Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 ..hadde fått praksisen godkjent av praksislærer, men skulle i utgangspunktet ikke fått praksisen godkjent pga fravær? Praksisen (sykepleier) er streng når det kommer til fravær, iløpet av hele praksisen kan vi ha 10 prosent. Dersom vi overstiger prosenten får vi ikke praksisen godkjent og vi må ta igjen de dagene vi har fravær/hele praksisen før eksamen. Hun jeg er sammen med har en del fravær over prosenten vi kan ha, men praksislærer har sett bort fra de dagene og godkjenner praksisen hennes likevel. Det er ikke snakk om at hun må ta igjen dager. Praksislærer har rett og slett sett bort fra de dagene med fravær. Jeg reagerer på dette og synes det er utrolig "urettferdig". Vet hun har en del personlig proplemer og er inn i psykiatrien. Skal også sies at hun er et utrolig krevende menneske som ikke går overens med noen - hun har store problemer med å tilpasse seg andre og alt skal gå hennes vei. Er utrolig sær, sutrete, negativ og veldig vanskelig å jobbe sammen med! Kjenner min frustrasjon for henne har bygget seg opp. Anonym poster: 4520f774d24e2fd7832b029ba5249d97
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Rett skal være rett, selv om du er frustrert. Dagene i praksis er viktig læring for jobben dere skal inneha!! Jeg som pasient blir irritert nå, hvis det slurves slik.. Si ifra. Anonym poster: 4e97c868a6b8e37b620bfd51335ad57c
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Det spørs litt hvilket yrke dere utdanner dere innen. Er det sånn at du mener at hun ikke er skikket til å jobbe som det yrket? F.eks. sykepleier, sosionom, barnevernspedagog? For da er jo praksisperioden et svært viktig område der de som ikke er skikket skal fanget skal fanges opp. Forstår det som om at faglærer visste dette, men likevel lot henne bestå? Hun/han vet vel kanskje mer om situasjonen enn du gjør... Og om du liker denne personen eller ikke bør ikke ha noe å si... Anonym poster: 357422b3b961bdaec4afcb061d11e114
Blåttkryss Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Jepp.. Si ifra. Jeg har stor lit til dyktige sykepleiere. De har gjennomført utdannelse og praksis på ærlig vis. Vil ikke måtte bli ivaretatt av noen som ikke har fått den erfaringen hun skal!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Kan det være at praksiskæreren bare har godkjent for å bli kvitt henne? Hviss hun er så vanskelig og sutrete. Mener rett skal være rett, mye å lære når man skal bli sykepleier. Anonym poster: fd003028016a04089b0ec24384e5eb81
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 På pedagogiske utdannelser har studentene meldeplikt når det gjelder medstudenters personlig egnethet (eller mangel på sådan). Jeg vet ikke hvordan dette er på sykepleien, men det er Viktig at du gir beskjed. Anonym poster: f924837bc2e04baf126bc0620af10854
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Uansett grunn, så er det jo regler for praksisen som SKAL følges! Dette er likt for alle. Bak mål at hun skal være ett unntak og bestå praksisen med for høyt fravær. Hi Anonym poster: 8649f739b7131849d47676f29d2851f8
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 Jeg måtte være borte en del mer enn fraværsgrensen fra en av mine praksisplasser innen lignende yrke. Der var reglene helt klare - selv om jeg kun hadde "gyldig" fravær så ville hverken praksisstedet eller skolen godkjenne det, selv om de sa at jeg kunne nok til å stå. Der fulgte de reglene til punkt og prikke, og det syntes jeg var helt ok. Jeg måtte ta igjen den uken det til sammen var snakk om. I samme klasse hadde vi en person som gikk gjennom hele studiet på den måten du beskriver. Praksisstedene godkjente personen hver gang til tross for at de mente at personen ikke var skikket eller kunne nok. En av hovedlærerne kom til meg som medstudent og lurte på om jeg kunne ta en alvorprat med personen, for personen trengte å få høre at h*n ikke var skikket slik det var og kanskje burde vurdere om h*n burde fortsette. Dette var en person i klassen jeg ikke en gang hadde særlig med å gjøre. Jeg mener dette var et grovt overtramp fra høyskolens side og total feighet fra lærernes side. Gjennom tre år var det ingen lærere som sa fra direkte til personen, av alle praksisstedene var det ingen som ga tilbakemelding om det, og selv om jeg vet at også turnusstedet mente personen var uskikket som terapeut så var det "enklere" å bare late som ingenting. Så personen fikk sin offentlige godkjenning.... Så jeg synes at du absolutt bør si fra til faglærer! En ting er at kommende pasienter bør sikres at personen faktisk kan det hun skal kunne, en annen ting er at det faktisk er til hennes eget beste. Er hun ikke skikket til å jobbe som sykepleier, eller hun bare trenger lenger tid på seg på å bli skikket, så trenger hun å få tilbakemelding om det slik at hun har mulighet til å gjøre noe med det. Det er mulig at # 5 har et poeng, at praksislæreren bare ønsker å bli kvitt henne, og at praksislærer tenker at noen andre sikkert tar tak i det på utdanningen. Så si fra! Anonym poster: fd5f401877a68e3ddc1e0928e8ca50f2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #9 Skrevet 13. mars 2013 Har ei venninne som har sluppet unna med det samme i flere praksisperioder. Hun har hatt mange fraværsdager over det som er tillatt. Ved det pga kronisk sykdom. Alikevel synes jeg det er feil. Jeg selv har sendt barnet mitt hit og dit ved sykdom for å få godkjent praksis. Og det er ikke akkurat lett å måtte sende et sykt barn på rundgang i vennegjengen når mannen ikke har rett på fri da han er stefar. Og så slipper hun unna lett som bare det. Men jeg vet at hun er flink og at fraværet hennes ikke går utover læringen da hun kan det hun skal kunne. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sagt ifra. Her vet ikke skolen noe men praksisstedet selv har skjult fraværet for å være snille Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b
Verbena Skrevet 13. mars 2013 #10 Skrevet 13. mars 2013 Har ei venninne som har sluppet unna med det samme i flere praksisperioder. Hun har hatt mange fraværsdager over det som er tillatt. Ved det pga kronisk sykdom. Alikevel synes jeg det er feil. Jeg selv har sendt barnet mitt hit og dit ved sykdom for å få godkjent praksis. Og det er ikke akkurat lett å måtte sende et sykt barn på rundgang i vennegjengen når mannen ikke har rett på fri da han er stefar. Og så slipper hun unna lett som bare det. Men jeg vet at hun er flink og at fraværet hennes ikke går utover læringen da hun kan det hun skal kunne. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sagt ifra. Her vet ikke skolen noe men praksisstedet selv har skjult fraværet for å være snille Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Bare sånn at du er klar over det, du kan overføre syktbarn dager steforelder når man har bodd sammen i 12mnd eller mer. Jeg har overført 8 av mine 20 syktbarndager til min samboer som er stefar til mine barn. Les mer på nav.no
Pinnus Skrevet 13. mars 2013 #11 Skrevet 13. mars 2013 Spørs hva intensjonen din er? Fordi du syns det er urettferdig - nei. Fordi du er bekymret for kompetansen hennes i forhold til yrket - ja.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #12 Skrevet 13. mars 2013 Jeg hadde praksis hele forrige semester, gikk over fraværsdagene og besto likevel. Årsaken til at jeg besto var at jeg jobbet godt, jeg kunne pensum og leste meg opp på nye emner, jobbet selvstendig, jeg var psykisk tilstede, jeg jobbet ofte lengre dager (skulle jobbe 7 timer om dagen, jeg jobbet ofte 8-9 timer), jeg jobbet inn studiedager, var med på å organisere kurs (brukte ettermiddager og helger på det) osv. Jeg hadde mer enn lovlig fravær, men jeg tok det igjen på andre måter. Anonym poster: 4c55febeeb23e9f39204c1995caa6d0a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #13 Skrevet 13. mars 2013 Jeg hadde praksis hele forrige semester, gikk over fraværsdagene og besto likevel. Årsaken til at jeg besto var at jeg jobbet godt, jeg kunne pensum og leste meg opp på nye emner, jobbet selvstendig, jeg var psykisk tilstede, jeg jobbet ofte lengre dager (skulle jobbe 7 timer om dagen, jeg jobbet ofte 8-9 timer), jeg jobbet inn studiedager, var med på å organisere kurs (brukte ettermiddager og helger på det) osv. Jeg hadde mer enn lovlig fravær, men jeg tok det igjen på andre måter. Anonym poster: 4c55febeeb23e9f39204c1995caa6d0a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #14 Skrevet 13. mars 2013 På pedagogiske utdannelser har studentene meldeplikt når det gjelder medstudenters personlig egnethet (eller mangel på sådan). Jeg vet ikke hvordan dette er på sykepleien, men det er Viktig at du gir beskjed. Anonym poster: f924837bc2e04baf126bc0620af10854 Det skal noe alvorlig til for å bli vurdert som å ha manglende egnethet, og du kan ikke melde inn uegnethet til et yrke fordi du synes noen er sur, sær og vanskelig å jobbe med. Det vil kunne grense til mobbing i dette tilfellet. Hadde dere jobbet sammen etter utdannelsen, og du opplevde henne slik til vanlig, så kunne du derimot ha tatt opp dette med en leder som kunne ha tatt dette videre opp med henne og forsøkt å få en slutt på det. Anonym poster: e79b9a7fa9107138ff974bd12c3c7220
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #15 Skrevet 14. mars 2013 På pedagogiske utdannelser har studentene meldeplikt når det gjelder medstudenters personlig egnethet (eller mangel på sådan). Jeg vet ikke hvordan dette er på sykepleien, men det er Viktig at du gir beskjed. Anonym poster: f924837bc2e04baf126bc0620af10854 Det skal noe alvorlig til for å bli vurdert som å ha manglende egnethet, og du kan ikke melde inn uegnethet til et yrke fordi du synes noen er sur, sær og vanskelig å jobbe med. Det vil kunne grense til mobbing i dette tilfellet. Hadde dere jobbet sammen etter utdannelsen, og du opplevde henne slik til vanlig, så kunne du derimot ha tatt opp dette med en leder som kunne ha tatt dette videre opp med henne og forsøkt å få en slutt på det. Anonym poster: e79b9a7fa9107138ff974bd12c3c7220 Det er da en fordel å være tilstede i et studie? Er det ikke? Jeg hadde ikke likt tanken på å bli pleiet av noen som i prinsippet ikke skulle ha bestått praksis. Anonym poster: f924837bc2e04baf126bc0620af10854
soleia Skrevet 14. mars 2013 #16 Skrevet 14. mars 2013 Om det berre hadde vore velgrunna fråver hadde eg ikkje blanda meg inn i det. Men om ein har gode grunnar for å meine at personen ikkje passar inn i yrket ville eg gjort det. Har sett eksempel på at nokon har fått beskjed om dette frå praksisplass og lærar, og så hamna på ei utdanning vedkommande passa mykje betre på, så det kan vere ei vinn-vinn løysing. Det er uansett ikkje greit at personar som ikkje passar inn i yrket passerer gjennom praksis utan at det vert gripe tak i. Eg tenkjer at om eg ikkje ville ha møtt denne personen i yrket, eller late ho/han ta seg av mor mi, så må det gripast tak i. Men då må ein ha betre argument enn at personen er sur og sær, for det er jo subjektive argument. Ein må ha konkrete eksempel på uakseptabel oppførsel, eller at vedkommande går ut over kvalifikasjonane sine. Uskikka sjukepleiarar kan vere farlege, og ein har plikt til å gripe fat i det om ein student viser risikoadferd. Dette er det jo praksistaden og skulen som har ansvar for, men om du har konkrete eksempel ville eg snakka med dei.
Gjest sug lut Skrevet 14. mars 2013 #17 Skrevet 14. mars 2013 Ja. Som faglærer eller i en annen offisiell funksjon ved din utdanningsinstitusjon ville jeg også gjerne ha fått vite om det. Og vil ikke din faglærer ta det seriøst så går du over ham/henne. Praksiskrav er praksiskrav.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #18 Skrevet 14. mars 2013 Har selv overhørt en samtale mellom to lærere på et annet fagstudium der de bestemte seg for å la klassens verste sløving få godkjent et viktig fag til tross for omtrent null oppmøte på praksis bare for å "slippe å få fyren tilbake i nok ett år"! Så ja, jeg ville sagt fra til en annen lærer. Er det slik at hun har en god grunn og et opplegg med å ta igjen tapt tid på annen måte, så er vel dette godt nok også for faglærer. Anonym poster: 8ebc37d247a4e3cebb8d15c6a500c147
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #19 Skrevet 14. mars 2013 Har ei venninne som har sluppet unna med det samme i flere praksisperioder. Hun har hatt mange fraværsdager over det som er tillatt. Ved det pga kronisk sykdom. Alikevel synes jeg det er feil. Jeg selv har sendt barnet mitt hit og dit ved sykdom for å få godkjent praksis. Og det er ikke akkurat lett å måtte sende et sykt barn på rundgang i vennegjengen når mannen ikke har rett på fri da han er stefar. Og så slipper hun unna lett som bare det. Men jeg vet at hun er flink og at fraværet hennes ikke går utover læringen da hun kan det hun skal kunne. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sagt ifra. Her vet ikke skolen noe men praksisstedet selv har skjult fraværet for å være snille Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Bare sånn at du er klar over det, du kan overføre syktbarn dager steforelder når man har bodd sammen i 12mnd eller mer. Jeg har overført 8 av mine 20 syktbarndager til min samboer som er stefar til mine barn. Les mer på nav.no ikke når jeg er student. Var det jegfikk beskjed av nav. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b
miniMe83 Skrevet 14. mars 2013 #20 Skrevet 14. mars 2013 Jeg er selv kontaktsykepleier der jeg arbeider, da vi er et undervisningssykehus for studenter. Har aldri vært borti at en student bare får "strøket" fravær utover 10%. Men har hatt studenter som av ulike årsaker har hatt for mye fravær, og ikke hatt mulighet til å ta det igjen i praksisperioden. Da har vi i tilfeller hvor fraværet er godt begrunnet latt studenten arbeide resterende dager i ferie og helger i etterkant av praksis. Da med utsatt sluttevaluering. Sykepleierstudiet har jo skikkethetsvurdering. Dersom du har konkrete bekymringer om din medstudent faktisk er skikket til yrket så har du på lik linje med kontaktsykepleier eller veileder fra skole et ansvar for å melde din bekymring.
Verbena Skrevet 14. mars 2013 #21 Skrevet 14. mars 2013 Har ei venninne som har sluppet unna med det samme i flere praksisperioder. Hun har hatt mange fraværsdager over det som er tillatt. Ved det pga kronisk sykdom. Alikevel synes jeg det er feil. Jeg selv har sendt barnet mitt hit og dit ved sykdom for å få godkjent praksis. Og det er ikke akkurat lett å måtte sende et sykt barn på rundgang i vennegjengen når mannen ikke har rett på fri da han er stefar. Og så slipper hun unna lett som bare det. Men jeg vet at hun er flink og at fraværet hennes ikke går utover læringen da hun kan det hun skal kunne. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sagt ifra. Her vet ikke skolen noe men praksisstedet selv har skjult fraværet for å være snille Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Bare sånn at du er klar over det, du kan overføre syktbarn dager steforelder når man har bodd sammen i 12mnd eller mer. Jeg har overført 8 av mine 20 syktbarndager til min samboer som er stefar til mine barn. Les mer på nav.no ikke når jeg er student. Var det jegfikk beskjed av nav. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Merkelig! Jeg er student jeg også og min samboer har 8syktbarn dager i året. Han har faktisk vært hjemme med sykt barn i dag, fordi at jeg har obligatorisk oppmøte denne uka. Klarer ikke å se for meg hvorfor man ikke skulle få overføre dager på bakgrunn av at man er student. studiet er jo jobben vår jo!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #22 Skrevet 14. mars 2013 Har ei venninne som har sluppet unna med det samme i flere praksisperioder. Hun har hatt mange fraværsdager over det som er tillatt. Ved det pga kronisk sykdom. Alikevel synes jeg det er feil. Jeg selv har sendt barnet mitt hit og dit ved sykdom for å få godkjent praksis. Og det er ikke akkurat lett å måtte sende et sykt barn på rundgang i vennegjengen når mannen ikke har rett på fri da han er stefar. Og så slipper hun unna lett som bare det. Men jeg vet at hun er flink og at fraværet hennes ikke går utover læringen da hun kan det hun skal kunne. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sagt ifra. Her vet ikke skolen noe men praksisstedet selv har skjult fraværet for å være snille Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Bare sånn at du er klar over det, du kan overføre syktbarn dager steforelder når man har bodd sammen i 12mnd eller mer. Jeg har overført 8 av mine 20 syktbarndager til min samboer som er stefar til mine barn. Les mer på nav.no ikke når jeg er student. Var det jegfikk beskjed av nav. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Merkelig! Jeg er student jeg også og min samboer har 8syktbarn dager i året. Han har faktisk vært hjemme med sykt barn i dag, fordi at jeg har obligatorisk oppmøte denne uka. Klarer ikke å se for meg hvorfor man ikke skulle få overføre dager på bakgrunn av at man er student. studiet er jo jobben vår jo! Jeg fikk også beskjed om at vi enten måtte være gift eller ha felles barn, noe vi verken er eller har. Vi er kun samboere og har vært det i tre år. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #23 Skrevet 14. mars 2013 Ser det blir litt rotete når svarene mine kommer inni svarene dine men skriver fra mobil og får ikke endret det. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b
Verbena Skrevet 14. mars 2013 #24 Skrevet 14. mars 2013 Har ei venninne som har sluppet unna med det samme i flere praksisperioder. Hun har hatt mange fraværsdager over det som er tillatt. Ved det pga kronisk sykdom. Alikevel synes jeg det er feil. Jeg selv har sendt barnet mitt hit og dit ved sykdom for å få godkjent praksis. Og det er ikke akkurat lett å måtte sende et sykt barn på rundgang i vennegjengen når mannen ikke har rett på fri da han er stefar. Og så slipper hun unna lett som bare det. Men jeg vet at hun er flink og at fraværet hennes ikke går utover læringen da hun kan det hun skal kunne. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sagt ifra. Her vet ikke skolen noe men praksisstedet selv har skjult fraværet for å være snille Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Bare sånn at du er klar over det, du kan overføre syktbarn dager steforelder når man har bodd sammen i 12mnd eller mer. Jeg har overført 8 av mine 20 syktbarndager til min samboer som er stefar til mine barn. Les mer på nav.no ikke når jeg er student. Var det jegfikk beskjed av nav. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Merkelig! Jeg er student jeg også og min samboer har 8syktbarn dager i året. Han har faktisk vært hjemme med sykt barn i dag, fordi at jeg har obligatorisk oppmøte denne uka. Klarer ikke å se for meg hvorfor man ikke skulle få overføre dager på bakgrunn av at man er student. studiet er jo jobben vår jo! Jeg fikk også beskjed om at vi enten måtte være gift eller ha felles barn, noe vi verken er eller har. Vi er kun samboere og har vært det i tre år. Anonym poster: e508a514fe469aa5ef61b9993b8e8b4b Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Vi hadd vært samboere i 1,5år når jeg overførte dager til samboeren min. Fikk aldri noe beskjed om at vi måtte værr gift eller ha felles barn. sendte bare brev med mitt navn og personnummer, navn og pers.nr på samboer og på begge barna, også skrev vi hvor mange dager han skulle ha og hvor mange jeg skulle beholde. Fikk hvert vårt brev ca 1uke etterpå der det står hvor mange dager vi har også leverte ham kopi til sin arbeidsgiver og jeg har levert kopi til skolen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå