Gå til innhold

Gravid ved studieslutt, jobber 40%, far 100%


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på mitt siste semester av en bachelor og fant akkurat ut at jeg er gravid (7 uker).

 

Ved siden av studiene jobber jeg 40%, mens BF jobber 100%.

 

Hva har jeg egentlig krav på av penger? Jeg vil få barnet etter at jeg er ferdig med studiene. Jeg har et boliglån som jeg betjener og er litt avhengig av å få litt mer penger enn kun det jeg får fra jobben når barnet kommer.

 

Noen som vet hva jeg har rett på av stønader? Og som evt har no forslag til hva jeg burde gjøre mtp penger? Far har ikke mulighet til å ta på seg alle kostnadene.

 

Blir veldig takknemlig for svar :)

 

Anonym poster: b91477e7a9bc163d7481bd0ec5663bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør søke deg inn på videre studier. Kan være hva som helst, en ny bachelor f.eks.

 

Så betaler du semesteravgift, men fullfører aldri første semester siden du får barn. Da kan du søke fødselsstipend fra barnet blir født, og få dette i 44 uker. Det er samme sum som du bruker å få i studiestøtte.

 

Du vil i tillegg kunne få fødselspenger av deltidsjobben din.

 

Lånekassen anbefaler at man gjør det slik når man får barn på slutten av studier.

 

Anonym poster: ce74825b9e66630d5b8381488ec1c33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør søke deg inn på videre studier. Kan være hva som helst, en ny bachelor f.eks.

 

Så betaler du semesteravgift, men fullfører aldri første semester siden du får barn. Da kan du søke fødselsstipend fra barnet blir født, og få dette i 44 uker. Det er samme sum som du bruker å få i studiestøtte.

 

Du vil i tillegg kunne få fødselspenger av deltidsjobben din.

 

Lånekassen anbefaler at man gjør det slik når man får barn på slutten av studier.

 

Anonym poster: ce74825b9e66630d5b8381488ec1c33b

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man gjør dette, er man da pålagt å fullføre det man søker seg innpå etter permisjon? Altså, må man fullføre bachelorgrad eller årstudium etterpå om man ikke ønsker?

 

Anonym poster: b290fcd87f51a3b2da3058b58ab24b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man gjør dette, er man da pålagt å fullføre det man søker seg innpå etter permisjon? Altså, må man fullføre bachelorgrad eller årstudium etterpå om man ikke ønsker?

 

Anonym poster: b290fcd87f51a3b2da3058b58ab24b88

Nei det trenger man ikke.

 

Anonym poster: bee41c81e96b23f3ea82cdf9636a6f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å forstå dette.

 

Dette er hva jeg fant på lånekassen.no:

 

 

Vær spesielt oppmerksom på:

  • Slutter mor på skolen i stedet for å søke permisjon, mister hun retten til foreldrestipend. Dersom mor søker permisjon eller reservert studieplass, forutsetter Lånekassen at mor skal gjenoppta utdanningen etter fødselspermisjonen.
     
     
    Her står det jo at det forutsettes at mor skal gjenoppta utdanning. Hva skjer om dette ikke skjer? Noen som vet?

Anonym poster: b290fcd87f51a3b2da3058b58ab24b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med å forstå dette.

 

Dette er hva jeg fant på lånekassen.no:

 

 

Vær spesielt oppmerksom på:

  • Slutter mor på skolen i stedet for å søke permisjon, mister hun retten til foreldrestipend. Dersom mor søker permisjon eller reservert studieplass, forutsetter Lånekassen at mor skal gjenoppta utdanningen etter fødselspermisjonen.
     
     
    Her står det jo at det forutsettes at mor skal gjenoppta utdanning. Hva skjer om dette ikke skjer? Noen som vet?

Anonym poster: b290fcd87f51a3b2da3058b58ab24b88

 

Det skjer ingenting. De må jo forutsette det, ellers ville de kaste penger ut vinduet, men det er fullt tillatt å ikke gjøre det. Det svaret fikk jeg skriftlig fra Lånekassen før fødsel, og jeg tok ut både fødselsstipend og foreldrepenger fra deltidsjobb som beskrevet lenger oppe. Året etter sluttet jeg på studiene (som jeg aldri hadde begynt på). Absolutt ingen problemer med det.

 

 

 

Anonym poster: ce74825b9e66630d5b8381488ec1c33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg som student vidare! Det er fullt mogeleg å søke permisjon frå det studiet du starter på (når permisjonen starter), og lånekassen stiller ingen krav til fullføring av studiet. Du får fødselspengar frå både jobb og lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...