Gå til innhold

Er dette nødrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og jobber med en oppgave og er litt usikker når det gjelder nødrett.

Om en pasient er bevisstløs og trenger medisin, er det da nødrett om pasienten ikke har mulighet til å samtykke, og man må gi medisin for at pasienten skal overleve?

Er det nødrett, eller plikt?

Anonym poster: 1175fe662d9c5db372c3ec552a24b4e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Nødrett

Slik jeg tolker det har det med noe du gjør som egentlig er straffbart, men som du slipper straff for fordi du brukte nødrett.

Å gi medisin har ikke noe med nødrett å gjøre.

Skrevet

Takk, tror jeg ble litt klokere nå med tanke på den oppgaven jeg har fått ;)

Anonym poster: 1175fe662d9c5db372c3ec552a24b4e4

Skrevet

Det der høres ut som en etikkoppgave hvor du skal drøfte for å skape en bevissthet rundt probelmstillinger du kan komme ut for i arbeiodssituasjoner senere :-)

Jeg ville følt mer på plikten til å hjelpe enn på hvorvidt jeg "tok meg til rette". Spørs også på hva slags medisiner det var snakk om.

Anonym poster: 59576cc3878c8f2379f0735004124d4b

Skrevet

Folk svarer mye rart her! ;-) Det er selvfølgelig ulovlig og potensielt straffbart å gi medisiner eller behandling til noen mot deres vilje. Som helsepersonell kan man oppleve at feks en person grunnet sykdom eller rus feks ikke kan eller vil gi samtykke til behandling som de trenger for å overleve. Vi kan da påberope oss nødrett når vi for eksempel redder livet til noen som forsøker å begå selvmord. Vi bruker nødrett når vi gir noen behandling uten samtykke. Dette kan kun gjøres for å redde liv.

Forøvrig har du som helsepersonell en plikt til å hjelpe om noen er syk ( om du finner noen bevisstløs på gata). Det er en helt annen etisk problemstilling.

Anonym poster: 9261815ebb29fedc1b8dec4a16711b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...