Gå til innhold

Spørsmål om prevensjon vs sterilisering o.l.. (Langt og detaljert)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 år og har i alle år brukt p-piller. Dette har fungert helt greit, men jeg er av de som ikke kan misse 1!! tablett eller ha dårlig mage før jeg blir gravid. Jeg har 4 barn (3 uplanlagte og en som satt på første forsøk), pluss at jeg har hatt MANGE spontanaborter uten å i det hele tatt vite at jeg har vært gravid (gjerne trodd det har vært forsinket mens osv).

Derfor fikk jeg i fjor satt inn kobberspiral, men etter 9 måneder med bare tull så måtte jeg fjerne den. Gikk også på p-piller samtidig for å redusere menssmerter fra helvete. Jeg er alene med 4 barn, men har hatt en partner litt av og på så for å slippe å bekymre meg for å bli gravid igjen, valgte jeg dobbelt med prevensjon+ kondom, bare for å helgardere meg ;) men nei da, så lett skulle det visst ikke være.

Pga kobberspiralen fikk jeg store cyster på eggstokkene og ting var bare tull fram til jeg fikk fjernet spiralen.

Men nå er det 3 måneder siden jeg fjernet den og alt er fortsatt bare kluss, denne gangen er det kluss med syklusen. Jeg går fortsatt på p-piller, men får blødninger akkurat når det passer kroppen min.

Jeg er ca midt på pillebrettet, men allikevel fikk jeg blødninger i går, rosa væske, men som i dag gikk over til vanlig blødning. Sånn har kroppen holdt på helt siden jeg fjernet spiralen rett før jul.. Så nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre..

Gynekologen min har foreslått å sterilisere meg for å slippe å bekymre meg for å bli gravid igjen. (Jeg har ikke turt å ha sex på et halvt år fordi jeg er livredd for å bli gravid, og sånn kan jeg jo ikke ha det.) Han har også nevnt at jeg kan fjerne hele livmora siden jeg vet jeg ikke vil ha flere barn.

Men jeg lurer på om jeg må gå så drastisk til verk. Moren min trodde at jeg vil komme i overgangsalderen (og at jeg må gå på hormoner) om jeg fjerner livmora, og det syns jeg jo jeg er litt for ung til. Men om jeg kun steriliserer meg, vil jeg slippe å ha menssmerter og eggløsningssmerter fra helvete, eller må jeg fjerne alt? Jeg ønsker å slippe unna alle smertene, men vet ikke om de blir borte kun ved å sterilisere meg.

Er det noen som har litt erfaringer?

(Hormonspiral er ikke aktuelt, men jeg må ha noen form for hormonpreparat for å slippe smertene, eller fjerne det som må fjernes for å slippe eggløsning og mens). Noen som kan hjelpe en desperat dame?

Beklager at det ble langt og rotete.

Anonym poster: e374f39f8060793c16f029ec73dba838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke mannen din sterilisere seg, da? Det er, etter det jeg har skjønt, et mindre inngrep?

Skrevet

Kan ikke mannen din sterilisere seg, da? Det er, etter det jeg har skjønt, et mindre inngrep?

Jeg er alene med barna, har bare en mann jeg dater litt sånn av og på..

Dessuten, graviditet er bare litt av problemet, jeg må finne en måte å kvitte meg med de grusomme mens- og eggløsningssmertene. Derfor lurer jeg på om det holder å bare sterilisere meg eller om jeg må gå så drastisk til verks å få livmora fjernet :(

HI

Skrevet

Hadde jeg hatt tre uplanlagte ban hadde jeg vært sterilisert for lenge siden, ser ikke hva det er å lure på engang...

Anonym poster: 64765ddefa9fce53209709caeda704a2

Skrevet

Du kommer ikke i overgangsalder ved å fjerne bare livmor. Det er jo ikke den hormonene kommer fra :) Ved å ta en hysterectomi vil du bli steril, og slippe mens. Dersom du ikke skal ha flere barn, så er jo det perfekt! Kan gjøres vaginalt også, ingen massiv operasjon. Lykke til!

Anonym poster: 33e756b816ae2f68d0697233734ba6c7

Skrevet

Du kommer ikke i overgangsalder ved å fjerne bare livmor. Det er jo ikke den hormonene kommer fra smile.png Ved å ta en hysterectomi vil du bli steril, og slippe mens. Dersom du ikke skal ha flere barn, så er jo det perfekt! Kan gjøres vaginalt også, ingen massiv operasjon. Lykke til!

Anonym poster: 33e756b816ae2f68d0697233734ba6c7

Ahh! Takk for svar!

Og dagens molbospørsmål; slipper man EL-smerter også da?? Er ofte de som er verst :(

Skrevet

Hadde jeg hatt tre uplanlagte ban hadde jeg vært sterilisert for lenge siden, ser ikke hva det er å lure på engang...

Anonym poster: 64765ddefa9fce53209709caeda704a2

hehe.. Ja, du kan så si, men det har ikke vært krise for meg med disse uplanlagte svangerskapene da barna har vært hjertelig velkomne. Men nå som jeg er alene og vet jeg ikke skal ha flere, så hadde det vært krise å bli gravid igjen. Abort er så vanskelig å ta :(

Skrevet

Jeg ble først sterilisert (ifb. med keisersnitt) og merket overhode ingen forskjell på smerter mtp. menssmerter osv. Jeg har hatt "trøbbel der nede" i mange år, og måtte etter en tid også fjerne livmorslimhinnen pga. mange og store blødninger. Smertene mine forsvant imidlertid ikke, så til slutt fikk jeg fjernet livmoren i en alder av 35 år. Jeg har 3 barn, så det var ikke noe problem for meg - jeg var bare glad jeg skulle slippe mer problemer.

Å fjerne livmoren har for meg vært en veldig god løsning. Ingen blødninger eller menssmerter lenger. Det eneste jeg kan plages med er smerter i eggstokkene ved eggløsning, og de er noe sterkere enn før men såpass lite at jeg absolutt kan leve med det. Hormonene mine er så langt på riktig sted etter 2,5 år, men det er jo en liten fare for tidlig overgangsalder når livmoren er borte. Det får jeg heller ta hvis det kommer.

Så, min erfaring er: Sterilisering ok mtp. barn, men fjerning av livmor ble en frihet for meg som jeg er glad jeg har fått. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...