Gå til innhold

Blogger som legger ut film snutter av andre sine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er ulovlig å legge ut bilder / film av andre sine unger uten samtykke fra foreldrene, men hva tenker dere om dette? Ok eller ikke?

Jeg mener at det IKKE er greit og hadde mitt barn vært filmet og lagt ut på den bloggen så ville jeg anmeldt henne. Ville du?

http://rannveigheitmann.blogg.no/1363013440_storm_og_nathaniel_p_.html?c=1363113484856

Anonym poster: b674610bd888af86010f5857a1b8418d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmeldt henne var å ta litt hadt i syns jeg. Jeg ville begynt med å snakke med henne og be henne ta vekk filmen.

Anonym poster: 714d78605c186130ef2a1d0a74b82017

Skrevet

Vet at det er ulovlig å legge ut bilder / film av andre sine unger uten samtykke fra foreldrene, men hva tenker dere om dette? Ok eller ikke?

Jeg mener at det IKKE er greit og hadde mitt barn vært filmet og lagt ut på den bloggen så ville jeg anmeldt henne. Ville du?

http://rannveigheitmann.blogg.no/1363013440_storm_og_nathaniel_p_.html?c=1363113484856

Er det ulovlig?

Skrevet

http://rannveigheitm...c=1363113484856

Er det ulovlig?

Etter åndsverkloven § 45c kan ikke et fotografi som avbilder en person gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede.

For barn må foreldre samtykke.

Personvern er også noe du selv må ivareta, for eksempel ved å ikke ta bilder eller filme noen uten deres tillatelse, heller ikke sende disse videre eller legge dem ut på nett uten tillatelse. Åndsverkloven sier noe om dette, der det er helt klart at det ikke er lovlig å eksponere andre uten deres tillatelse (se nærmere informasjon om åndsverkloven § 45c lenger opp i artikkelen). Ved brudd på disse bestemmelsene kan du bli anmeldt, eller anmelde andre.

HI

Skrevet

Straffbart og straffbart...det er en krenkelse av personvernlovgivningen. Finnes vel ingen straffebestemmelser, men det er ulovlig og man kan gå til sivil sak...

Anonym poster: abde72161dca8cb5780ee4f6f51cf83d

Skrevet

Jeg ville nok tatt kontakt med henne, syns det blir litt vel drastisk å anmelde o.l med en gang :P

Tidligere har jeg tatt kontakt med to bloggere og fortalt at hun bør slette bilder med andre barn fra barnehagen. Den ene slettet med en gang, men den andre nektet. Så jeg sendte mail til styrer i den barnehagen og denne personen tok det videre med bloggeren. Noen dager etter var bildene borte :)

Skrevet

Straffbart og straffbart...det er en krenkelse av personvernlovgivningen. Finnes vel ingen straffebestemmelser, men det er ulovlig og man kan gå til sivil sak...

Anonym poster: abde72161dca8cb5780ee4f6f51cf83d

Ser at det faktisk er straffbart etter 54 B). Ante ikke det jeg

Skrevet

Jeg ville nok tatt kontakt med henne, syns det blir litt vel drastisk å anmelde o.l med en gang :P

Tidligere har jeg tatt kontakt med to bloggere og fortalt at hun bør slette bilder med andre barn fra barnehagen. Den ene slettet med en gang, men den andre nektet. Så jeg sendte mail til styrer i den barnehkagen og denne personen tok det videre med bloggeren. Noen dager etter var bildene borte :)

Hadde nok også løst det på denne måten, men nå pleier jeg ikke lese blogger da..
Skrevet

AAAAAAAAAAAAAA!!!! Filmsnutter, ikke film snutter. Svir i øynene! Beklager, måtte bare. Når det kommer til dette med film så hadde jeg forventet å bli spurt før det ble lagt ut en film med mitt barn på nettet. Hadde det likevel blitt gjort, ville jeg sagt ifra til den som hadde lagt ut. Anmeldelse er litt drastisk i første omgang...

Anonym poster: c2a4686907aec5f90023dc6b627f0ffd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...