Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Alle disse angstbiterske innleggene omkring helt normal atferd, men som ikke tilfeldigvis ligner min atferd. Det ene etter det andre, hva som er mest dårlig gjort: å legge barnet ute for å fryse i hjel, eller å legge helseteppe på vogna og kvele det? Å lure barnet til å drikke MME som er laget av kumelk, og dermed gi det mageonde, eller å sulte det ut med å bare amme når man har lite melk? Å stresse ungene avgårde på alskens fritidsaktiviteter så de aldri får en kveld i fred, eller å nekte dem sosial omgang og glede på idrettslaget eller i korpset? Å vaske dem med allergifremkallende våtservietter eller la dem ligge med skitten bleie til man endelig er hjemme og kan vaske ordentlig med vann? Å skjemme ungene bort ved å kjøpe mange og dyre gaver til jul, eller snyte dem for all moroa ved å kjøpe billige leker eller klær? Å bli hjemme fra barnehagens evenementer og dermed påføre ungene ensomhet og arr på sjela, eller å lene seg for mye på barnehagen, sirkle alt sosialt liv rundt den, og dermed forsømme familiens rolle i oppveksten? Å avspise ungene med skjermbasert underholdning, eller nekte dem å lære seg nyttige ferdigheter med teknologien? ...og hundre andre marginale problemstillinger, der begge løsninger har noe for seg, men der begge kan dras ut i det ekstreme og bli negativt. Jeg elsker disse dib-debattene. De beviser i alle fall en ting: damene her er ute etter å være gode mødre. De vil gjøre absolutt alt rett. Og dersom de har gjort seg opp en mening om hva det er som er rett, må man bare ikke komme og prøve å forvirre dem med fakta. (F eks at det er forskjell på "sykt-barn-dager", en arbeiderrettighet, og "drikke-kaffe-i barnehagen-dager"; det er ikke noe arbeidsgiveren skal betale for...) Åh, jeg elsker dere, dibbemødre! Dere er glimrende mødre, enten dere velger det ene eller det andre, for en ting skal dere jammen ha: dere tenker nøye gjennom kravene til morsrollen, og går inn i den med fynd og klem! Ingen skal ha et lykkeligere barn enn akkurat dere!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Er endel her med god moral men akk så mange med dårlig moral. Tror nok endel her inne møter seg selv i døren om de leser oppgjennom sine innlegg om en 10-15 år. Verden er sjeldent sort hvit, men har mange nyanser av grått.... Anonym poster: d93b01f9235d0b8eeabd0bc08e28b88d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Alle disse angstbiterske innleggene omkring helt normal atferd, men som ikke tilfeldigvis ligner min atferd. Det ene etter det andre, hva som er mest dårlig gjort: å legge barnet ute for å fryse i hjel, eller å legge helseteppe på vogna og kvele det? Å lure barnet til å drikke MME som er laget av kumelk, og dermed gi det mageonde, eller å sulte det ut med å bare amme når man har lite melk? Å stresse ungene avgårde på alskens fritidsaktiviteter så de aldri får en kveld i fred, eller å nekte dem sosial omgang og glede på idrettslaget eller i korpset? Å vaske dem med allergifremkallende våtservietter eller la dem ligge med skitten bleie til man endelig er hjemme og kan vaske ordentlig med vann? Å skjemme ungene bort ved å kjøpe mange og dyre gaver til jul, eller snyte dem for all moroa ved å kjøpe billige leker eller klær? Å bli hjemme fra barnehagens evenementer og dermed påføre ungene ensomhet og arr på sjela, eller å lene seg for mye på barnehagen, sirkle alt sosialt liv rundt den, og dermed forsømme familiens rolle i oppveksten? Å avspise ungene med skjermbasert underholdning, eller nekte dem å lære seg nyttige ferdigheter med teknologien? ...og hundre andre marginale problemstillinger, der begge løsninger har noe for seg, men der begge kan dras ut i det ekstreme og bli negativt. Jeg elsker disse dib-debattene. De beviser i alle fall en ting: damene her er ute etter å være gode mødre. De vil gjøre absolutt alt rett. Og dersom de har gjort seg opp en mening om hva det er som er rett, må man bare ikke komme og prøve å forvirre dem med fakta. (F eks at det er forskjell på "sykt-barn-dager", en arbeiderrettighet, og "drikke-kaffe-i barnehagen-dager"; det er ikke noe arbeidsgiveren skal betale for...) Åh, jeg elsker dere, dibbemødre! Dere er glimrende mødre, enten dere velger det ene eller det andre, for en ting skal dere jammen ha: dere tenker nøye gjennom kravene til morsrollen, og går inn i den med fynd og klem! Ingen skal ha et lykkeligere barn enn akkurat dere! Alle vet jo at du prøver å fremstå som en smarting, JADA!! Men egentlig er du bare rar og jeg ser ofte ikke poenget med de teite innleggene dine i debatter, "å være mamma er vist en religion det nå" . Javel? Hva så? Prøv å bidra med noe konstruktivt istedet for å prøve å fremstå som så j.... smart hele tiden. Anonym poster: 0261533affd30a31c5e146fc255765b5
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Om du syns jeg er smart eller ikke: det motiverer meg ikke til å skrive her. Motivasjonen min er nok en helt annen! Men når jeg leser noen av innleggene tenker jeg at dette er hva damer bruker som substitutt for religion. Man ofrer ikke sitt liv for Gud, man ofrer det for Familien. Ikke lenger nødvendig å vise hvor oppegående og moralsk man er gjennom å renne på bedehuset, man kan vise det via sitt primære utstillingsvindu, barnet. Endret 13. mars 2013 av Pashla
Tarssan Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Jeg synes du svarer deg selv her. Ønsket om å være en god mor er drivkraften. Å være god nok tror jeg mange mødre og fedre glemmer at holder. Vi kan ikke være perfekte, å det er mange måter å vare en god mor eller far på.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 Jeg reagerer også på dette problemet enkelte har med å se at ting ikke bare er svart hvitt, og at det ikke bare finnes ytterpunkter, men faktisk også en gylden middelvei- for eksempel i de scenarioene du skisserer her. Enten lar man ungen fryse ihjel, eller så kveler man dem med tepper (for eksempel), osv. De fleste oppegående mennesker greier da vel finne en løsning på de fleste problemer uten å ta livet av ungen eller utsette dem for omsorgssvikt. Iallefall er det sånn i min omgangskrets. Heldigvis. I virkelighetens verden greier de fleste å tenke sjæl, det er bare her på dib jeg har støtt på dette voldsomme behovet for å høre hva alle andre mener og forsvare sine egne valg som det gjaldt livet.
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Jeg synes du svarer deg selv her. Ønsket om å være en god mor er drivkraften. Å være god nok tror jeg mange mødre og fedre glemmer at holder. Vi kan ikke være perfekte, å det er mange måter å vare en god mor eller far på. Det er nettopp veldig, veldig mange måter å være god far/mor på, i alle fall god nok. Det er derfor jeg ikke skjønner dette sinnet, mot folk som spiser salami i svangerskapet, folk som røyker, folk som nekter ungene å gå i kirka, folk som absolutt vil ha med ungene i kirka, folk som ... ja, alt som er annerledes enn det man selv gjør. Det er så aggressivt. Og så dogmatisk og kompromissløst, en del av det. (Derfor sammenligningen med religion.)
nerdybirdy Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 Tror det handler veldig mye om å definere seg selv gjennom en livsstil, rett og slett. Og denne livsstilen blir familien og familielivet. Eksempelvis de som aldri har barnevakt før ungen er tenåring, ikke spiser sukker, kun økologiske produkter ect. Ingen av disse valgene har et fundament i noe annet enn en overbevisning/tro på hva som er riktig. Har også en snikende mistanke om at mange her inne ikke akkurat praktiserer "troen" sin til det fulle heller da
Tarssan Skrevet 13. mars 2013 #9 Skrevet 13. mars 2013 På den måten ja.. Hmm, da lurer jeg og:) kanskje det handler om noe så enkelt at man har sine fanesaker feks. Null sukker, og gjennom å fronte disse fokuserer en på det en (liksom) gjør rett.. Rakke ned på andre for at en selv skal føle seg bedre? Jeg tror og at ting kommer mer ekstremt ut, her hvor en kan være anonym.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Hvor i landet bor du, Pashla? Tror kanskje jeg kjenner deg! Anonym poster: e7ad425406c5746c1041ec31826b9d12
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 20. mars 2013 #12 Skrevet 20. mars 2013 Alle disse angstbiterske innleggene omkring helt normal atferd, men som ikke tilfeldigvis ligner min atferd. Det ene etter det andre, hva som er mest dårlig gjort: å legge barnet ute for å fryse i hjel, eller å legge helseteppe på vogna og kvele det? Å lure barnet til å drikke MME som er laget av kumelk, og dermed gi det mageonde, eller å sulte det ut med å bare amme når man har lite melk? Å stresse ungene avgårde på alskens fritidsaktiviteter så de aldri får en kveld i fred, eller å nekte dem sosial omgang og glede på idrettslaget eller i korpset? Å vaske dem med allergifremkallende våtservietter eller la dem ligge med skitten bleie til man endelig er hjemme og kan vaske ordentlig med vann? Å skjemme ungene bort ved å kjøpe mange og dyre gaver til jul, eller snyte dem for all moroa ved å kjøpe billige leker eller klær? Å bli hjemme fra barnehagens evenementer og dermed påføre ungene ensomhet og arr på sjela, eller å lene seg for mye på barnehagen, sirkle alt sosialt liv rundt den, og dermed forsømme familiens rolle i oppveksten? Å avspise ungene med skjermbasert underholdning, eller nekte dem å lære seg nyttige ferdigheter med teknologien? ...og hundre andre marginale problemstillinger, der begge løsninger har noe for seg, men der begge kan dras ut i det ekstreme og bli negativt. Jeg elsker disse dib-debattene. De beviser i alle fall en ting: damene her er ute etter å være gode mødre. De vil gjøre absolutt alt rett. Og dersom de har gjort seg opp en mening om hva det er som er rett, må man bare ikke komme og prøve å forvirre dem med fakta. (F eks at det er forskjell på "sykt-barn-dager", en arbeiderrettighet, og "drikke-kaffe-i barnehagen-dager"; det er ikke noe arbeidsgiveren skal betale for...) Åh, jeg elsker dere, dibbemødre! Dere er glimrende mødre, enten dere velger det ene eller det andre, for en ting skal dere jammen ha: dere tenker nøye gjennom kravene til morsrollen, og går inn i den med fynd og klem! Ingen skal ha et lykkeligere barn enn akkurat dere! Alle vet jo at du prøver å fremstå som en smarting, JADA!! Men egentlig er du bare rar og jeg ser ofte ikke poenget med de teite innleggene dine i debatter, "å være mamma er vist en religion det nå" . Javel? Hva så? Prøv å bidra med noe konstruktivt istedet for å prøve å fremstå som så j.... smart hele tiden. Anonym poster: 0261533affd30a31c5e146fc255765b5 Fremstå som en smarting? Hun ER en smarting. Hun utmerker seg med særs intelligente og kloke svar, syns jeg. Lagt merke til navnet da jeg ofte er enig med henne - men også der vi ikke er det - formulerer hun seg smart og ofte humoristisk.Et nick som hever nivået her inne, spør du meg! Ikke at det var temaet her!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #13 Skrevet 20. mars 2013 Det virker som om mange foreldre idag er usikre i sin foreldrerolle? Kombinert med et sterkt ønske om å gjøre alt helt riktig... Anonym poster: 9f78e8573b5750281967aa94a03b2bf4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 Alle disse angstbiterske innleggene omkring helt normal atferd, men som ikke tilfeldigvis ligner min atferd. Det ene etter det andre, hva som er mest dårlig gjort: å legge barnet ute for å fryse i hjel, eller å legge helseteppe på vogna og kvele det? Å lure barnet til å drikke MME som er laget av kumelk, og dermed gi det mageonde, eller å sulte det ut med å bare amme når man har lite melk? Å stresse ungene avgårde på alskens fritidsaktiviteter så de aldri får en kveld i fred, eller å nekte dem sosial omgang og glede på idrettslaget eller i korpset? Å vaske dem med allergifremkallende våtservietter eller la dem ligge med skitten bleie til man endelig er hjemme og kan vaske ordentlig med vann? Å skjemme ungene bort ved å kjøpe mange og dyre gaver til jul, eller snyte dem for all moroa ved å kjøpe billige leker eller klær? Å bli hjemme fra barnehagens evenementer og dermed påføre ungene ensomhet og arr på sjela, eller å lene seg for mye på barnehagen, sirkle alt sosialt liv rundt den, og dermed forsømme familiens rolle i oppveksten? Å avspise ungene med skjermbasert underholdning, eller nekte dem å lære seg nyttige ferdigheter med teknologien? ...og hundre andre marginale problemstillinger, der begge løsninger har noe for seg, men der begge kan dras ut i det ekstreme og bli negativt. Jeg elsker disse dib-debattene. De beviser i alle fall en ting: damene her er ute etter å være gode mødre. De vil gjøre absolutt alt rett. Og dersom de har gjort seg opp en mening om hva det er som er rett, må man bare ikke komme og prøve å forvirre dem med fakta. (F eks at det er forskjell på "sykt-barn-dager", en arbeiderrettighet, og "drikke-kaffe-i barnehagen-dager"; det er ikke noe arbeidsgiveren skal betale for...) Åh, jeg elsker dere, dibbemødre! Dere er glimrende mødre, enten dere velger det ene eller det andre, for en ting skal dere jammen ha: dere tenker nøye gjennom kravene til morsrollen, og går inn i den med fynd og klem! Ingen skal ha et lykkeligere barn enn akkurat dere! Alle vet jo at du prøver å fremstå som en smarting, JADA!! Men egentlig er du bare rar og jeg ser ofte ikke poenget med de teite innleggene dine i debatter, "å være mamma er vist en religion det nå" . Javel? Hva så? Prøv å bidra med noe konstruktivt istedet for å prøve å fremstå som så j.... smart hele tiden. Anonym poster: 0261533affd30a31c5e146fc255765b5 Konstruktivt... som i dette svaret fra deg? Irriterer det deg at noen har evner til å hoste opp noe annet enn "mannen min har pult søstra mi, hva skal jeg gjøre", "venninna mi bruker ikke ull på barnet sitt, bør jeg melde henne til barnevernet" og "i går falt jeg og fikk skrubbsår på kneet, hva kan jeg kreve fra Nav"? Uansett. Når mødre, som Pashla illustrerer, rett og slett blir aggressive i møte med andre mødre som velger annerledes enn seg selv, så tror jeg dette rett og slett handler om usikkerhet. Hvis man har gjort reflekterte valg som man står støtt i, så går man ikke ut av sitt gode skinn bare fordi noen har landet på andre konklusjoner enn seg selv. Og jeg tror mange nærmest blir fornærmet fordi andre er "frekke" nok til å velge annerledes, fordi dette gjør at man kanskje begynner å tvile litt på egne valg. Anonym poster: 88a3449950c1aaf70f9605d7fb432847
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Jeg synes du svarer deg selv her. Ønsket om å være en god mor er drivkraften. Å være god nok tror jeg mange mødre og fedre glemmer at holder. Vi kan ikke være perfekte, å det er mange måter å vare en god mor eller far på. Det er nettopp veldig, veldig mange måter å være god far/mor på, i alle fall god nok. Det er derfor jeg ikke skjønner dette sinnet, mot folk som spiser salami i svangerskapet, folk som røyker, folk som nekter ungene å gå i kirka, folk som absolutt vil ha med ungene i kirka, folk som ... ja, alt som er annerledes enn det man selv gjør. Det er så aggressivt. Og så dogmatisk og kompromissløst, en del av det. (Derfor sammenligningen med religion.) Jeg synes i grunnen du virker litt aggressiv selv, i den diskusjonen om vaksiner. Men det blir kanskje annerledes, siden dette er DIN kjepphest og vedtatte sannhet? Anonym poster: 583aa35a85780a6103a92809e9984012
Gjest Antarctica Skrevet 22. mars 2013 #16 Skrevet 22. mars 2013 Jeg synes du svarer deg selv her. Ønsket om å være en god mor er drivkraften. Å være god nok tror jeg mange mødre og fedre glemmer at holder. Vi kan ikke være perfekte, å det er mange måter å vare en god mor eller far på. Det er nettopp veldig, veldig mange måter å være god far/mor på, i alle fall god nok. Det er derfor jeg ikke skjønner dette sinnet, mot folk som spiser salami i svangerskapet, folk som røyker, folk som nekter ungene å gå i kirka, folk som absolutt vil ha med ungene i kirka, folk som ... ja, alt som er annerledes enn det man selv gjør. Det er så aggressivt. Og så dogmatisk og kompromissløst, en del av det. (Derfor sammenligningen med religion.) Jeg synes i grunnen du virker litt aggressiv selv, i den diskusjonen om vaksiner. Men det blir kanskje annerledes, siden dette er DIN kjepphest og vedtatte sannhet? Anonym poster: 583aa35a85780a6103a92809e9984012 Nei, den er folkehelseinstituttet sin, helsestasjonenes, statens smittevern og alle kommunelegers. De fleste av problemstillingene jeg nevnte i hovedinnlegget er, som nevnt, marginalt forskjellige fra hverandre. Å vaksinere eller ikke er en stor avgjørelse med høy viktighet. Våtservietter versus klut er ikke det.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2013 #17 Skrevet 22. mars 2013 Jeg synes du svarer deg selv her. Ønsket om å være en god mor er drivkraften. Å være god nok tror jeg mange mødre og fedre glemmer at holder. Vi kan ikke være perfekte, å det er mange måter å vare en god mor eller far på. Det er nettopp veldig, veldig mange måter å være god far/mor på, i alle fall god nok. Det er derfor jeg ikke skjønner dette sinnet, mot folk som spiser salami i svangerskapet, folk som røyker, folk som nekter ungene å gå i kirka, folk som absolutt vil ha med ungene i kirka, folk som ... ja, alt som er annerledes enn det man selv gjør. Det er så aggressivt. Og så dogmatisk og kompromissløst, en del av det. (Derfor sammenligningen med religion.) Jeg synes i grunnen du virker litt aggressiv selv, i den diskusjonen om vaksiner. Men det blir kanskje annerledes, siden dette er DIN kjepphest og vedtatte sannhet? Anonym poster: 583aa35a85780a6103a92809e9984012 Nei, den er folkehelseinstituttet sin, helsestasjonenes, statens smittevern og alle kommunelegers. De fleste av problemstillingene jeg nevnte i hovedinnlegget er, som nevnt, marginalt forskjellige fra hverandre. Å vaksinere eller ikke er en stor avgjørelse med høy viktighet. Våtservietter versus klut er ikke det. Haha ok godt poeng. Anonym poster: 583aa35a85780a6103a92809e9984012
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå