Gå til innhold

Har jeg tatt meg vann over hodet? Eller surdeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mitt aller første surdeigsbrød til heving, litt spontant, etter fem dagers planlegging og forsiktig dyrking og framelsking av en forhåpentligvis dugenes surdeig.

Kom på for 20 min siden at i dag er jo bakedagen, så det gjaldt å slenge seg rundt. Men hvordan går det egentlig å bake med en kald surdeig? Skal den være romtemperert? Vil deigen heve? Eller har fem dagers arbeid en framtid som en diger klump i søplekassa?

Og ikke minst - vil jeg få sjansen til å legge meg i kveld? For jeg ser for meg at dette kan ta sin tid... Åh, evne til framovertenking, som jeg ønsker meg det en vakker dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Den gang i fjern urtid da jeg bakte med surdeig oppbevarte jeg den i kjøleskapet mellom hver gang (sånt opplegg hvor jeg fikk en start-surdeig fra ei venninne og så brukte jeg den til egen deig, tok av en bit av den hevede deigen og oppbevarte til neste baking) så det burde kunne funke helt fint. Oppdater gjerne!

Skrevet

Ja det har jeg lest om, så jeg har to søte glass i kjøleskapet med en dæsj surdeig i begge. Svigermor skal få det ene dersom kveldens bakst blir en suksess :)

Så du brukte surdeigen kald når du bakte? Tenkte den kanskje skulle vært romtemperert, men var litt snar på labben da jeg rørte sammen deigen i sta.

Gjest sug lut
Skrevet

Med forbehold om at dette var i mine tidlige tyveår og at det er en gjennomsnittsdibber siden, så kan jeg ikke huske at jeg gjorde noe spes med den, den vil vel bare bruke litt lenger tid på å virke, tenker jeg.

Skrevet

Ja, jeg ser deigen har ikke vist noe vilje til å vokse enda. Hm, det lukter våkenatt med andre ord. Sukk. Jaja, får bare sette over kaffen og trøste meg med at det ikke er kolikkunger som holder meg oppe, selv om dette også innebærer gassproduksjon.

Eller skal jeg satse på at den kan kaldheve til i morgen, gå og legge meg, og risikere å ødelegge et supert surdeigsbrød?

Skrevet

Har ikke peiling på surdeig, og må bare ønske deg lykke til med valget om våkennatt eller ei, men er bare nødt til å benytte meg av anledningen til å fortelle at jeg nettopp tok ut fire nestenegenkomponerte paprikabrød av ovnen. Steike, så godt! :)

Skrevet

Det er ingenting som følelsen over å ta velduftende, vellykket bakst ut av ovnen :)

Nyt paprikabrød og kos deg! Blir god frokost i morgen skjønner jeg :)

Regner med jeg går for kaldhevinga og satser på en usikker hånd. Har senvakt i morra, så da kan jeg krangle med et motvillig surdeigsbrød på formiddagen, eller evt kaste hele skiten og begynne på nytt. Trøtt nå. Lei av surdeig.

Skrevet

Gikk for å sette deigen kaldt. Gjett hva som har begynt å heve?

Sukk.

*sette på kaffen*

Skrevet

Gikk for å sette deigen kaldt. Gjett hva som har begynt å heve?

Sukk.

*sette på kaffen*

Liker? Nei? Vanskelig å heve seg over den der... God natt, da i alle fall, til både deg og deig.

Gjest sug lut
Skrevet

Har ikke peiling på surdeig, og må bare ønske deg lykke til med valget om våkennatt eller ei, men er bare nødt til å benytte meg av anledningen til å fortelle at jeg nettopp tok ut fire nestenegenkomponerte paprikabrød av ovnen. Steike, så godt! :)

Hva er paprikabrød? Høres kjempegodt ut, oppskrift?
Gjest amandine
Skrevet

Så imponert over brødbakst-helomvendingen din! Du som ikke trodde du kunne :-)

Skrevet

Nja, er fortsatt spent på hvordan dette surdeigsbrødet blir. Jeg ga opp etter jeg nærmest smalt haka i bordet et par ganger, og satte bollen i kjelleren til i dag tidlig, og nå står det til heving igjen. Deigen var fortsatt kjølig da jeg satte den vekk, så tenkte det var fortsatt håp selv om den sto kaldt en natt. Har en mistanke om at akkurat det ødela hele brødet, men jeg har to sjanser til med litt surdeig som står i kjøleskapet. Så får vi se! Er det ikke sånne ting man (forhåpentligvis) lærer av? :P

Men ja, brød har blitt moro! Veldig glad for det :) Det er forøvrig gubben også ;)

Skrevet

It's alive!!!!

Jeg tror det nesten ikke, men nå, etter tre timer på et lunt og trygt sted begynner deigen så smått å heve.

At dette kalles brød med god tid skjønner jeg veldig godt :D Nå bør det jammen meg bli verdens saftigste og mest smakfulle brød etterhvert, og det bør helst bli ferdig før klokka tre, for da må jeg på jobb :P

Skrevet

Hva er paprikabrød? Høres kjempegodt ut, oppskrift?

Legger gjerne ut oppskrift, men jeg er ikke helt enig ennå om min egen stekemetode, det ble litt for melete og litt uoversiktelig. Så jeg tror jeg skal justere litt på mel-innholdet og på utformingsmetoden. Så jeg skal gjøre ett nytt forsøk en kveld. Jeg puttet to i fryseren, resten gikk til skikkelig skjemme-bort-seg-selv-matpakke! :)

Paprikabrød

5-6 dl siktet spelt

1/2 rød paprika (paprikaen skjæres i små biter)

2-3 dl lunkent vann

2 ts tørrgjær

2 ts salt

1 ts Cema brødkrydder

Litt finklippet fersk timian

3 ss olje (2 raps + 1 oliven)

Pynt: raspet hvitost

Bland alt tørt (mel, salt, krydder og gjær). Tilsett vann,

olje og paprikabiter. Rør deigen sammen, trenger ingen hardhendt elting. Deigen bør være litt bløt, og heve ca 1 time.

Hell ut deigen på skikkelig melete underlag, gjerne sammalt spelt. Jeg delte den i fire og rullet ut i avlange former ved siden av hverandre i en smurt og melet form, men de fløt ut ganske mye etter litt ny hevetid og jeg ble usikker på steketiden. Jeg forvarmet ovnen først til 250c, og satt ned til 200c når jeg satt i formen. Jeg tror de sto i ca 30 minutter, men jeg satt ned varmen litt på slutten, og jeg mistet litt oversikten. Neste gang skal jeg ta i litt mer mel og lage og steke dem på et større stekebrett og ikke i form.

Om noen prøver seg, så gi meg tilbake noen utformings- og steketips, da. :)

Skrevet

Mmm det hørtes godt ut :) Skulle ønske jeg hadde begitt meg ut på paprikabrødveien framfor surdeigsbrødveien. Er møkke lei alt som heter surdeig!

Etter 12(!) timers heving skulle jeg endelig prøve og bake ut skiten. men det var ikke mulig å elte noe som helst. Måtte bare skuffe den over i former og sette rett til etterheving. Og der står de nå. Hurramegrundt, god tid til baking trengs i alle fall, bikker snart 24 timer siden jeg begynte på moroa.

Gjetter på at jeg har gjort alt feil og at jegkommer til å le rått av dette når jeg blir surdeigsguru en dag langt inn i framtiden, men akkurat nå er det bare utrolig frustrerende. Sukk.

Gjest sug lut
Skrevet

Mmm det hørtes godt ut :) Skulle ønske jeg hadde begitt meg ut på paprikabrødveien framfor surdeigsbrødveien. Er møkke lei alt som heter surdeig!

Etter 12(!) timers heving skulle jeg endelig prøve og bake ut skiten. men det var ikke mulig å elte noe som helst. Måtte bare skuffe den over i former og sette rett til etterheving. Og der står de nå. Hurramegrundt, god tid til baking trengs i alle fall, bikker snart 24 timer siden jeg begynte på moroa.

Gjetter på at jeg har gjort alt feil og at jegkommer til å le rått av dette når jeg blir surdeigsguru en dag langt inn i framtiden, men akkurat nå er det bare utrolig frustrerende. Sukk.

Usj da, er da voldsomt til tidsforbruk! "Nei, jeg kan ikke gå på kino på lørdag for jeg driver og baker", liksom?
Gjest amandine
Skrevet

Husker en gang for leenge siden(da jeg var liten) at min far voktet surdeigen sin som om den var laget av gull;-) Vi hadde flere typer liggende i fryseren! Har du forresten lest Morten Schakenda?

Skrevet

Morten Schakenda? Tror jeg kan si ganske sikkert at jeg ikke har det.

Surdeigsbrødene ble forøvrig knallgode på smak, men de hevet seg langt i fra nok, så de endte sine dager som mursteiner. Dessverre. Men jeg vet sånn ca hva jeg gjorde feil, og lærer forhåpentligvis til neste gang. men nå må jeg ha litt bakefri. Kanskje det kan bli baking til lørdagen, da har jeg junior for meg selv og kan legge til rette for langtidsheving mens vi er ute og koser oss i snøen :

Kose meg med hjemmelaget yoghurt i kveld, så får vi ta resten etterhvert :)

Skrevet

Boka er nydelig og bollene enda bedre!

Gjest amandine
Skrevet

Boka er nydelig og bollene enda bedre!

Boka er så nydelig at den sammen med Viestads Ekte mat(eller noe sånt) er elsk elsk elsk. Og for de av dere som har fulgt med en stund inneholder boka kapitler om å finne seg sjæl og om å flytte på landet som gjør at deler av den er holdt skjult for min mann. Men bollene har han fått smake!
Skrevet

Jeg har litt å sjekke ut skjønner jeg!

Har lovet meg selv å ikke kjøpe flere kokebøker, men lurer på om jeg går på en smell nå altså ;)

• 6 år senere...
Skrevet

Om det er noen i Osloområdet som ønsker gratis surdeigstarter, så har vi litt mye vi ikke rekker å bruke før jul.

Havresur og rugsur fra Idun.

Hentes hos: https://cateringhuset.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...