Gå til innhold

hva regnes som kortere utenlandsopphold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min kunne tenkt oss å besøke hjemlandet hans i noen måneder for at barna våre skal kunne bli kjent med familien hans og lære språket bedre. Problemet da er bare at det eldste barnet mitt har en annen far.

Jeg leser at man ikke trenger samtykke fra den andre ved "kortere utenlandsopphold". Men hva regnes som kortere utenlandsopphold? Noen som har vært borti dette?

Vi kunne gjerne tenke oss å være borte i 3-6 mnd... Å la det eldste barnet bo hos faren imens er ikke noe alternativ, da han ikke vil ha han noe mer enn samværsavtalen (en overnatting i uken og annenhver helg).

En ting jeg tenker taler for at vi burde kunne dra er at han selv drar bort i 1-2 mnd i året uten engang å spørre meg om det passer, bare sier fra at han blir borte.

Jeg har ikke spurt han om dette ennå, da det ikke er snakk om å dra på et par år, men det hadde vært greit å fått avklart reglene rundt dette før man i det hele tatt begynner å planlegge.

Anonym poster: f1b58a9a7b963bad9bed5d0f2b98de67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-6 mnd er ikke et kortere utenlandsopphold.

Skrevet

kortere utenlandsopphld i denne sammenheng er max noen uker. Å dra bort i månedsvis går ikke uten tillatelse fra biologisk far, men mulig dere kan få tillatelse ved å få bevis for at dere har gitt barnefar valget mellom at dere tar med gutten vekk, eller at han har ham i 3-6 måneder alene (og dere da betaler ham bidrag for det).

Synes forøvrig det er litt fælt at du vil reise fra gutten din i opptil et halvt år... (siden grunnen til at han ikek kan være igjen hos far er at far ikke vil?)

Anonym poster: 3efff4a5a4036ccc091c7c54e918da57

Skrevet

Kortere utenlandsopphold er vanlig ferie på 1-3 uker.

Skrevet

Utenlandsopphold i opptil 6 mnd regnes som kortere utenlandsopphold i følge skattemyndighetene :) Kan du ikke spørre barnefar til eldste hva han synes er rimelig da?

Anonym poster: 9c53afac8012e0e7f1efff85c844276f

Skrevet

I dette tilfellet ville jeg i hvertfall tro at det ikke vil regnes som kortere utenlandsopphold så lenge det går ut over planlagt samvær.

Anonym poster: fe3620b9b397c1d3879e2c10d27b1e7d

Skrevet

1-3 mnd er absolutt ikke et kortere utenlandsopphold. Særlig ikke når det går ut over samværet med faren.

Anonym poster: 3734a0dfcfc463214c15d98e77827f2f

Skrevet

Neste gang han sier han nå skal reise bort, sier du bare ok og planlegger reisen deres, for hva kan han vel si når han ikke har gutten.

Hvorfor skal en far som bare kommer og sier nå skal jeg reise bort noen mnd. komme hjem og tro han da har samme samværsplan som før han reiste?

Anonym poster: 223632da8965b602fda7764a0bba277f

Skrevet

kortere utenlandsopphld i denne sammenheng er max noen uker. Å dra bort i månedsvis går ikke uten tillatelse fra biologisk far, men mulig dere kan få tillatelse ved å få bevis for at dere har gitt barnefar valget mellom at dere tar med gutten vekk, eller at han har ham i 3-6 måneder alene (og dere da betaler ham bidrag for det).

Synes forøvrig det er litt fælt at du vil reise fra gutten din i opptil et halvt år... (siden grunnen til at han ikek kan være igjen hos far er at far ikke vil?)

Vel, jeg sa ikke at jeg har lyst til å reise fra han så lenge heller.

Jeg gleder meg kjempemye til å hente han på skolen i dag, da jeg ikke har sett han siden fredag morgen! Savner han masse!

Men objektivt sett er det vel egentlig ikke verre at jeg ikke får sett han på noen mnd enn at far ikke får sett han på noen mnd. Jeg var borte fra han i 1 mnd i forfjor, og syns det var lenge nok. Far han vært borte fra han 1-2 mnd hvert år siden han ble født uten å ha noe problemer med det...

HI

Skrevet

1-3 mnd er absolutt ikke et kortere utenlandsopphold. Særlig ikke når det går ut over samværet med faren.

Anonym poster: 3734a0dfcfc463214c15d98e77827f2f

Det går jo utover samværet når faren drar bort i 1-2 mnd også, men det får jeg jo ikke gjort noe med. Ikke slik at han tar igjen noe samvær når han kommer hjem heller..

Og i fjor sommer hadde han han kun i 1 uke for det var det vi fikk til, da det måtte passe med ferien til samboeren hans, da hun måtte ha ferie slik at hun kunne passe hans mens faren til gutten min jobbet.

HI

Skrevet

Jeg gleder meg kjempemye til å hente han på skolen i dag, da jeg ikke har sett han siden fredag morgen! Savner han masse!

Men objektivt sett er det vel egentlig ikke verre at jeg ikke får sett han på noen mnd enn at far ikke får sett han på noen mnd. Jeg var borte fra han i 1 mnd i forfjor, og syns det var lenge nok. Far han vært borte fra han 1-2 mnd hvert år siden han ble født uten å ha noe problemer med det...

HI

Men hvis han går på skolen er det vell uansett ikke bare, bare å ta ham med til utlandet i flere månder annet enn i sommerferien. Om dere skal være borte 3-6 mnd må dere sørge for opplegg for hjemmeundervisning. Det er ikke bare enkelt.

Skrevet

Du har bare lov til å ta ham med uten samtykke så lenge det ikke kommer i konflikt med farens samvær.

Fra justisdepartemangets sider:

"Når foreldreansvaret er felles må begge foreldrene samtykke til at barnet skal flytte til utlandet, jf barneloven § 40 første ledd, andre setning. Begge foreldrene kan ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen, jf bl § 41. Hva som regnes som et kortere utenlandsopphold må avgjøres individuelt. For den samværsberettigede vil retten være begrenset av hvor langvarig samvær vedkommende har rett til, og for bostedsforelderen begrenses den av det samvær den andre har krav på. "

Skrevet

Du har bare lov til å ta ham med uten samtykke så lenge det ikke kommer i konflikt med farens samvær.

Fra justisdepartemangets sider:

"Når foreldreansvaret er felles må begge foreldrene samtykke til at barnet skal flytte til utlandet, jf barneloven § 40 første ledd, andre setning. Begge foreldrene kan ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen, jf bl § 41. Hva som regnes som et kortere utenlandsopphold må avgjøres individuelt. For den samværsberettigede vil retten være begrenset av hvor langvarig samvær vedkommende har rett til, og for bostedsforelderen begrenses den av det samvær den andre har krav på. "

Vel.... Ifølge dette kan jeg ta han med maks 6 dager da... Hmm.. Har tatt han med på sommerferie i opp til 2 mnd før uten at faren har sagt noe på det. Men da har vi jo holdt oss innen Europa da. Nå er det snakk om en annen verdensdel.

Men da ser det ut som om at jeg bare må håpe han er grei. Har utrolig lyst til å reise og har jo selvsagt lyst til å ha med eldtebarnet også!

HI

Skrevet

HI

Men hvis han går på skolen er det vell uansett ikke bare, bare å ta ham med til utlandet i flere månder annet enn i sommerferien. Om dere skal være borte 3-6 mnd må dere sørge for opplegg for hjemmeundervisning. Det er ikke bare enkelt.

Dette tror jeg ikke blir noe problem. En bekjent tar med barna til utlandet denne måneden og blir borte i 6 måneder. Eldstebarnet hennes får eget opplegg og skal vel gå litt på skole i hjemlandet til faren også tror jeg.

Skal nok få lært barnet mitt det som skal læres. Hittil ligger han langt foran og syns skolen er veldig kjedelig da han ikke lærer stort i flere fag... F.eks. i engelskundervisningen får han ikke tilbud om noe ekstra, han bare ses på som en ressurs for de andre (han snakker engelsk hjemme daglig)

Så jeg tror det han kommer til å lære ved å dra til denne verdensdelen (som også faren hans er fra, bare at det er et annet land) kommer til å veie opp for det han event. skulle gå glipp av. (Men jeg syns skole er veldig viktig, så kommer selvsagt til å gjøre mitt beste for at han iallfall ikke skal bli liggende noe bak)

HI

Skrevet

HI

Dette tror jeg ikke blir noe problem. En bekjent tar med barna til utlandet denne måneden og blir borte i 6 måneder. Eldstebarnet hennes får eget opplegg og skal vel gå litt på skole i hjemlandet til faren også tror jeg.

Skal nok få lært barnet mitt det som skal læres. Hittil ligger han langt foran og syns skolen er veldig kjedelig da han ikke lærer stort i flere fag... F.eks. i engelskundervisningen får han ikke tilbud om noe ekstra, han bare ses på som en ressurs for de andre (han snakker engelsk hjemme daglig)

Så jeg tror det han kommer til å lære ved å dra til denne verdensdelen (som også faren hans er fra, bare at det er et annet land) kommer til å veie opp for det han event. skulle gå glipp av. (Men jeg syns skole er veldig viktig, så kommer selvsagt til å gjøre mitt beste for at han iallfall ikke skal bli liggende noe bak)

HI

http://www.nhuf.no/?q=nb/node/36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...