Gå til innhold

Noen barnevernspedagoger (evnt studenter) her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på om jeg skal ta meg en ny utdannelse, nærmere bestemt barnevernspedagog. Jeg har en unge på et år, og satser på en ny baby neste sommer. Lurer på hvordan dette lar seg gjøre med studiet? Studiet er egentlig bare fulltidsstudie, men det er mulig å innvilget søknad om individuell utdanningsplan på 4 år, hvor et år må være vanlig fulltid. Noen som har fullført tre eller fire årig studiet med småbarn, gravid, liten baby, kanskje en deltidsjobb(har fulltidsjobb nå hvor jeg kanskje kan få jobbe et par dager i uka) osv... Jeg har veldig lyst å begynne på denne utdannelsen, men tenker kanskje jeg bør vente etter nr 2 er født og igang med barnehagen. Noen innspill?

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser nå at spørsmålet kanskje ikke har så mye med akkurat det studiet å gjøre...så hvis noen lesere er/har vært student i samme situasjon så setter jeg pris på svar fra dere også ;)

 

HI

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg tar bachelor i barnevern på heltid. Har en datter på 3 år.

 

Det er et greit studie. All undervisning vi har er obligatorisk, men vi har ikke ofte forelesninger hele dagen og det er ofte halve dager. Praksis varte i 17 uker, 30 timer i uka + selvvalgt pensum og praksisoppgave.

Fagene er kjekke og jeg angrer ikke på valg av utdannelse.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

Skrevet

Jeg tar bachelor i barnevern på heltid. Har en datter på 3 år.

 

Det er et greit studie. All undervisning vi har er obligatorisk, men vi har ikke ofte forelesninger hele dagen og det er ofte halve dager. Praksis varte i 17 uker, 30 timer i uka + selvvalgt pensum og praksisoppgave.

Fagene er kjekke og jeg angrer ikke på valg av utdannelse.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

 

Så bra å høre :) Begynte du på studiet da din datter begynte i barnehage? Kunne du fullført med liten baby tror du..? Tenker jeg kan klare det om far tar permsjonen sin noen dager i uken..?

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg tar bachelor i barnevern på heltid. Har en datter på 3 år.

 

Det er et greit studie. All undervisning vi har er obligatorisk, men vi har ikke ofte forelesninger hele dagen og det er ofte halve dager. Praksis varte i 17 uker, 30 timer i uka + selvvalgt pensum og praksisoppgave.

Fagene er kjekke og jeg angrer ikke på valg av utdannelse.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

 

Så bra å høre :) Begynte du på studiet da din datter begynte i barnehage? Kunne du fullført med liten baby tror du..? Tenker jeg kan klare det om far tar permsjonen sin noen dager i uken..?

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

 

Begynte på studiet da hun var 18 måneder og begynte i barnehagen. Jeg tror ikke jeg kunne gjort det med baby pga. at all undervisningen er obligatorisk, men om far er fleksibel og kan campe på høgskolen så kan det fungere med amming (om du skal amme) og slikt.

 

Pensum er ikke så vanskelig. Leser man jevnt og trutt, følger med på forelesning og gjør oppgavene så kommer man i mål.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

Skrevet

I teorien kan det jo funke, men ha en "plan B", du vet jo ikke på forhånd hvordan formen din som gravid blir, eller hvordan det nye barnet blir (tenker på vanlige utfordringer som søvnmangel på deg, kolikk, ta seg av to barn - er mye mer krevende enn ett for de fleste), du skal også ha tid til å lese og til oppgaver. Og i tillegg jobbe deltid. Og det eldste barnet vil kanskje være i trassalderen når du får barn nr.2. Jeg vil absolutt ikke ta motet fra deg, men det du planlegger er mye og krever masse, masse støtte fra mannen din, og at du har mye energi, er sunn og frisk på topp meste av tiden.

 

Anonym poster: 744c03d61e3729cde50a09f582ec559c

Skrevet

Jeg tar bachelor i barnevern på heltid. Har en datter på 3 år.

 

Det er et greit studie. All undervisning vi har er obligatorisk, men vi har ikke ofte forelesninger hele dagen og det er ofte halve dager. Praksis varte i 17 uker, 30 timer i uka + selvvalgt pensum og praksisoppgave.

Fagene er kjekke og jeg angrer ikke på valg av utdannelse.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

 

Så bra å høre :) Begynte du på studiet da din datter begynte i barnehage? Kunne du fullført med liten baby tror du..? Tenker jeg kan klare det om far tar permsjonen sin noen dager i uken..?

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

 

Begynte på studiet da hun var 18 måneder og begynte i barnehagen. Jeg tror ikke jeg kunne gjort det med baby pga. at all undervisningen er obligatorisk, men om far er fleksibel og kan campe på høgskolen så kan det fungere med amming (om du skal amme) og slikt.

 

Pensum er ikke så vanskelig. Leser man jevnt og trutt, følger med på forelesning og gjør oppgavene så kommer man i mål.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

 

Hmmm, tviler på at han er SÅ fleksibel...kanskje jeg bør vente til nr 2 er i barnehagen også. Men skal iallefall søke, så får vi ta det fra der.

Takk for svar :)

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg tar bachelor i barnevern på heltid. Har en datter på 3 år.

 

Det er et greit studie. All undervisning vi har er obligatorisk, men vi har ikke ofte forelesninger hele dagen og det er ofte halve dager. Praksis varte i 17 uker, 30 timer i uka + selvvalgt pensum og praksisoppgave.

Fagene er kjekke og jeg angrer ikke på valg av utdannelse.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

 

Så bra å høre :) Begynte du på studiet da din datter begynte i barnehage? Kunne du fullført med liten baby tror du..? Tenker jeg kan klare det om far tar permsjonen sin noen dager i uken..?

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

 

Begynte på studiet da hun var 18 måneder og begynte i barnehagen. Jeg tror ikke jeg kunne gjort det med baby pga. at all undervisningen er obligatorisk, men om far er fleksibel og kan campe på høgskolen så kan det fungere med amming (om du skal amme) og slikt.

 

Pensum er ikke så vanskelig. Leser man jevnt og trutt, følger med på forelesning og gjør oppgavene så kommer man i mål.

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

 

Hmmm, tviler på at han er SÅ fleksibel...kanskje jeg bør vente til nr 2 er i barnehagen også. Men skal iallefall søke, så får vi ta det fra der.

Takk for svar :)

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

 

Søk og ta det derfra. God plan :)

 

Lykke til!

 

Anonym poster: c4dd46e1ef1ed4f4168a57ec5f28ff44

Skrevet

Jeg har tatt en bachelor mens jeg fikk to barn på veien. Ble gravid mens jeg gikk første året, tok 12 mnd permisjon før jeg begynte på andre året. Ble gravid mens jeg gikk andre året og hadde 12 nye mnd med perm. Begynte på tredje året og gikk deretter ut i jobb. Jeg har aldri vurdert å studere med et spedbarn. Man vet aldri hva man går til, hva slags barn man får. Og det første året med barnet er veldig viktig for meg. Få amme, trille turer og alt annet som hører barselperioden med uten å måtte gå på skolen, ha med seg barn som kanskje forstyrrer medstudenter. Og om man skal i praksis så blir det vanskelig. Begge barna begynte i barnehage før jeg gikk tilbake på skolebenken, vil anbefale det. Jeg hadde mye plager under svangerskapet andre gangen, det var så vidt jeg greide å fullføre året med godvilje og godt tilrettelagt fra skolen. Jeg har jobbet litt i helga for å spe på inntekten vår mens jeg studerte. Men ville helt klart ventet med å studere til barn nummer to har begynt i bhg, eller vente med barn nummer to til du er ferdig på skolen. Ofte er det slik at bv.ped ikke får jobb som bv.ped rett etter endt utdanning da man må jobbe seg opp litt erfaring. Vet ikke om det stemmer 100%.

 

Anonym poster: dafc8a808dc95ab49a7848cbbdf2446f

Skrevet

Jeg tok det som deltidsstudium ved HiO (nå HiOA) over fire år. Veldig overkommelig, ikke et tungt studium. Mange studenter fra andre steder i landet, kan anbefales. Det er ikke så veldig lange perioder man må være i Oslo.

 

Hadde småbarn og jobbet 60% ved siden av bortsett fra i praksisperioden siste året hvor vi hadde praksis 80% over tre måneder.

 

Anonym poster: 6def50254cfe2a119c7f63acde069e46

Skrevet

Jeg har tatt en bachelor mens jeg fikk to barn på veien. Ble gravid mens jeg gikk første året, tok 12 mnd permisjon før jeg begynte på andre året. Ble gravid mens jeg gikk andre året og hadde 12 nye mnd med perm. Begynte på tredje året og gikk deretter ut i jobb. Jeg har aldri vurdert å studere med et spedbarn. Man vet aldri hva man går til, hva slags barn man får. Og det første året med barnet er veldig viktig for meg. Få amme, trille turer og alt annet som hører barselperioden med uten å måtte gå på skolen, ha med seg barn som kanskje forstyrrer medstudenter. Og om man skal i praksis så blir det vanskelig. Begge barna begynte i barnehage før jeg gikk tilbake på skolebenken, vil anbefale det. Jeg hadde mye plager under svangerskapet andre gangen, det var så vidt jeg greide å fullføre året med godvilje og godt tilrettelagt fra skolen. Jeg har jobbet litt i helga for å spe på inntekten vår mens jeg studerte. Men ville helt klart ventet med å studere til barn nummer to har begynt i bhg, eller vente med barn nummer to til du er ferdig på skolen. Ofte er det slik at bv.ped ikke får jobb som bv.ped rett etter endt utdanning da man må jobbe seg opp litt erfaring. Vet ikke om det stemmer 100%.

 

Anonym poster: dafc8a808dc95ab49a7848cbbdf2446f

 

Jeg har faktisk ikke tenkt på at jeg kan ha permisjon fra studiet men det går jo selvfølgelig! Sånn sett kan jeg jo studere, forhåpentligvis bli gravid, et år permisjon og så to års studie :) Men hvordan gikk det økonomisk sett? Fikk du noe ekstra stipend fra lånekassen i permisjonen? Lurer på om jeg leste noe om det her i en tråd for ikke lenge siden...

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg tok det som deltidsstudium ved HiO (nå HiOA) over fire år. Veldig overkommelig, ikke et tungt studium. Mange studenter fra andre steder i landet, kan anbefales. Det er ikke så veldig lange perioder man må være i Oslo.

 

Hadde småbarn og jobbet 60% ved siden av bortsett fra i praksisperioden siste året hvor vi hadde praksis 80% over tre måneder.

 

Anonym poster: 6def50254cfe2a119c7f63acde069e46

 

Har ikke hørt om det så takk for tipset! Skal sjekke det nærmere

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg fikk barn helt i begynnelsen av siste studieår. Tok permisjon det året, mottok fødselsstipend fra lånekassen og fortsatte sammen med neste kull neste år.

 

Anonym poster: 6def50254cfe2a119c7f63acde069e46

Skrevet

Noen som vet opptakskravet på barnevernstudiet nå forresten?

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg fikk barn helt i begynnelsen av siste studieår. Tok permisjon det året, mottok fødselsstipend fra lånekassen og fortsatte sammen med neste kull neste år.

 

Anonym poster: 6def50254cfe2a119c7f63acde069e46

 

Ok! Fikk du i tillegg engangsstøtten fra nav...? Ikke at pengene er så viktig, men betyr jo litt når mannen ikke har beste lønnen...

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Skrevet

Jeg fikk barn helt i begynnelsen av siste studieår. Tok permisjon det året, mottok fødselsstipend fra lånekassen og fortsatte sammen med neste kull neste år.

 

Anonym poster: 6def50254cfe2a119c7f63acde069e46

 

Ok! Fikk du i tillegg engangsstøtten fra nav...? Ikke at pengene er så viktig, men betyr jo litt når mannen ikke har beste lønnen...

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

 

Jeg fikk foreldrepenger fra NAV, basert på deltidsjobben min. Men om jeg ikke hadde hatt rett på det, ville jeg fått engangsstønaden i tillegg til fødselsstipendet, ja.

 

Anonym poster: 6def50254cfe2a119c7f63acde069e46

Skrevet

Gikk 2.år på barnevern når jeg ble gravid og fullførte på 3 år som normalt. Hadde termin til påske og gjorde derfor et arbeidskrav som skulle erstatte undervisningen frem til sommer (ca. 8 uker permisjon). Tok permisjon på sommeren (med støtte fra lånekassen) og begynte 3.året samme høst. Ergo hadde jeg ca. 4 mnd permisjon og far tok resten (fra høsten av). Vi hadde kun undervisning man, tirs og tors (halve dager) og det var veldig fint å kunne styre dagene selv med lesning kombinert med familietid på dagtid, passet ypperlig for oss med masse til barnet. Ang opptakskrav: varierer hvor du bor. Generell studiekompetanse er et krav, og der jeg studerte trengte du egentlig bare å ha bestått i alle fag pga lite søkere.

 

Anonym poster: 4ecc3b8792e3d7760a103c01fd0a7bdc

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Veldig greit å høre andre sine erfaringer :)

Da gjenstår det bare å søke...rart (og kjekt!)å tenke på at jeg kanskje skal bli student igjen! :)

 

Anonym poster: a12d1a3892672013ae3930f1b092afa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...