Gå til innhold

Hvordan fordeler dere ansvar og arbeidsoppgaver i hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på hvordan andre fordeler arbeidsoppgaver og ansvar i hjemme. Her hos oss er jeg hovedforsørger, i tillegg til at jeg også har hovedansavar for alt av husarbeid og organisering og planlegging av hverdagen...- til og med innkjøp av ved, dekk og div. til bilen tar jeg hånd om .... er det dette som er full likestilling, eller sitter jeg her med alle tradisjonelle kvinneoppgaver og "manneoppgaver" .... hm, hvordan har dere det?

Anonym poster: 6a9eb1c74c36d1732657be764fa2f5be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør mannen din da? Jeg vil ikke akkurat kalle det likestilling hvis du gjør alt og han ingenting...

Anonym poster: 148e72af77a9a0601208c8303d03ebc6

Skrevet

Hos oss jobber begge fullt. Han leverer i barnehage, og jeg henter. Jeg lager middag fordi han slutter en del senere enn meg. Ellers deler vi på husarbeid, bilvask, ol. Jeg handler dagligvarer, men han gjør igjen andre ting. Jeg har kontroll på økonomien, da jeg definitivt er den mest økonomiske av oss, men ellers forsøker vi å planlegge og organisere hverdagen sammen.

Kan jo kanskje høres ut som om det ikke er så mye fordeling hos dere dersom du stort sett står for alt..? Men jeg tror nøkkelen til at alle skal ha det greit er at dere har en ordning dere begge kan trives med.

Anonym poster: a40a764a7211ca413199261da8f2b98e

Skrevet

Jeg må innrømme at heller ikke hos meg var det ordet "fordeling" som slo meg hardest da jeg leste innlegget ditt...

Hos oss fordeler vi ganske likt, om noe så tar mannen min for tiden hovedtyngden ettersom jeg er student uten særlig inntekt og i tillegg 7 mnd gravid med nummer to som gjør at energien ikke er helt som den pleier å være.

Eldstemann går i barnehage rett ved siden av mannen sin jobb, så han har hovedansvar for levering og henting, og ettersom han tjener penger er det han som handler mest eller vi vi gjør det sammen.

Husarbeid deler vi som det passer, jeg lager en del mat og vi deler på vasking av tøy og leilighet...

Anonym poster: d83995e1f2c7bf126d033166c7fb96b4

Skrevet

Er alenemor, så gjør alt selv. En lettelse å ikke ha noen i hus man forventer ting av og irriterer seg over. Jeg vet akkurat hva jeg har å forholde meg til.

Anonym poster: a69f5da0888122d13ac9687e123ab12c

Skrevet

Begge jobber og tjener like mye.

Mannen tar litt mer husarbeid enn meg og vi tar ungene ca like mye.

Mannen tar alt av husvask og handling og nesten all middagslaging.

Øvrig husarbeid deler vi nokså likt.

Anonym poster: be0090e8f7ab93f63597227f447d6c9f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Akkurat nå gjør jeg ingenting....

Men til vanlig styrer jeg familien as. Han vasker gulv, rydder og vasker kjøkken, vasker klær og går med søppel. Resten gjør jeg

Skrevet

Høres fint ut å dele, men her opplever jeg at det å dele ikke fungerer helt i praksis. Vi har helt tydelig forskjellige grenser for hvor mye og hva man skal prioritere ... Samboers motto er : gjør det i morgen ... noe som resulterer i mye irritasjon over ting som aldri egentlig blir gjort, og da er det jo enklere å gjøre det selv - men nå kjenner jeg at jeg begynner å slite meg helt ut. Kanskje vel så viktig som spørsmålet om hvem som gjør arbeidsoppgavene er hvem som tar ansvaret og får ting gjort ... og hvem som hele tiden må minne den ander på hva som må gjøres og når... Kanskje noen har gode "verktøy" for hvordan foreling av ansvar og arbeidsoppgaver kan fordeles?

Skrevet

Jeg er hjemmemor i noen år med babyen og planlegger en til. Jeg tar babyen hele dagen og lager middag + vasker klær og handler inn. Mannen min tar babyen hele kvelden og hvis den våkner om natten (fordi han sovner lett igjen og det gjør ikke jeg) Han tar også oppvasken før han drar på jobb om morgenen. Jeg henger opp klær og han rydder det inn. Jeg rydder og tørker støv, og han støvsuger og vasker badet. Andre småting deler vi på. Jeg driver på i hagen, men han klipper gresset og måker snø.

Dette funker for oss.

Anonym poster: 277396d26c86de9df774ec8569d7852a

Skrevet

Begge jobber fult.

Han: Kjøper/fyller opp med ved, måker snø, skifter dekk på bilen tømmer oppvaskemaskinen, støvsuger, henger opp klær, bretter klær, rydder av bordet etter vi har spist, går med bosset.

Jeg: Vasker gulv, støvsuger, vasker klær, vasker overflater (kjøkkenskap, lister, dører, vegger), innkjøp av mat, lager middag, vasker vindu, tørker støv, skifter på sengen...

Har en mann som er god på å se hva som bør gjøres, så han tar sin del :) I perioder gjør jeg mer enn han og motsatt...

Skrevet

Hva gjør mannen din da? Jeg vil ikke akkurat kalle det likestilling hvis du gjør alt og han ingenting...

Han kler på barna om morningen (jeg vekker dem, legger frem tøyet og smører maten), han kjører og henter dem i bhg, så skifter han på dem innimellom, og kan sette på middag noen ganger ... ellers gjør han noen arbeidsoppgaver jeg ber han om, men svært lite annet uten at han blir maset på. Stort sett ligger han på sofaen og slapper etter at barna har lagt seg...

Anonym poster: 148e72af77a9a0601208c8303d03ebc6

Skrevet

Jeg gjør som oftest typiske "kvinneting" og han "manneting", men hender jeg skifter dekk og han henger opp tøy. Tenker ikke så mye over det, ting har bare blitt sånn av seg selv.

Skrevet

Her deles alt husarbeid likt bortsett fra klesvask med alt det innebærer, matlaging og handling av mat, det gjør alltid jeg. Samt at mannen tar seg av alt som har med bilen å gjøre og han klipper plen. Dette har vi valgt selv, vi gjør de tingene vi er mest komfortable med å gjøre.

Jeg er hjemme i perm for øyeblikket men gjør ikke mere husarbeid enn mannen for det, er jo ikke derfor jeg er hjemme.

Skrevet

Mannen styrer ute og jeg inne, stort sett. Han ordner alt til bilen (kjøper og skifter dekk, fyller bensin, vasker den, mekker på den, osv), hagen, ved og ytre vedlikehold av huset. Altså jeg kan hjelpe til, men han har oversikten og ser hva som må gjøres.

Han kan også hjelpe med husarbeidet, men da må jeg be om det (hvis ikke det er helt krise da). Jeg kjøper inn alt av mat, og lager 99% av middagene, fordi jeg liker å vite hva jeg får i meg. Jeg er også organisator ifht. avtaler og når vi skal hva. Jeg passer på at barna har det de trenger av klær og utstyr. Kjøper inn, reparerer, vasker og bretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...