Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #1 Skrevet 12. mars 2013 Er det flere her som har opplevd dette? Jeg hadde en kjempe fin fødsel og klarte meg uten smertestillende. Men når morkaka skulle ut satt den fast.. jeg måtte presse, de måtte dra og klemme på magen min så hardt at jeg lå å skrek.. 3 nåler i hånda, sprakk en blodåre i hånda, stikkpiller.. følte meg nesten misbrukt når det var over. Brukte 3 kvarter på å få den ut og mistet nærmere 2 liter blod.. var snakk om blodoverføring men slapp heldigvis.. Nå 5 mnd etter får jeg angst bare noen rører magen min eller legger noe vekt på den... Hvis noen andre opplevde dette.. søkte dere om KS til neste gang eller tok dere ikke det så "tungt"? Anonym poster: 6edfe222d83f3d67ed7026197ff7c7ff
LilleBamBam+EnTil Skrevet 12. mars 2013 #2 Skrevet 12. mars 2013 Er det flere her som har opplevd dette? Jeg hadde en kjempe fin fødsel og klarte meg uten smertestillende. Men når morkaka skulle ut satt den fast.. jeg måtte presse, de måtte dra og klemme på magen min så hardt at jeg lå å skrek.. 3 nåler i hånda, sprakk en blodåre i hånda, stikkpiller.. følte meg nesten misbrukt når det var over. Brukte 3 kvarter på å få den ut og mistet nærmere 2 liter blod.. var snakk om blodoverføring men slapp heldigvis.. Nå 5 mnd etter får jeg angst bare noen rører magen min eller legger noe vekt på den... Hvis noen andre opplevde dette.. søkte dere om KS til neste gang eller tok dere ikke det så "tungt"? Anonym poster: 6edfe222d83f3d67ed7026197ff7c7ff Ja. Mistet 3,5 L blod. De prøvde å dra den ut osv. Men når styrtblødningen kom løp de inn på operasjonsstua med meg. Operert og intensiven med blodoverføring etterpå. Ikke gøy og når jeg nå skal føde igjen, sitter noe av angsten der fortsatt. Men blir fulgt opp tett ved sykehuset da. De mener jeg har en høyere risiko for at det skal skje igjen. Keisersnitt ville de ikke gi (se et annet innlegg her), fordi det i seg selv øker blødningsfaren. Så hadde det ikke vært for at hun sitter i seteleie så hadde jeg ikke vært så engstelig. Husk at du ved neste fødsel blir behandlet som en etterbyrdsbløder og havner i en økt ressursgruppe
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #3 Skrevet 12. mars 2013 Er det flere her som har opplevd dette? Jeg hadde en kjempe fin fødsel og klarte meg uten smertestillende. Men når morkaka skulle ut satt den fast.. jeg måtte presse, de måtte dra og klemme på magen min så hardt at jeg lå å skrek.. 3 nåler i hånda, sprakk en blodåre i hånda, stikkpiller.. følte meg nesten misbrukt når det var over. Brukte 3 kvarter på å få den ut og mistet nærmere 2 liter blod.. var snakk om blodoverføring men slapp heldigvis.. Nå 5 mnd etter får jeg angst bare noen rører magen min eller legger noe vekt på den... Hvis noen andre opplevde dette.. søkte dere om KS til neste gang eller tok dere ikke det så "tungt"? Anonym poster: 6edfe222d83f3d67ed7026197ff7c7ff Ja. Mistet 3,5 L blod. De prøvde å dra den ut osv. Men når styrtblødningen kom løp de inn på operasjonsstua med meg. Operert og intensiven med blodoverføring etterpå. Ikke gøy og når jeg nå skal føde igjen, sitter noe av angsten der fortsatt. Men blir fulgt opp tett ved sykehuset da. De mener jeg har en høyere risiko for at det skal skje igjen. Keisersnitt ville de ikke gi (se et annet innlegg her), fordi det i seg selv øker blødningsfaren. Så hadde det ikke vært for at hun sitter i seteleie så hadde jeg ikke vært så engstelig. Husk at du ved neste fødsel blir behandlet som en etterbyrdsbløder og havner i en økt ressursgruppe åh . Etterbyrdsbløder? Og økt ressursgruppe? Hva vil det si?Vet du hvor mye blod man må ha mistet for å havne der? Grensen liksom... Takk for svar:) Anonym poster: 6edfe222d83f3d67ed7026197ff7c7ff
LilleBamBam+EnTil Skrevet 12. mars 2013 #4 Skrevet 12. mars 2013 Er det flere her som har opplevd dette? Jeg hadde en kjempe fin fødsel og klarte meg uten smertestillende. Men når morkaka skulle ut satt den fast.. jeg måtte presse, de måtte dra og klemme på magen min så hardt at jeg lå å skrek.. 3 nåler i hånda, sprakk en blodåre i hånda, stikkpiller.. følte meg nesten misbrukt når det var over. Brukte 3 kvarter på å få den ut og mistet nærmere 2 liter blod.. var snakk om blodoverføring men slapp heldigvis.. Nå 5 mnd etter får jeg angst bare noen rører magen min eller legger noe vekt på den... Hvis noen andre opplevde dette.. søkte dere om KS til neste gang eller tok dere ikke det så "tungt"? Anonym poster: 6edfe222d83f3d67ed7026197ff7c7ff Ja. Mistet 3,5 L blod. De prøvde å dra den ut osv. Men når styrtblødningen kom løp de inn på operasjonsstua med meg. Operert og intensiven med blodoverføring etterpå. Ikke gøy og når jeg nå skal føde igjen, sitter noe av angsten der fortsatt. Men blir fulgt opp tett ved sykehuset da. De mener jeg har en høyere risiko for at det skal skje igjen. Keisersnitt ville de ikke gi (se et annet innlegg her), fordi det i seg selv øker blødningsfaren. Så hadde det ikke vært for at hun sitter i seteleie så hadde jeg ikke vært så engstelig. Husk at du ved neste fødsel blir behandlet som en etterbyrdsbløder og havner i en økt ressursgruppe åh . Etterbyrdsbløder? Og økt ressursgruppe? Hva vil det si?Vet du hvor mye blod man må ha mistet for å havne der? Grensen liksom... Takk for svar:) Anonym poster: 6edfe222d83f3d67ed7026197ff7c7ff Husker ikke grensen for tap av blod. Men tror du havner der. Det vil si at de antar at det er en høyere risiko for at det kan skje igjen. Men at de denne gangen vil være mer forberedt og ha høyere beredskap. For meg innebærer det at jeg kommer inn med en gang vannet går/riene starter. Så får jeg væske og venefloner med en gang. Operasjonsstue blir informert om at jeg kommer, i tilfelle en trenger det, og så har en lavere terskel for å gripe inn. Så en blir jo mye tettere overvåket. Har du fått vite noe om grunnen til placenta accreta som det heter?
*Lissi* Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Opplevde det med nummer 3. Gikk heldigvis fint da. Fikk akupunktur, og da kom den ut etter en stund. De var redd ikke alt var kommet ut, så tok ul etter noen dager. Ingenting var igjen heldigvis.
lillepersille80 Skrevet 12. mars 2013 #6 Skrevet 12. mars 2013 Hmmm...da jeg fødte så brukte jeg førti min.på å få ut morkaka. De gav meg endel sprøyter med "jegvetikkehva", men det som tilslutt fungerte var akupunktur i tærne...ikke noe operasjon, men de pratet om at den kanskje måtte opereres ut. Blødde litt mer og lenger enn forrige gang, men ikke uvanlig mye. Betyr det at dette må informeres om/ hensyntas ved neste fødsel?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #7 Skrevet 12. mars 2013 Opplevde det selv, mistet 6 liter blod , 6 ja! Jeg dreiv mistet det de tilførte meg og... Operasjon og intensiven noen dager. Forferdelig opplevelse, med så stort tap frykter man hjerneskade og jeg døde nesten. Skjer veldig sjelden man har så store tap da. Ønsker meg flere barn men tror ikke jeg tør:( Anonym poster: 60c721cfa7f14118ae037991ae469e30
BellaSuz Skrevet 12. mars 2013 #8 Skrevet 12. mars 2013 Hadde selv en flott fødsel men morkaken kom ikke ut av seg selv. Synes de verste smertene ved fødselen var da de klemte i lilletåa mi etterpå for å stimulere at den kom ut. Da var jeg jo ferdig å føde, så det syntes jeg var unødvendig:-D Tror det tok 30-40 minutter og 650 ml blodtap før de trillet meg ned på operasjonsstua og tok den ut i narkose. For meg helt greit, for hadde bare en uke blødninger i ettertid. Er ikke bekymret for fødselen som nærmer seg nå, for det behøver heller ikke å gjenta seg. Men gjør det det, så fjerner de den kirurgisk denne gangen også, og jeg så/ser ikke mørkt på det:-) Det går sikkert bra! KS tror jeg nok ikke man får på dette grunnlaget siden det ikke er gitt at det må gjenta seg.
Mia_73 Skrevet 12. mars 2013 #9 Skrevet 12. mars 2013 Søsteren min opplevde det. Heldigvis hadde hun epidural, så de skrudde den opp, anestesilegen ga i tillegg noe som gjorde at hun var bevisst men likegyldig/sløv. De prøvde med forskjellige sprøyter først, men den ville ikke komme, så til slutt, var vel en halvtime etter ble det bestemt å løsne den - manuelt. Søsteren min sier hun husker ikke mye av det, bare at hun spurte legen om de hadde putta babyen inn igjen. Mannen ble forresten sendt ut med beskjeden at det var noe han ikke skulle oppleve å se. Når det hele var ferdig fikk han komme tilbake og sa at det hele minnet om slakteri. Det var også 5 stykk som sto over morkaken og undersøkte om den var hel.
snipp&snapp Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 her var det deler av morkaken som ikke kom ut.. flere leger var inne,klemte på magen og styra i over 1 time, mistet 1,5l blod.. fikk to valg: 1 - la den komme ut av seg selv etter noen dager, men da kunne sjangen for betennelse øke. 2. narkose og utskrapning. valgte det siste også fikk jeg velge om jeg ville ha blodoverføring. fikk da to poser blod og det hjalp så melka kom fortere. angrer ikke på det i dag! nå har jeg 1 uke igjen til termin og har hele tiden grudd meg for fødsel igjen, men blir ikke ks av den grunn.. ingen som kan si på forhånd om dette kommer til å skje igjen eller ikke
juli2011spire:) Skrevet 12. mars 2013 #11 Skrevet 12. mars 2013 Morkaken min satt også fast. De jobbet med å få den ut i en time, både jordmor, lege og gynekolog. Det endte til slutt med operasjon i narkose. Mistet rundt 2 liter blid mener jeg det var, og hadde synkende blodprosent i dagene etter fødsel, så på dag nr 3 fikk jeg blodoverføring etter å ha hatt to nesten-ulykker hvor jeg var på vei i bakken. Etter blodoverføringen kom melken også Jeg kommer til å nevne det neste gang, men de sa det var utrolig sjelden det skjedde igjen. Men det kan jo være de sa det for å roe meg...
lillepersille80 Skrevet 12. mars 2013 #12 Skrevet 12. mars 2013 Hadde selv en flott fødsel men morkaken kom ikke ut av seg selv. Synes de verste smertene ved fødselen var da de klemte i lilletåa mi etterpå for å stimulere at den kom ut. Da var jeg jo ferdig å føde, så det syntes jeg var unødvendig:-D Tror det tok 30-40 minutter og 650 ml blodtap før de trillet meg ned på operasjonsstua og tok den ut i narkose. For meg helt greit, for hadde bare en uke blødninger i ettertid. Er ikke bekymret for fødselen som nærmer seg nå, for det behøver heller ikke å gjenta seg. Men gjør det det, så fjerner de den kirurgisk denne gangen også, og jeg så/ser ikke mørkt på det:-) Det går sikkert bra! KS tror jeg nok ikke man får på dette grunnlaget siden det ikke er gitt at det må gjenta seg. Jeg syntes også at det gjorde innmari vondt å få akupunktur i lilletærne, men det funka son fy tre sprøyter, trykking og massasje hjalp ikke, men bare er par min.etter nålene så kom den. Heldigvis, for det var siste sjanse før operasjon. Jordmor lo godt da, av at en som nettopp hadde født rykket til av to små nåler:)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #13 Skrevet 12. mars 2013 Fastsittende morkake her og. Etter en time hadde den enda ikke kommet ut. Fikk sprøyter, akupunktur og jeg presset mens jordmor dro i navlesnor, men den ble tilslutt operert ut i fullnarkose. Mistet i underkant av 1 liter blod. Anonym poster: 00a28a238ce6383be863099035ecbc1c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #14 Skrevet 12. mars 2013 Sorry om jeg kupper tråden her nå, men vet dere om dette er arvelug? Morkaken satt bemlug fast hos mamma under begge fødslene hennes :-/ Anonym poster: fd1b5f27ebf834c6b33dbda1bee414fb
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #15 Skrevet 12. mars 2013 Morkaken satt fast på min fødsel nr 2. Måtte operere, hadde stort blodtap og fikk blodoverføring. Fødsel nr 3 var drømmefødsel. Alle forhåndsregler ble tatt, å alt gikk helt fint :-) Jeg og var veldig bekymret og snakket mye med jordmor om dette før fødselen. Anonym poster: 0443ed38716e4f6c453f635d95d2827b
Jenny-penny Skrevet 12. mars 2013 #16 Skrevet 12. mars 2013 Samme her! Haste operasjon, blodoverføring, og var slapp lenge etter fødsel. Var veldig bekymret da jeg skulle føde nr 2, men fikk plass på avdeling med spesialoppfølging, men det gikk strålende. Hele fødeopplevelsen og tiden etterpå var så fantastisk. Jordmor sa hun aldri hadde hatt en pasient der det hadde skjedd to ganger.
FlorenceNightingale Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 Ved forrige fødsel (nr 3) satt den fast i 2 timer etterpå. I den tiden ble jeg stukket i lilletåa tusen ganger, halt og dratt i, dyttet på magen og styrte. Det er utrolig hvor sårbar man føler seg etter fødsel og de små stikkene i tåa gjorde vondt! Hos meg engangskateteriserte de meg nok 6-7 ganger i løpet av den tiden for å passe på at blæren alltid var tom for det skulle visst hjelpe. Ikke noe særlig det heller. Husker ikke hvor mye jeg blødde, men jeg tror de holdt på så lenge fordi blødningen heldigvis var sparsom. Etter 2 timer derimot var jeg så redd og sliten og vi hadde kommet ingenvei, så det ble operasjon i narkose. De satte en spiral først, men den satt ikke som den skulle, så jeg fikk heldigvis sove gjennom det. Jeg har fått påvist hjerteformet livmor etter dette, så det kan ha noe med saken å gjøre. Håper ikke dette skjer igjen nå i sommer..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #18 Skrevet 13. mars 2013 Dette har skjedd meg to ganger, begge gangene måtte jeg på operasjonsbordet i narkose. Første gangen var det litt drama med stort blodtap og blodoverføring. Andre gang var de forberedt så de ventet ikke så lenge før jeg ble sendt ned på operasjonsstua. Hvis du mistet 1,5 liter blod eller mer under forrige fødsel så havner du visstnok automatisk under risikofødsel neste gang og ekstra oppfølging. Har betemt meg for å stoppe etter to, føler det er nok drama nå Anonym poster: 142e2665b41d1d9abf6330b73e0525c5
Mrs. Grey Skrevet 13. mars 2013 #19 Skrevet 13. mars 2013 Min satt fast første gang. Etter haling og klemming på magen etc, fikk jeg akupunktur i tæne. Da løsnet den. Det ble ingen dramatikk.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #20 Skrevet 13. mars 2013 Morkaken satt fast i muskelknuter i livmora. Jeg mistet 3 liter blod og fikk narkose og operasjon. Synes egentlig ikke det var så ille, husker lite av hele greia. Men mannen min opplevde det langt mer dramatisk, var jo blod overalt! Nå skal jeg snart føde igjen og lurer på hvordan det vil gå. Ingen automatikk ifølge lege pg jordmor i at det samme vil skje igjen. Anonym poster: 5376b04fdae7d725b2ef39c157238bdf
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #21 Skrevet 13. mars 2013 De sier ofte det ikke er automatikk at det skal skje igjen ,men det er den usikre hva hvis? Jeg vet ikke om jeg tør gamble ( 6 liter tap) pappan opplevde det og helt jævlig, sto der holdt nye babyn så flere liter blod pumpa ut og det gikk 2- 3 timer han ikke visste om jeg overlevde. Jeg selv trodde jeg skulle dø . Skjønner kvinner døde i barsel før ja , og jeg vurderte hjemmefødsel ..... Det hadde vært fatalt. Dere er tøffe som gjør det igjen etter å ha hatt dramatiske fødsler. Anonym poster: 60c721cfa7f14118ae037991ae469e30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå