Gå til innhold

Dumme tanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3 år og ein gutt som blir to i april. Jenta var tidlig ute med stort sett alt, gutten har mye han ikke er spesielt god på (ete selv med bestikk, av og påkledning, legge enkle puslespill, klarer ikke bygge to duploklosser oppå hverandre osv). Så ofte tenker eg, "tenk viss han bare hadde vært mer lik søsteren og litt tidligere ute". Blir så lei meg når jeg tenker slik, for han er verdens beste sjarmør og elsker å gi kos og har der herligaste smilet. Han elsker å rydde leker på plass, får til å ta av duploklosser, men er ellers veldig dårlig på å leke. Andre som tenker slike tanker eller har råd til en stressende mor?

Anonym poster: 9f6d5f38362d56429fb7b359461d0eed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår at det kan være vanskelig å unngå sammenligning av søsken, men tror du burde tenke på hvor fantastisk det er at de er 2 forskjellige individ og er flinke/mindre flinke på forskjellige ting :)

De er i tillegg av forskjellig kjønn, og jenter er ofte mer interessert i f.eks påkledning og tegning. Jeg har gutt som er eldst og selv om han var tidlig ute, så slår lillesøster han glatt når det gjelder å kle på, spise selv osv - hun har mer interesse for det :) Hun har gjort det meste selv siden hun var 1,5 år og leker mye med dukker som hun kler av/på, legger/triller i vogn osv.

Men han kan ikke bygge 2 legoklosser opp på hverandre?? Har dere øvd på det? Det er absolutt noe de skal kunne på 2 års-kontroll, da må de bygge tårn.

Anonym poster: 44a525bafd111c6220c1e11bf9bd27f2

Skrevet

Jeg tror du må tenke på dem som to forskjellige personer. Kanskje ikke lego interesserer i det hele tatt. Min jente var veldig stille og rolig, likte å pusle, rydde og gjøre rolige jenteting, gutta har knapt nok ro i rompa, og har helt andre interesser. Sikker på at du har en flott gutt:)

Skrevet

Har lest en del innlegg fra deg nå der du virker noe stresset over gutten din ja.

Gutter er ofte litt senere enn jenter på finmotorikk. Men de er gjerne tidligere ute grovmotorisk, men dette vises gjerne ikke like godt.

Tror du må se mer på hva gutten din faktisk klarer og ikke fokusere så voldsomt på hva han ikke klarer. Og slutte å sammenligne han med søsteren.

Kos deg med gutten din i den alderen han er i og det han presterer nå. Utviklingen skjer i hans eget tempo og når han er klar for det.

Anonym poster: a62c005ca965bab154497ca412e0a432

Skrevet

Han kan stable tårn, men får ikke til duplo for da må de sitte fast.

Skrevet

Han kan stable tårn, men får ikke til duplo for da må de sitte fast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...