Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 I Norge er svangerskapslengde 40 uker og 2 dager, i motsetning til mange andre land, der man har 40 uker akkurat. Argumentet for det er at norske kvinner har lengre svangerskap enn kvinner fra enkelte andre land. Det virker kverulerende av meg, men jeg synes det blir rart da å beregne samme svangerskapslengde på kvinner som faktisk er fra andre land, men bosatt i Norge... Jeg tenker i forhold til igangsetting, at man i realiteten går 2 dager mer over det som er normal svangerskapslengde i forhold til norske kvinner. Bare nysgjerrig altså Anonym poster: 246c739d0550150cdd715a9f91b6b152
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Handler vel om å spare penger tenker jeg, alt skal være mest mulig naturlig, slippe igangsetting med medikamenter og utstyr. Ikke bra, men slik er det. Om det virkelig lønner seg vet jeg ikke, da det kanskje blir flere hastesnitt? Men det er min teori, sparebluss. Anonym poster: 5299ed2924bfa98b1c36de6f2664d5dc
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Handler vel om å spare penger tenker jeg, alt skal være mest mulig naturlig, slippe igangsetting med medikamenter og utstyr. Ikke bra, men slik er det. Om det virkelig lønner seg vet jeg ikke, da det kanskje blir flere hastesnitt? Men det er min teori, sparebluss. Anonym poster: 5299ed2924bfa98b1c36de6f2664d5dc Det samme gjelder seteleie. Uansett all forskning som er gjort så er det "heeelt forsvarlig" å føde barn opp imot 4.5 kilo i sete, uansett bekkenstørrelse. Har du født et barn før så måler de ikke en gang bekkenet. At 60% av seteleiefødsler ender i keisersnitt, tangforløsning osv er ikke så nøye, bare man prøver å spare og alt må "skje naturlig". En annen ting er smertelindring under fødsel. Ei venninne av meg lå med rier i over 1 døgn, og etter 14 timer ba om epidural siden hun ikke klarte mer. Da fikk hun beskjed om at ingen anestesileger var ledige. Noe som var fullstendig bullshit, siden hennes svigermor jobber på den aktuelle avdelinga og sa at 2 av anestesilegene der kunne stille opp, men ingen av dem ble kontaktet av føden. Anonym poster: 246c739d0550150cdd715a9f91b6b152
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Er det ikke 40+3 som er den nye standarden verden over? Anonym poster: 4155ba5fb963785787469010288e2e8d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Er det ikke 40+3 som er den nye standarden verden over? Anonym poster: 4155ba5fb963785787469010288e2e8d Min jordmor beregnet 40+2. Landet jeg kommer fra (i Europa) har 40 uker akkurat. Så nei, det er ikke 40+3 verden over. Anonym poster: 246c739d0550150cdd715a9f91b6b152
Fae Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 Legen min beregnet akkurat 40 uker på meg. Altså to dager kortere enn det som kommer opp her inne. Så det er heller ikke 40 + 2 landet rundt. Kalkulatoren på babyverden er og 40 uker akkurat.
123pannekake Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Blir ikke termin "endelig" fastsatt ved ordinær UL basert på hodeomkrets og lårbeinslengde? Vet at man regner 40 uker pluss et par dager ut fra siste mens når man er tidlig i svangerskapet, men etter UL så har i alle fall alt jeg har hilst på av helsepersonell forholdt seg til UL-terminen. Da blir jo dette med å diskutere svangerskapslengde på 40 uker og et par dager litt på siden, noe man ikke tar hensyn til lengre?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 I Østen sier de ikke uker og slikt, dem sier heller 9 mnd og 10 dager, og det tilsvarer 40 uker og 2 dager:) Anonym poster: 21a2554df65bddd838a34e0c95d74f3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå