♥Madam Mim♥ Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 I hvilken uke ble den født? Vekt og lengde? Hva var årsaken til babyen ble født nå? Komplikasjoner? Hvor lenge ble dere på sykehuset? Spesielle utfordringer i hverdagen etterpå? Er selv nå 29+5 og ble innlagt på sykehus pga babyen legger ikke på seg. Hodet og lårbein hadde vokst, men ikke magen. Vektavvik på 37% ble påvist ved en tilfeldighet på kontroll ultralyd. Sitter her litt i sjokk i dag. Skulle bare inn på rutinesjekk jeg og så rett til sykehus... Skjer det ikke et mirakel og babyen legger på seg nå innen kort tid så ser det ut til det blir prematur baby på meg....... Satser jo på å runde minst uke 32 før han må ut og helst lenger.......
Caprica Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Huff da! Virker som det går veien for en prematur for deg ja. Gutten her ble født 31+2, veide 998g ved fødsel. Husker ikke hvor stort vekstavviket var, men det var stort for å si det slik. Har du fått lungemodningssprøyte enda? Vi var på sykehus i en mnd, på oppfeiting siden han ikke feilte noe annet enn å være dysmatur så det holdt.. Det er prematurforum på facebook! Et åpent og et lukket. Det lukkede er det beste. Der får du kontakt med mange prematurmødre med erfaring :-) Be om å bli medlem av den lukkede gruppen, admin godkjenner fortløpende. Kuvøse 16 dager for oss, så varmeseng en dag og deretter vanlig seng (balje som det ble kalt). Startet ammetrening etter ca tre uker samtidig. Ed at sonden ble fjernet. Reiste hjem så fort han hadde stabil vektopgang etter å ha spist selv. Veide da 1800g, en kjempe for oss :-) Han la på seg fort, er i dag en helt vanlig treåring, tidlig ute motorisk og språkmessig. Mild astma (i familien også) Vi har vært veldig heldige, legen på helsestasjonen kaller ham *mirakelgutten*. Ikke alle er så heldige som oss, og en del premature sliter med spisevaner, refluks, konsentrasjonsvansker, økt risiko for cp og lungelidelser Sjekk også prematurforeningen Men.. Facebook forumet er fantastisk, det får man ikke bitchy svar som man kan få her, men seriøse svar og mye støtte fra folk som er eller har vært i samme situasjon. Hvilket sykehus er du på?
♥Madam Mim♥ Skrevet 13. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2013 Tusen takk for godt og utfyllende svar :-) Lungemodning fikk jeq heldigvis i uke 26 pga blødninger. Fikk da to stykker. Mulig jeg skulle få fler i morgen, men det vet jeg ikke enda. Jeg er på sykehuset telemark :-) Gutten ble estimert til å veie 1180g i dag. Håper han legger på seg og kan være der inne litt til, men det vil jo tiden vise. Legger han ikke på seg via meg så er det jo best for han å komme ut!
MissZanta Skrevet 14. mars 2013 #4 Skrevet 14. mars 2013 I hvilken uke ble den født? Vekt og lengde? Hva var årsaken til babyen ble født nå? Komplikasjoner? Hvor lenge ble dere på sykehuset? Spesielle utfordringer i hverdagen etterpå? Er selv nå 29+5 og ble innlagt på sykehus pga babyen legger ikke på seg. Hodet og lårbein hadde vokst, men ikke magen. Vektavvik på 37% ble påvist ved en tilfeldighet på kontroll ultralyd. Sitter her litt i sjokk i dag. Skulle bare inn på rutinesjekk jeg og så rett til sykehus... Skjer det ikke et mirakel og babyen legger på seg nå innen kort tid så ser det ut til det blir prematur baby på meg....... Satser jo på å runde minst uke 32 før han må ut og helst lenger....... Ble født i uke 31+5 , var 1190gr og 47 cm lang. Født pga jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning. Fikk 1 lunge modningssprøyte før han måtte h*n pga hjerte og pulsen "forsvant". Var på sykehuset i 7 uker Hvilke senskader barnet kan få er alt fra ikke noe til alt mellom himmel og jord. Mitt barn har adhd, astma, allergi og eksem. Har skrivevansker men ikke lese og lærevansker. Ved vekstavik så er barnet dystmatur. Du vil få all informasjon på sykehuset. Blir barnet født for tidlig så snakk med prematur foreningen eller prematur gruppen på facebook
Liten875 Skrevet 14. mars 2013 #5 Skrevet 14. mars 2013 .Fødte i uke 29+6 Var875 gr og 33.5 cm.Fikk sv.skapsforgiftning + att morkaka ikke var helt go! Har ikke hatt noen komplikasjoner enda Vi var 2 mnd på sykehus... Ingen spesielle utfordringer...enda
♥Madam Mim♥ Skrevet 14. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2013 Tusen takk for svar :-) Legene skulle ha fellesmøte på formiddagen i dag så får fler svar da. Har lest litt rundt omkring og ser heldigvis ut til at de fleste barna klarer seg fint uten alvorlige komplikasjoner :-) Hvis ikke det skjer noe drastisk endring så vil jeg tro han blir inne i allefall 2 uker til til den magiske 32 ukers grensen er nådd. Men har han ikke lagt på seg tilfredstillende innen da, så er det vel muligheter for at de setter meg igang da. Er en aktiv liten krabat inni der og bortsett fra vekten fant de ingen andre avvik heldigvis :-)
Caprica Skrevet 14. mars 2013 #7 Skrevet 14. mars 2013 Ser du hr funnet veien til prematur - forumet Madam Mim :-) Mye hjelp og støtte å få der. Flott at han er aktiv! Her var det at min lå veldig stille i magen og knapt blunket som var siste loddet på vektskåla. Han hadde nok ikke overlevd mange dager til. Jeg hadde også merket gradvis Mindre liv, mindre spark og mer "snuing". Så lenge krabaten din er aktiv har han det bra, hvertfall foreløpig!
♥Madam Mim♥ Skrevet 14. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2013 Fant veien til prematur-forumet vetu! Tusen takk for tips :-) Fikk beskjed i dag om at de tror det mest sansynlig et snakk om en eller annen grad for morkakesvikt..... Får mer informasjon i morgen tror jeg, men synes det høres så skummelt ut :-/
Caprica Skrevet 14. mars 2013 #9 Skrevet 14. mars 2013 Fant veien til prematur-forumet vetu! Tusen takk for tips :-) Fikk beskjed i dag om at de tror det mest sansynlig et snakk om en eller annen grad for morkakesvikt..... Får mer informasjon i morgen tror jeg, men synes det høres så skummelt ut :-/ Ja det tror jeg også (ikke at jeg er lege) Samme var problemet mitt. Har du tatt ul med test av blodgjennomstrømningen i navlestrengen? Veldig bra du får tett oppfølging nå! Og så sies det at om man skal være prematur, så "lønner" det seg å være dysmatur ;-) De er sterkere da, sier mange. Aner ikke hvorfor. Flott du har fått lungemodningssprøyte allerede. Dette går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå