Gå til innhold

skal hun aldri slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita frøken på 2 år og 9 mnd. Språklig og i utvikling ellers ligger hun foran jevnaldrende venninner. Hun er en liten skarping som klarer det aller meste selv, men akkurat det å gå på do - nei det klarer hun ikke.

Hun vet utmerket godt at hun må tisse eller bæsje, men når hun skal bæsje går hun heller og gjemmer seg og gjør det i bleia enn å si fra og gå på do,

Vi setter henne jevnlig på do men som regel kommer det ikke noe. Uansett om vi bruker god tid, både leser dobok og lar henne sitte der i fred. Ingenting.

Så, tre minutter etter at hun har gått av doen så går hun og bæsjer i bleia.

Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg skal mase heller, men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å begynne med det også når alt annet går så greit....

Noen med erfaring?

Anonym poster: d3f6bf8b136c1f81eba5c07a23050f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde også å få sønnen min klar for bleieslutt før han selv ville, og det resulterte i mye frustrasjon og tisseklær :(

Jeg ville faktisk ventet litt, og ikke stresset med det. Legg det vekk i 3-4 mnds tid, og ta det heller frem igjen til sommeren.

Vi gjorde det, og det har resultert i 0 uhell da han faktisk sluttet :)

Lykke til!

Anonym poster: afd59f2c8dc7a1dc2d9a0999ea275d2d

Skrevet

PS: han var akkurat 3 da han sluttet med bleie :)

Anonym poster: afd59f2c8dc7a1dc2d9a0999ea275d2d

Skrevet

Har ei lita frøken på 2 år og 9 mnd. Språklig og i utvikling ellers ligger hun foran jevnaldrende venninner. Hun er en liten skarping som klarer det aller meste selv, men akkurat det å gå på do - nei det klarer hun ikke.

Hun vet utmerket godt at hun må tisse eller bæsje, men når hun skal bæsje går hun heller og gjemmer seg og gjør det i bleia enn å si fra og gå på do,

Vi setter henne jevnlig på do men som regel kommer det ikke noe. Uansett om vi bruker god tid, både leser dobok og lar henne sitte der i fred. Ingenting.

Så, tre minutter etter at hun har gått av doen så går hun og bæsjer i bleia.

Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg skal mase heller, men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å begynne med det også når alt annet går så greit....

Noen med erfaring?

Anonym poster: d3f6bf8b136c1f81eba5c07a23050f66

Hun er liten ennå, veldig mange som ikke slutter med bleie før etter 3 år. Ikke stress, vent litt å så prøv igjen. Veldig godt mulig hun selv tar iniativet om det ikke blir mast så mye på : )
Skrevet

Hvis du vil at jenta skal slutte med bleie må du ta bort bleia.. Eneste som fungerte her.. begynn i det små og ta av bleien et par timer på ettermiddagen. Husk å spørre ofte og fortell hvor flinke og store de som går på do er.. Utvid etterhvert og la henne gå uten bleie hele tiden når hun ikke er i bhg og dere er borte. Når du etterhvert ser at hun klarer det kan dere slutte med bleie i bhg også.. Det er ikke sikkert dette fungerer på din datter men det var veldig effektivt her.. Du må rett og slett ta bort "sikkerhetsnettet" hennes. Etter et par uhell kjenner hun at det ikke er noe stas å tisse på seg og hvis bleien ikke er der, er do valg nr 2:)

Skrevet

Ikke mas, så skal du se at det kommer helt av seg selv. Kanskje ikke med en gang - men det kommer.

Skrevet

Ta det litt med ro HI!

Anonym poster: 3977a544eb0ce55d9376f13421050c4d

Skrevet

Min var forresten helt bleiefri når han var 2 år og 10 mnd. Nå er han litt over tre og har nettopp sluttet med bleie på natten også

Skrevet

Det er ikke snakk om å stresse, men når de nærmer seg 3 år er de aller fleste mer enn nok kapable til å slutte med bleie..

Skrevet

Du kan ikke prøve å bare fjerne bleia? Fikk eg tips om at man bare må ta vekk bleia for at ungen skal slutte med den. Ei venninne sa til meg at sønnen hennes brukte å spørre henne om han hadde bleie på, hvis hun sa ja, så bæsjet han i bleia :P

Anonym poster: 84bceac2ee33bb4d3809d71f06537fa1

Skrevet

Jeg tror at de som sier "ta vekk bleia" er inne på noe. Gjorde det med yngste og hadde to uhell før han ble helt tørr. Er de ikke modne for det, bør man vel vente litt til. Det finner du fort ut av. Jeg lurte i ettertid på om jeg burde prøvd dette før.

Skrevet

Enig med damene over her - ta bort bleien!

Eller bytt til et skikkelig kjipt merke som er mindre behaglig, alternativt tøybleier.

Har vært med å pottetrene mange barn i jobbsammenheng, men aldri eget (enda). Det er sikkert en vesentlig forskjell, men tillater meg å komme med et innspill for det.

Har også opplevd at løfte om å få en fin truse (!) kan være motivasjon nok :) Kjenner en liten tass som sluttet med bleie tvert da har fikk se at en av de andre gutta på avd. hadde Spiderman-truse :)

Skrevet

Vi tok bare bort bleia og sa at nå var han ferdig med den.

Det gikk noen dager uten at han bæsjet. Men så måtte han selvsagt til slutt og da bæsjet han i do uten problem.

Anonym poster: 3305d9e2cfd121afd277daf66b1436c6

Skrevet

Min eldste jente sluttet ikke før hun var 3.5 og ble tørr på natten en stund etter. Har aldri hatt uhell etter. Det kommer når det kommer.

Anonym poster: cc1fe9cc551245eeb8f24fcbc346f437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...