Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Har saumfaret regelverket og funnet ut at NAV ikke kan kreve at en som har ansvar for barn under 1 år må flytte på annen kant av landet for å ta seg jobb, ellers mister han/hun arbeidsledighetstrygd. Min samboer har nettopp begynt å motta dette, og vi venter barn i april, noe NAV vet veldig godt om. Likevel tilbyr de ham en stilling som er plasser 7 timers kjøretur unna. Er det jeg som har misforstått reglene, eller kan de faktisk pålegge meg å være alene med en baby og 2 barn til mens samboer må leie en leilighet i en by 7 timer unna? Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Ja det kan de. Det at de ikke kan kreve at en mor ikke flytter før ungen er 12 mnd gjelder ikke for far. Her er heller ikke ungen kommet. Anonym poster: 985abc0e9cf81b6ef3126da969095716
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Ja det kan de. Det at de ikke kan kreve at en mor ikke flytter før ungen er 12 mnd gjelder ikke for far. Her er heller ikke ungen kommet. Anonym poster: 985abc0e9cf81b6ef3126da969095716 Nei, men ungen kommer om et par uker. Og da skal far ha 14 dagers ulønnet perm, noe han har krav på etter loven. I regelverket står det at FORELDRE (ikke MOR) ikke kan pålegges å flytte når de har ansvar for barn under 1 år, selv om de bor sammen. Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Om dere har bosatt dere på et "øde" sted hvor det ikke finnes jobber å oppdrive kan man ikke gå på ledighetstrygd år etter år fordi man har barn, da må man flytte dit jobbene er. Men å lage noe fast regelverk på dette er jo nesten umulig, mange gråsoner her og det må ofte brukes kjønn. Da mannen min ble arbeidsledig under finanskrisen (bedriften hans la ned) var det greit at han takket nei til en jobb 2 timers kjøring unna (vi har 3 barn). Men man kan ikke takke nei til utallige jobber, så han fikk beskjed om at han nok pent måtte ta en jobb med litt pendlevei om det ikke dukket opp noe nærmere innen kort tid. Heldigvis fikk mannen min jobb i nærheten før det var gått to måneder, men da hadde han allerede takket nei til to jobber som lå langt unna og fått beskjed om at han ikke kunne gjøre det flere ganger... Anonym poster: ebb20faed6ca5a2e3828eb18a54aba1b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Om dere har bosatt dere på et "øde" sted hvor det ikke finnes jobber å oppdrive kan man ikke gå på ledighetstrygd år etter år fordi man har barn, da må man flytte dit jobbene er. Men å lage noe fast regelverk på dette er jo nesten umulig, mange gråsoner her og det må ofte brukes kjønn. Da mannen min ble arbeidsledig under finanskrisen (bedriften hans la ned) var det greit at han takket nei til en jobb 2 timers kjøring unna (vi har 3 barn). Men man kan ikke takke nei til utallige jobber, så han fikk beskjed om at han nok pent måtte ta en jobb med litt pendlevei om det ikke dukket opp noe nærmere innen kort tid. Heldigvis fikk mannen min jobb i nærheten før det var gått to måneder, men da hadde han allerede takket nei til to jobber som lå langt unna og fått beskjed om at han ikke kunne gjøre det flere ganger... Anonym poster: ebb20faed6ca5a2e3828eb18a54aba1b Han har vært arbeidsledig i 2 uker. Og nei, vi bor i en by, ingen "øde øy" der det ikke finnes jobber. Hvis han blir pålagt å flytte slik at vi ikke en gang har råd til å ha han hjemme hver helg, så blir jeg i realiteten alenemor til 2 barn i småskolealder og en nyfødt baby. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 Om dere har bosatt dere på et "øde" sted hvor det ikke finnes jobber å oppdrive kan man ikke gå på ledighetstrygd år etter år fordi man har barn, da må man flytte dit jobbene er. Men å lage noe fast regelverk på dette er jo nesten umulig, mange gråsoner her og det må ofte brukes kjønn. Da mannen min ble arbeidsledig under finanskrisen (bedriften hans la ned) var det greit at han takket nei til en jobb 2 timers kjøring unna (vi har 3 barn). Men man kan ikke takke nei til utallige jobber, så han fikk beskjed om at han nok pent måtte ta en jobb med litt pendlevei om det ikke dukket opp noe nærmere innen kort tid. Heldigvis fikk mannen min jobb i nærheten før det var gått to måneder, men da hadde han allerede takket nei til to jobber som lå langt unna og fått beskjed om at han ikke kunne gjøre det flere ganger... Anonym poster: ebb20faed6ca5a2e3828eb18a54aba1b Han har vært arbeidsledig i 2 uker. Og nei, vi bor i en by, ingen "øde øy" der det ikke finnes jobber. Hvis han blir pålagt å flytte slik at vi ikke en gang har råd til å ha han hjemme hver helg, så blir jeg i realiteten alenemor til 2 barn i småskolealder og en nyfødt baby. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 NAV kan pålegge dere dette, og man må samtykke at man skal ta hvilken som helst jobb i landet for å få ledihetstrygd. Nå er det likevel slik at det vil nok være mange instanser han må gjennom før et slikt pålegg stilles, særlig siden dere har barn i skolealder. Jeg ville ikke bekymret meg for dette før han hadde gått ledig lenge, eventuelt det ikke fantes noen jobber å søke på i nærheten av der dere bor. Dette trenger du virkelig ikke bekymre deg for! Lykke til med jobbjakt til mannen Anonym poster: fe8b175f70f9a702bb7aba3bec07f548
Gjest Vicky Pollard Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Mange menn som jobber borte.. Hva med å snakke med saksbehandler om det da?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 Mange menn som jobber borte.. Hva med å snakke med saksbehandler om det da? Ja, jeg vet at mange menn jobber borte. Problemet er at som regel så velger familien dette selv ut fra ressurser man har. Jeg har NULL avlastning eller omgangskrets og kronisk sykdom. Det vil si at det blir beintøft for meg å sitte der alene uke etter uke med 2 barn i småskolealder og en nyfødt, særlig hvis denne nyfødte får kolikk eller lignende. Jeg har vært alene med 2 barn før, og vet hvordan det er, men aldri med en nyfødt. Hvis de pålegger samboeren det så tror jeg valget blir å takke nei til ledighetstrygd og heller skru ned forbruket til han finner seg en jobb her i nærheten. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #9 Skrevet 13. mars 2013 Nav tildeler ikke jobber, men de kan sende deg jobber de mener du bør søke på. Nav har ingen makt til å si hvem arbeidsgivere skal ansette. De kan tildele praksisplasser eller kursplasser, men ikke jobber. Anonym poster: 3cf745889263213c1941e09eee0f226e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #10 Skrevet 13. mars 2013 Nav tildeler ikke jobber, men de kan sende deg jobber de mener du bør søke på. Nav har ingen makt til å si hvem arbeidsgivere skal ansette. De kan tildele praksisplasser eller kursplasser, men ikke jobber. Anonym poster: 3cf745889263213c1941e09eee0f226e Nei, men de kan pålegge en å søke på en jobb som vilkår for å beholde arbeidsledighetstrygd. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #11 Skrevet 13. mars 2013 Ja det kan de. Det at de ikke kan kreve at en mor ikke flytter før ungen er 12 mnd gjelder ikke for far. Her er heller ikke ungen kommet. Anonym poster: 985abc0e9cf81b6ef3126da969095716 Nei, men ungen kommer om et par uker. Og da skal far ha 14 dagers ulønnet perm, noe han har krav på etter loven. I regelverket står det at FORELDRE (ikke MOR) ikke kan pålegges å flytte når de har ansvar for barn under 1 år, selv om de bor sammen. Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Etter loven har de som er i jobb rett på 14 dagers omsorgspermisjon.Har dere sjekket at han som arbeidsledig har rett på det? Anonym poster: 985abc0e9cf81b6ef3126da969095716
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #12 Skrevet 13. mars 2013 Ja det kan de. Det at de ikke kan kreve at en mor ikke flytter før ungen er 12 mnd gjelder ikke for far. Her er heller ikke ungen kommet. Anonym poster: 985abc0e9cf81b6ef3126da969095716 Nei, men ungen kommer om et par uker. Og da skal far ha 14 dagers ulønnet perm, noe han har krav på etter loven. I regelverket står det at FORELDRE (ikke MOR) ikke kan pålegges å flytte når de har ansvar for barn under 1 år, selv om de bor sammen. Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Etter loven har de som er i jobb rett på 14 dagers omsorgspermisjon.Har dere sjekket at han som arbeidsledig har rett på det? Anonym poster: 985abc0e9cf81b6ef3126da969095716 Det jeg siktet til er at hvis han blir pålagt å begynne å jobbe før jeg føder, og blir nektet verken å ta fri for å være med på fødsel, eller 14 dager etter fødsel, så kan ingen passe de andre barna, i tilfelle jeg må ligge på sykehus grunnet komplikasjoner, keisersnitt og lignende. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #13 Skrevet 13. mars 2013 Nav tildeler ikke jobber, men de kan sende deg jobber de mener du bør søke på. Nav har ingen makt til å si hvem arbeidsgivere skal ansette. De kan tildele praksisplasser eller kursplasser, men ikke jobber. Anonym poster: 3cf745889263213c1941e09eee0f226e Nei, men de kan pålegge en å søke på en jobb som vilkår for å beholde arbeidsledighetstrygd. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Å søke på en jobb er jo langt fra det samme som å få den, med mindre mannen din har en eller annen spesiell kompetanse som det er stor mangel på i landet. En søkeprosess tar også tid. Det går noen uker fra søknadsfristen går ut til man ev. blir innkalt til intervju osv. Anonym poster: 3cf745889263213c1941e09eee0f226e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #14 Skrevet 13. mars 2013 Om mannen din får tilbud om en jobb neste uke vil en evt arbeidsgiver regne med at den personen som blir ansatt har oppsigelsestid og ikke kan begynne med en gang. Mannen din vil kunne si at siden kona hans har termin om to uker vil han ikke kunne begynne jobbe før om 6 uker f.eks. En arbeidsgiver i en ansettelsesprosess vil ikke ha noen problemer med det, de fleste andre har jo opptil 3 mnd oppsigelsestid. Anonym poster: ebb20faed6ca5a2e3828eb18a54aba1b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #15 Skrevet 13. mars 2013 Om mannen din får tilbud om en jobb neste uke vil en evt arbeidsgiver regne med at den personen som blir ansatt har oppsigelsestid og ikke kan begynne med en gang. Mannen din vil kunne si at siden kona hans har termin om to uker vil han ikke kunne begynne jobbe før om 6 uker f.eks. En arbeidsgiver i en ansettelsesprosess vil ikke ha noen problemer med det, de fleste andre har jo opptil 3 mnd oppsigelsestid. Anonym poster: ebb20faed6ca5a2e3828eb18a54aba1b Det er sant, men jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg skal klare å være alene med 3 barn året rundt, der ett av dem er baby, slik at jeg skal ha barna 100% hver dag hele året. Hvis samboer blir pålagt jobb langt av gårde og må leie bolig der, møblere osv, så vil vi ikke ha råd til å få ham hjem mer enn 4-5 ganger i løpet av ett år. Forstår da ikke helt vitsen med å ha familie hvis folk aldri ser hverandre. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #16 Skrevet 13. mars 2013 Synes du svartmaler litt nå, det er da overhodet ikke sikkert mannen din blir nødt til å ta jobb et annet sted. Og de som pendler har jo tilpasset seg det livet. Venninnen min har en mann som pendler, han reiser tidlig mandag morgen og kommer hjem torsdag kveld, hver uke. Leier bare en møblert hybel som arbeidsgiveren har skaffet der han jobber. Mannen tjener godt der han jobber da, ellers hadde det jo ikke vært noe vits, også har de knyttet til seg en ung jente (som går på skole for å bli barne- og ungdomsarbeder) som er fast barnevakt og hjelp for mammaen når hun trenger det i pappaens borteperioder. Det er selvfølgelig slitsomt til tider, men for en periode går det. Anonym poster: ebb20faed6ca5a2e3828eb18a54aba1b
Hun.der Skrevet 13. mars 2013 #17 Skrevet 13. mars 2013 Dere kan jo flytte etter? Hvis du likevel ikke har noe nettverk der dere er nå.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #18 Skrevet 13. mars 2013 Dere kan jo flytte etter? Hvis du likevel ikke har noe nettverk der dere er nå. Nei, det kan vi ikke. Vi har akkurat kjøpt hus og tatt opp lån, ungene har endelig fått bosatt seg her, skaffet seg venner osv etter å ha flyttet flere ganger av diverse årsaker. Jeg har en fast og sikker jobb. Som sagt, da takker vi heller nei til arbeidsledighetstrygd og har han gående hjemme. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Kamomille Skrevet 13. mars 2013 #19 Skrevet 13. mars 2013 Ja, de kan pålegge han dette dersom han faktisk ønsker å motta det gode som heter arbeidsledighetstrygd. Det er jo faktisk sånn at staten ikke skal betale han for å gå hjemme dersom det finnes jobber han kan ta! Dersom han ikke ønsker dete jobben så er det jo fullt mulig å sabotere intervjuet eller selve jobben. Men spesielt smart er det jo ikke....... Et bedre alternativ er jo at han selv er aktiv og søker jobber for fullt. Dvs ikke bare søke jobber som er utlyst, men ta aktiv kontakt med båre rekrutteringsselskaper og potensielle arbeidsgivere!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #20 Skrevet 13. mars 2013 Ja, de kan pålegge han dette dersom han faktisk ønsker å motta det gode som heter arbeidsledighetstrygd. Det er jo faktisk sånn at staten ikke skal betale han for å gå hjemme dersom det finnes jobber han kan ta! Dersom han ikke ønsker dete jobben så er det jo fullt mulig å sabotere intervjuet eller selve jobben. Men spesielt smart er det jo ikke....... Et bedre alternativ er jo at han selv er aktiv og søker jobber for fullt. Dvs ikke bare søke jobber som er utlyst, men ta aktiv kontakt med båre rekrutteringsselskaper og potensielle arbeidsgivere! Han søker jobber aktivt, men har som sagt kun vært arbeidsledig i 14 dager, og enda ikke fått en eneste utbetaling av trygda. Merkelig nok får han beskjed om å søke en jobb som ligger 7 timer med bil unna, selv om jeg kan se på NAV sine nettsider at det er flere ledige jobber her i byen, som han enten har søkt på eller mangler kompetanse til å få. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Kamomille Skrevet 13. mars 2013 #21 Skrevet 13. mars 2013 Ja, de kan pålegge han dette dersom han faktisk ønsker å motta det gode som heter arbeidsledighetstrygd. Det er jo faktisk sånn at staten ikke skal betale han for å gå hjemme dersom det finnes jobber han kan ta! Dersom han ikke ønsker dete jobben så er det jo fullt mulig å sabotere intervjuet eller selve jobben. Men spesielt smart er det jo ikke....... Et bedre alternativ er jo at han selv er aktiv og søker jobber for fullt. Dvs ikke bare søke jobber som er utlyst, men ta aktiv kontakt med båre rekrutteringsselskaper og potensielle arbeidsgivere! Han søker jobber aktivt, men har som sagt kun vært arbeidsledig i 14 dager, og enda ikke fått en eneste utbetaling av trygda. Merkelig nok får han beskjed om å søke en jobb som ligger 7 timer med bil unna, selv om jeg kan se på NAV sine nettsider at det er flere ledige jobber her i byen, som han enten har søkt på eller mangler kompetanse til å få. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Hvis han mangler kompetanse til å få de jobbene som er i nærheten, så er det vel ikke så merkelig at de ber han søke en jobb som ligger lenger unna? Han har takket ja til å motta dagpenger mot at han har hele landet som mulig arbeidsfelt. Hvis han ønsker å legge inn en begrensning slik at han bare er aktuell for jobber i nærheten, så har han fullt mulighet til å gjøre det. Nav vil da vurdere om han fortsatt har rett til dagpenger
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #22 Skrevet 13. mars 2013 Ja, de kan pålegge han dette dersom han faktisk ønsker å motta det gode som heter arbeidsledighetstrygd. Det er jo faktisk sånn at staten ikke skal betale han for å gå hjemme dersom det finnes jobber han kan ta! Dersom han ikke ønsker dete jobben så er det jo fullt mulig å sabotere intervjuet eller selve jobben. Men spesielt smart er det jo ikke....... Et bedre alternativ er jo at han selv er aktiv og søker jobber for fullt. Dvs ikke bare søke jobber som er utlyst, men ta aktiv kontakt med båre rekrutteringsselskaper og potensielle arbeidsgivere! Han søker jobber aktivt, men har som sagt kun vært arbeidsledig i 14 dager, og enda ikke fått en eneste utbetaling av trygda. Merkelig nok får han beskjed om å søke en jobb som ligger 7 timer med bil unna, selv om jeg kan se på NAV sine nettsider at det er flere ledige jobber her i byen, som han enten har søkt på eller mangler kompetanse til å få. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Hvis han mangler kompetanse til å få de jobbene som er i nærheten, så er det vel ikke så merkelig at de ber han søke en jobb som ligger lenger unna? Han har takket ja til å motta dagpenger mot at han har hele landet som mulig arbeidsfelt. Hvis han ønsker å legge inn en begrensning slik at han bare er aktuell for jobber i nærheten, så har han fullt mulighet til å gjøre det. Nav vil da vurdere om han fortsatt har rett til dagpenger Han sa fra at han får et barn om 2-3 uker. Og i NAV sitt eget regelverk står det at man da oppfyller krav som lokal arbeidssøker, hvis man har ansvaret for barn under 1 år. Dette gjelder ikke bare aleneforeldre, men alle foreldre. Eneste unntaket er at BEGGE foreldre ikke kan anføre dette som grunn for å være lokal arbeidssøker samtidig. Siden jeg er i fast jobb, så faller han så vidt jeg kan se innenfor regelverket som lokal arbeidssøker. Og nei, han mangler ikke kompetanse for å få ALLE jobbene i nærheten. Som jeg nettopp skrev, jobber som er utlyst her i området har han enten søkt på, eller mangler kompetanse for å få. For eksempel, ingen som søker stilling som hjernekirurg hvis man er utdannet kokk eller lærer. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11
Kamomille Skrevet 13. mars 2013 #23 Skrevet 13. mars 2013 Ja, de kan pålegge han dette dersom han faktisk ønsker å motta det gode som heter arbeidsledighetstrygd. Det er jo faktisk sånn at staten ikke skal betale han for å gå hjemme dersom det finnes jobber han kan ta! Dersom han ikke ønsker dete jobben så er det jo fullt mulig å sabotere intervjuet eller selve jobben. Men spesielt smart er det jo ikke....... Et bedre alternativ er jo at han selv er aktiv og søker jobber for fullt. Dvs ikke bare søke jobber som er utlyst, men ta aktiv kontakt med båre rekrutteringsselskaper og potensielle arbeidsgivere! Han søker jobber aktivt, men har som sagt kun vært arbeidsledig i 14 dager, og enda ikke fått en eneste utbetaling av trygda. Merkelig nok får han beskjed om å søke en jobb som ligger 7 timer med bil unna, selv om jeg kan se på NAV sine nettsider at det er flere ledige jobber her i byen, som han enten har søkt på eller mangler kompetanse til å få. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Hvis han mangler kompetanse til å få de jobbene som er i nærheten, så er det vel ikke så merkelig at de ber han søke en jobb som ligger lenger unna? Han har takket ja til å motta dagpenger mot at han har hele landet som mulig arbeidsfelt. Hvis han ønsker å legge inn en begrensning slik at han bare er aktuell for jobber i nærheten, så har han fullt mulighet til å gjøre det. Nav vil da vurdere om han fortsatt har rett til dagpenger Han sa fra at han får et barn om 2-3 uker. Og i NAV sitt eget regelverk står det at man da oppfyller krav som lokal arbeidssøker, hvis man har ansvaret for barn under 1 år. Dette gjelder ikke bare aleneforeldre, men alle foreldre. Eneste unntaket er at BEGGE foreldre ikke kan anføre dette som grunn for å være lokal arbeidssøker samtidig. Siden jeg er i fast jobb, så faller han så vidt jeg kan se innenfor regelverket som lokal arbeidssøker. Og nei, han mangler ikke kompetanse for å få ALLE jobbene i nærheten. Som jeg nettopp skrev, jobber som er utlyst her i området har han enten søkt på, eller mangler kompetanse for å få. For eksempel, ingen som søker stilling som hjernekirurg hvis man er utdannet kokk eller lærer. HI Anonym poster: f98c40716bf48c5998c232a8de627c11 Men hvis du er så bastan på dette, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør her inne?? Han kan da krysse av for at han bare kan være lokal arbeidssøker og han ber da NAV om en vurdering av dette!! Hvorfor gjøre det vanskelig..... Det hjelper lite at NAV VET at han skal bli far så lenge han faktisk har krysset av og skrevet under på at han aksepterer hele landet som søkefelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå