Gå til innhold

Planlegger barn i studietiden. Økonomi og rettigheter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å få barn mens jeg fremdeles er student pga. helsemessige årsaker. Det er rett og slett ikke forsvarlig å vente lengre da vi har et stort ønske om å få barn.

 

Vi starter prøvingen allerede i neste prøveperiode, og jeg stiller dermed spørsmålene med det utgangspunktet at vi skulle være så heldige å bli gravide i løpet av de neste 6 mnd. Da vil barnet bli født i før eksamen i mitt siste semester av studietiden. Vil det da være mulig å utsette det siste semesteret til etter permisjon, og få penger fra lånekassen for permisjonstiden? Jeg vurderer uansett å ta et årstudium etter endt bachelor.

 

Hvor mye får man i mnd. som student? (Jeg har rett på fullt studielån, og har ved eventuell fødsel studert de siste 6 mnd.)

 

Noen som har fått barn i studietiden? Hvordan var dette? Jeg er ikke særlig bekymret over egne prestasjoner som student, da jeg har tatt alle de krevende fagene allerede nå.

 

Alle innspill på livet som studentforeldre, økonomi, barnehage, osv. blir satt STOR pris på :)

 

Anonym poster: 03039bc362094ab303ba94e374aad1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest mye på lånekassen sine sider, men synes det er forvirrende.

 

Anonym poster: 03039bc362094ab303ba94e374aad1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fødselsstipend fra Lånekassen og permisjon fra studiet.

 

Det som kan være vrient, er at ikke alle studiesteder lar deg ta permisjon i f.eks april og deretter begynne på igjen i april med neste årskull. Det enkleste er om man får barn rett etter semesterslutt, aller helst etter vårsemesteret - da tar man permisjon et studieår og begynner på igjen kommende høst. Men hør med studieveileder der du går - det varierer hvor fleksible studiestedene er.

 

Og siden Lånekassens fødselsstipend er på noen og førti uke, vil det være en kortere periode hvor man er uten studium og uten stipend. Altså, forutsatt at man har et år permisjon fra studiene. Da må man enten spare opp, leve på partner eller jobbe.

 

Fødselsstipendet gir deg samme månedlige utbetaling som du har nå, eventuelt med noen hundrelapper i forsørgerstøtte i tillegg (det kommer an på partners årsinntekt).

 

Studentbarnehager finnes mange steder, og i de aller fleste kommuner får man rabatterte priser om man har lav inntekt.

 

Jeg fikk barn som student, i september. Da var jeg sykmeldt fra studium fra semesterstart til fødsel i høstsemesteret og mottok sykestipend fra Lånekassen. Deretter fødselspermisjon med stipend resten av skoleåret. Jobbet om sommeren, begynte på med neste årskull på studiet mitt og tok siste året. Barnet var i en super studentbarnehage fra det var 11 mnd gammelt, og det hele fungerte veldig fint. Det var fleksibelt og deilig å være student (på et ganske rolig studium) det første barnehageåret - kunne levere litt seint og hente litt tidlig ofte.

 

Anonym poster: 6c49d6e3b59fbd673fac610b8804e907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei ser at du startet men jeg vil ikke utsette skoleåret et helt år pga fødtsel. (Termin oktober) .. fins det en annen løsning? Jeg skal til rådgiver ved skolestart. Men fint med delte erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg fikk gutten min når jeg gikk siste året på videregående, han ble født i mai og jeg hadde da 4 eksamener uka etter fødsel. Det gikk kjempe bra. Så var jeg hjemme i ett år i før jeg begynte på økonomi studiet mitt, og jeg synes det var veldig fint å gå på skole å ha barn. Det var fint å kunne ha noen rolige dager av og til. Nå har jeg begynt på et studie som jeg tar på deltid også jobber jeg 60% ved siden. Trives veldig godt og synes ikke det er noe problem å studere å ha barn. Må bare være strukturert og planlegge oppgaveskriving og lesing til etter jeg har fått lillegutt i seng.

Vi håper også på å bli gravid nå til høsten, syns også det var veldig fint å få barn ved endt skoleår. Så det håper vi på nå også.

 

Når det gjelder økonomi, så har du rett til engangsstønad om du ikke har rett til foreldrepenger, tror den er på ca 35.000 kr. Også har du som de over her sier rett til fødselsstipend fra Lånekassen.

 

Anonymous poster hash: 50d97...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...