Jeg vurderer å søke grunnskolelærer 1-7 til høsten. Jeg er ganske sikker på at det er lærer jeg vil bli, og helst i småskolen! Tror jeg kunne blitt en god lærer i de fleste fag, utenom kanskje matematikk. Har alltid slitt med matematikken, og aldri helt "knukket koden". Mye på grunn av dårlige matematikklærere gjennom hele grunnskolen - tror jeg. At jeg fikk tre på eksamen på vgs er mer eller mindre utrolig! Ellers er jeg faglig sterk, men matematikk? Nei.. På 1-7 må en jo ha matematikk, og jeg lurer på hvordan matematikkundervisningen er på deres høgskole! Er den avansert, eller gjennomkommelig? Har hørt fra andre steder at matematikkundervisningen på høgskolen er utdatert, lite praksisrelevant og altfor avansert i forhold til hva den burde vært. I tillegg til at didaktikk får lite plass i undervisningen. Dette gjør meg litt skeptisk, da jeg tror at jeg med litt egeninnsats og hard jobbing vil komme meg greitt gjennom det - men dersom det er slik at det er veldig vanskelig, vet jeg ikke helt.. Hører jo til stadighet om hvor elendige norske lærerstudenter er i matematikk, og jeg vil helst ikke begynne på en utdannelse jeg garantert ikke kommer til å bestå. Noen som vil dele litt erfaringer? :-) Anonym poster: 222814c13eb7008b4322041b539ca809
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Jeg hadde 3 i matte fra vgs, og det var ren flaks, jeg kunne ikke engang gangetabellen eller divisjon med desimaltall da jegh begynte på 1-7. Undervisningen var elendig, den var lagt over hodet på de fleste av oss, urelevant, praksisfjern og manglet didaktikkpreg (altså lærte ingen ting om hvordan lære bort matematikk, hvordan barn lærer og tenker matematikk osv). Jeg jobbet beinhardt med en liten kollokviegruppe hele året, og fikk henholdsvis C og B på eksamenene, så det går an! Hos oss endte det med at de slang på et ekstra kurs i didaktikk mot slutten av siste semesteret, men vil tro at tilbakemeldingene og resultatene gjør at de legger litt om på studiet for de kommende kull. Blant annet vil jeg tro de kommer til å tilby forkurs i matte for lærerstudenter, sånn som de har for ingeniørstudenter. Anonym poster: 9b064acd2c462203a213d8f1e319fd7e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Takk for svar! Var det jeg var redd for ja, men jeg kan jo håpe på at det har bedret seg! :-) Godt å høre at det er håp uansett - om det skulle vise seg å være håpløst får jeg håpe på at jeg finner noen medstudenter som er villige til å jobbe hardt sammen med meg! ;-) Kan jeg spørre hvilken høgskole du gikk på? Anonym poster: 222814c13eb7008b4322041b539ca809
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Takk for svar! Var det jeg var redd for ja, men jeg kan jo håpe på at det har bedret seg! :-) Godt å høre at det er håp uansett - om det skulle vise seg å være håpløst får jeg håpe på at jeg finner noen medstudenter som er villige til å jobbe hardt sammen med meg! ;-) Kan jeg spørre hvilken høgskole du gikk på? Anonym poster: 222814c13eb7008b4322041b539ca809 Bare hyggelig Sånn som det kommer frem blant annet i nyhetsbildet og i for eksempel leserinnlegg i Utdanning (magasinet til fagforeningen), så ser det ut som at misnøyen med kvaliteten på matematikkundervisningen er et problem på nasjonalt nivå, så det vil jeg tro gjelder mange høgskoler. Men så er det jo også et problem at vi studentene kan mindre enn før også nå, det er jo en skyhøy strykprosent. Jeg er helt sikker på at du klarer det, og klarer du det ikke på første forsøk har du enda to kontinuasjonsforsøk per eksamen Du kan spørre, men jeg svarer ikke, vil helst ikke bli gjenkjent, det er jo en ny utdanning og bare ett eller to årskull som har fullført matematikken Anonym poster: 9b064acd2c462203a213d8f1e319fd7e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Ser den, er veldig forsiktig meg å dele informasjon som kan gjøre at jeg blir gjenkjent selv! :-) Jeg tror nok det blir 1-7 på meg, selv om det frister litt å "safe", og ta 5-10, der jeg slipper matematikk! Men jeg får begynne å jobbe litt med grunnskolematte nå, og håpe det går seg til! Òg at matteundervisninga ikke er så håpløs som jeg frykter den er! ;-) Anonym poster: 222814c13eb7008b4322041b539ca809
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 Kjøp deg forkurs- eller annen oppfriskningsbok og bruk sommeren på å forberede deg litt :-) Tipper det går helt fint, du treger ikke være god i alt. Lykke til! Anonym poster: 9b064acd2c462203a213d8f1e319fd7e
Magia Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Men så er det jo også et problem at vi studentene kan mindre enn før også nå, det er jo en skyhøy strykprosent. Anonym poster: 9b064acd2c462203a213d8f1e319fd7e Er det skyhøy strykprosent? Min erfaring er at altfor mange slipper gjennom. Høgskolene tjener penger på alle som står til eksamen, og kan tape opp til 100 000 kr for hver stryk.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 Kan bare ikke dy meg: "knukket koden" det heter "knekt koden", sånn i tillfelle du vil bli norsk-lærer Anonym poster: 58e9322cedc755dcbcab45688bf4ea97
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #9 Skrevet 13. mars 2013 Kan bare ikke dy meg: "knukket koden" det heter "knekt koden", sånn i tillfelle du vil bli norsk-lærer Anonym poster: 58e9322cedc755dcbcab45688bf4ea97 haha nei! det er motsatt, det er vel lov å si/skrive knekt også nå men er knukket som er det tradisjonelt riktige! Anonym poster: 65896b5a1e2599d1658cc625fc0da251
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #10 Skrevet 13. mars 2013 hei jeg er lærerstudent nå, og har matte dette året på 1-7. Matte er også mitt dårligste fag, er god i alt annet men matte er jo så...kjedelig hehe. Hadde 3 fra vgs, og gikk P-matte. Jeg vil si at matten på høgskolen er helt ok! Der jeg går har vi en veldig flink foreleser som passer på å få med didaktikk og ting vi får bruk for, han er også en av dem som har skrevet QED 1-7, som er den boka vi bruker. Synes denne er veldig bra, gode forklaringer og MYE didaktikk! Likevel så må vi lære matte på langt over grunnskolenivå:/ Dette fordi vi skal ha den dybdekunnskapen man forventer av en lærer da. Skjønner det på en måte, men må innrømme at det er vanskelig til tider, og mye er jo ting vi aaaldri kommer til å undervise i selv, så lenge vi holder oss på barneskolen. Vi som lærere skal forstå hva som ligger bak reglene som det holdt å pugge før ikkesant, så må en del tallforståelse til. Men når det er sagt: jeg har lært å tenke på så utrolig mange nye måter dette året, og forstår utrolig mye mer av matematikk enn jeg har gjort noengang. Og det er absolutt ikke uoverkommelig heller, så lenge man følger undervisningen og gjør de oppgavene man skal ( vi har i alle fall faste oppgaver hver uke vi må gjøre). Jeg fikk D på eksamen til jul, ikke så utrolig bra da, men tror jeg hadde fått bedre om jeg hadde forklart litt mer,, for syntes ikke oppgavene var vanskelige i seg selv! Er veldig nervøs for muntlig til sommeren, men håper det skal gå greit. Var ikke så mange som strøk i klassen min heller, tror det var 5-6 stykker av 38.. Så om du vil bli lærer så ikke la matten stoppe deg! Mitt inntrykk er at forelesere vet at matematikk er noe mange gruer seg til og sliter med, så man får hjelp om man trenger det. Man får jo også 3 sjanser på eksamen, og kan også ta på nytt om man vil prøve å få en bedre karakter Anonym poster: 65896b5a1e2599d1658cc625fc0da251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå