Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Hvordan får dere tid til annet enn å rydde og vaske ?? Blir gal jeg... Anonym poster: 77a83c9f27177572966ca22817420129
Urwa Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 Dt kommer vel an på om de er tette i alder eller ikke. Og hvor aktive de er da selvfølgelig
Elsker livet Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Det er en del av dagene å gjøre husarbeid. Men en ting som kan hjelpe er å få barna til å ta en del av rotet de selv er skyld i. Merker at de to eldste (7.5 og 5) rydder mer og mer at av sitt på eget initiativ, men det har krevd en del mas og kamper fra oss voksne. Men det er ikke til å komme bort fra at det er mye klær å vaske, tørke og få på plass igjen, jeg bruker nok mye av tiden på det. Så går det en del tid med til kjøkkenarbeid, spesielt de dagene jeg har tre av barna hjemme hele dagen. Føler jeg tømmer og fyller oppvaskmaskinen mer eller mindre hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Har vaskehjelp som tar all grundig vask så jeg trenger bare ta overflatene mellom hver gang hun er her (dvs moppe over gulvene og tørke over vask og do, hun skrubber dusj, vasker under sofaen o.l.). Ser egentlig ikke på det som rydding, men plukker alltid opp ting når jeg er i bevegelse. Går jeg fra rom til rom rydder jeg alltid med meg noe osv. Passer på at det aldri blir kjemperotete, men tar ting underveis. Har som regel at en ting skal ryddes opp før neste ting rotes frem, så er det lego utover hele gulvet skal det ryddes opp før briotoget hentes frem. Har litt lavere terskel enn før på hva som er greit av rot, har ikke noe behov for at det skal se ut som stua mi er klippet ut av en interiørkatalog. Det bor fire barn her og det synes, det er helt greit. Anonym poster: 15e104fa27d11a6ede6bd8f4ef73ce5f
Har en farlig sexy mann Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Jeg er stort sett alene her med 3-4 barn, og her må alle bidra! Jeg har også en gylden regel om å aldri gå tomhendt, og det er en god vane som hjelper meg med å holde det ryddig. Huset vasker jeg en gang i uka, men badet må jeg dra over hver dag med vaskeservietter. Gutter vettu.. Er det forresten så farlig om huset flyter litt innimellom? Jeg tenker også at "leker er ikke rot" på dagtid, og på kvelden så hiver jeg alt i ei kasse på stua. Ellers så får støvsugern bein å gå på! Ungene støvsuger gjerne innimellom de også
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Mine er alle under 4 så det er minimalt de hjelper til selv. Nå i helga var alle syke, og derfor var vi hjemme begge dagene. Shit så mye rot, matlaging til alle behov, rydding og vasking. Tenker på de som drar på turer lørdag og søndag og er i full jobb, hvordan får dere organisert alt? Du går vel hjemme Elsker livet? Blir litt annerledes da.. Går også hjemme, men med to babyer. Gruer til hverdag med jobb igjen, er redd det blir et eneste kaos hjemme .. Anonym poster: 71bc59e39d2672c1c441816d0ada314d
Elsker livet Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 Mine er alle under 4 så det er minimalt de hjelper til selv. Nå i helga var alle syke, og derfor var vi hjemme begge dagene. Shit så mye rot, matlaging til alle behov, rydding og vasking. Tenker på de som drar på turer lørdag og søndag og er i full jobb, hvordan får dere organisert alt? Du går vel hjemme Elsker livet? Blir litt annerledes da.. Går også hjemme, men med to babyer. Gruer til hverdag med jobb igjen, er redd det blir et eneste kaos hjemme .. Anonym poster: 71bc59e39d2672c1c441816d0ada314d Ja, jeg jobber ikke, men vil ikke si at jeg går hjemme. Det høres ut som jeg bare stiger rundt i huset uten mål og mening Er aldri kun hjemme en hel dag. Men det blir nok annerledes. Får mer tid til å gjøre annet enn husarbeid i og med at jeg ikke er på jobb 8 timer. Men samtidig så blir det ikke helt det samme fordi jeg har barn hjemme hver dag, det er kun 6-7 timer 2 dager i uka jeg bare har ett barn hjemme. De andre dagene er det 3 eller 4 barn som både roter, spiser og krever en del av tiden min på dagtid.
Singelmamma og banden Skrevet 11. mars 2013 #8 Skrevet 11. mars 2013 Jeg er alene med 5 barn, 80% jobb, ingen fast avlastning, og de minste barna er 2 og 3 år gamle. Hadde trengt au pair men har verken plass eller økonomi. Eldste på 12 år gjør nok en del mer hjemme enn sine jevnaldrende vil jeg tro, men det vil nok virke positivt senere. Tid til husarbeid? Kommer aldri i mål, men holder det sånn noenlunde :-) Prioriterer det viktigste som oppvask og klesvask selv i tillegg til matlaging, og får jeg overtalt de største ungene til å rydde først så er det lett å moppe over etterpå, eller støvsuge. Har man enkle og oversiktlige systemer, som eks fargede kurver på badet til hvert barn, er det enkelt å holde "orden" og man vet hvor alt er, samt at det hjelper på tidlig selvstendighet. Vasker badet når småungene bader. Vasker gangen utenfor badet når ho på 6 år bader og jeg kan prate med henne. 9åringen har ansvaret for å sette på plass sko og jakker i gangen - selv om jeg prøver å lære alle at de må hver enkelt rydde etter seg, så er det ikke alltid like enkelt for de to minste, for de når stort sett ikke opp. Egne ansvarsområder for barna, avhengig av alder, er nyttig, og selv om det tar tid å etablere rutinene så betaler det seg senere Ellers flere gode tips over her, skal ta med meg noen av dem
Singelmamma og banden Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Jeg er alene med 5 barn, 80% jobb, ingen fast avlastning, og de minste barna er 2 og 3 år gamle. Hadde trengt au pair men har verken plass eller økonomi. Eldste på 12 år gjør nok en del mer hjemme enn sine jevnaldrende vil jeg tro, men det vil nok virke positivt senere. Tid til husarbeid? Kommer aldri i mål, men holder det sånn noenlunde :-) Prioriterer det viktigste som oppvask og klesvask selv i tillegg til matlaging, og får jeg overtalt de største ungene til å rydde først så er det lett å moppe over etterpå, eller støvsuge. Har man enkle og oversiktlige systemer, som eks fargede kurver på badet til hvert barn, er det enkelt å holde "orden" og man vet hvor alt er, samt at det hjelper på tidlig selvstendighet. Vasker badet når småungene bader. Vasker gangen utenfor badet når ho på 6 år bader og jeg kan prate med henne. 9åringen har ansvaret for å sette på plass sko og jakker i gangen - selv om jeg prøver å lære alle at de må hver enkelt rydde etter seg, så er det ikke alltid like enkelt for de to minste, for de når stort sett ikke opp. Egne ansvarsområder for barna, avhengig av alder, er nyttig, og selv om det tar tid å etablere rutinene så betaler det seg senere Ellers flere gode tips over her, skal ta med meg noen av dem Og så glemte jeg å si at de tre eldste barna legger på plass sine egne klær når jeg bretter, og eldste har begynt å brette egne klær også. Mange barn = enorme mengder klesvask... Imponert over deg "Elsker livet" som går hjemme så mye med barn. Selv om det er mer hektisk etter at jeg begynte å jobbe igjen da yngste var 16 mnd (lang permisjon og begge småunger hjemme lenge) så synes jeg det er veldig godt å komme meg ut fra huset og treffe andre voksne mennesker. Men klart, det er sikkert annerledes når det er en annen voksen som kommer hjem også
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Hvordan får dere tid til annet enn å rydde og vaske ?? Blir gal jeg... Anonym poster: 77a83c9f27177572966ca22817420129 Man lar dem ikke rote og grise sånn, bare. Hva er du du vasker? Spiser de ikke ved kjøkkenbordet? Hvis ikke ville jeg innført den regelen med en gang. Det er ikke lov å løpe rundt i hele huset med melkeglass, kjeks, brødskiver etc. Man sitter ved bordet og spiser, punktum. Går de rett inn med gjørmete sko? I så fall ville jeg fått slutt på det. Hva annet kan de gjøre som tilsier at du må vaske hele tiden? Har de veldig mye leker de hver overalt? i så fall ville jeg begrenset hvilke leker de har tilgang på frem til de kan rydde på plass etter seg. Eller er det andre ting de kaster utover? Fjern ting som står fremme om man har så små barn at de ikke kan læres til å ikke kaste ting utover. Sett barnesikring på skuffer og skap. Klesvask blir det selvsagt en god del av, men det er ikke så voldsomt tidkrevende synes jeg, tar max 5 minutter hver gang jeg setter på en ny maskin. Anonym poster: de8807bf154d7ee9a3bc3cbf169b957f
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #11 Skrevet 11. mars 2013 Jeg er alene med 5 barn, 80% jobb, ingen fast avlastning, og de minste barna er 2 og 3 år gamle. Hadde trengt au pair men har verken plass eller økonomi. Eldste på 12 år gjør nok en del mer hjemme enn sine jevnaldrende vil jeg tro, men det vil nok virke positivt senere. Tid til husarbeid? Kommer aldri i mål, men holder det sånn noenlunde :-) Prioriterer det viktigste som oppvask og klesvask selv i tillegg til matlaging, og får jeg overtalt de største ungene til å rydde først så er det lett å moppe over etterpå, eller støvsuge. Har man enkle og oversiktlige systemer, som eks fargede kurver på badet til hvert barn, er det enkelt å holde "orden" og man vet hvor alt er, samt at det hjelper på tidlig selvstendighet. Vasker badet når småungene bader. Vasker gangen utenfor badet når ho på 6 år bader og jeg kan prate med henne. 9åringen har ansvaret for å sette på plass sko og jakker i gangen - selv om jeg prøver å lære alle at de må hver enkelt rydde etter seg, så er det ikke alltid like enkelt for de to minste, for de når stort sett ikke opp. Egne ansvarsområder for barna, avhengig av alder, er nyttig, og selv om det tar tid å etablere rutinene så betaler det seg senere Ellers flere gode tips over her, skal ta med meg noen av dem Og så glemte jeg å si at de tre eldste barna legger på plass sine egne klær når jeg bretter, og eldste har begynt å brette egne klær også. Mange barn = enorme mengder klesvask... Imponert over deg "Elsker livet" som går hjemme så mye med barn. Selv om det er mer hektisk etter at jeg begynte å jobbe igjen da yngste var 16 mnd (lang permisjon og begge småunger hjemme lenge) så synes jeg det er veldig godt å komme meg ut fra huset og treffe andre voksne mennesker. Men klart, det er sikkert annerledes når det er en annen voksen som kommer hjem også Wow!! Jeg er imponert!! Jeg er alene med 3 barn,de minste tvillinger. Synes du gjør en knalljobb! Og noen av de oppgavene din på 9 år har,kan jeg innføre for min eldste Takk for tips! Anonym poster: 03fff362895f2a9ce53445509910d32b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #12 Skrevet 11. mars 2013 Jeg er alene med 5 barn, 80% jobb, ingen fast avlastning, og de minste barna er 2 og 3 år gamle. Hadde trengt au pair men har verken plass eller økonomi. Eldste på 12 år gjør nok en del mer hjemme enn sine jevnaldrende vil jeg tro, men det vil nok virke positivt senere. Tid til husarbeid? Kommer aldri i mål, men holder det sånn noenlunde :-) Prioriterer det viktigste som oppvask og klesvask selv i tillegg til matlaging, og får jeg overtalt de største ungene til å rydde først så er det lett å moppe over etterpå, eller støvsuge. Har man enkle og oversiktlige systemer, som eks fargede kurver på badet til hvert barn, er det enkelt å holde "orden" og man vet hvor alt er, samt at det hjelper på tidlig selvstendighet. Vasker badet når småungene bader. Vasker gangen utenfor badet når ho på 6 år bader og jeg kan prate med henne. 9åringen har ansvaret for å sette på plass sko og jakker i gangen - selv om jeg prøver å lære alle at de må hver enkelt rydde etter seg, så er det ikke alltid like enkelt for de to minste, for de når stort sett ikke opp. Egne ansvarsområder for barna, avhengig av alder, er nyttig, og selv om det tar tid å etablere rutinene så betaler det seg senere Ellers flere gode tips over her, skal ta med meg noen av dem Og så glemte jeg å si at de tre eldste barna legger på plass sine egne klær når jeg bretter, og eldste har begynt å brette egne klær også. Mange barn = enorme mengder klesvask... Imponert over deg "Elsker livet" som går hjemme så mye med barn. Selv om det er mer hektisk etter at jeg begynte å jobbe igjen da yngste var 16 mnd (lang permisjon og begge småunger hjemme lenge) så synes jeg det er veldig godt å komme meg ut fra huset og treffe andre voksne mennesker. Men klart, det er sikkert annerledes når det er en annen voksen som kommer hjem også Wow!! Jeg er imponert!! Jeg er alene med 3 barn,de minste tvillinger. Synes du gjør en knalljobb! Og noen av de oppgavene din på 9 år har,kan jeg innføre for min eldste Takk for tips! Anonym poster: 03fff362895f2a9ce53445509910d32b Alene med tvillinger pluss en! Wow! Der er JEG imponert over...! Anonym poster: 71bc59e39d2672c1c441816d0ada314d
Collette Skrevet 11. mars 2013 #13 Skrevet 11. mars 2013 Vi gjør mye husarbeid. Har tre barn, eldste er fire år. Der går i ett! Men det flyter masse leker og kleshaugen vokser seg stadig større! Hjelp!
Elsker livet Skrevet 11. mars 2013 #14 Skrevet 11. mars 2013 Jeg er alene med 5 barn, 80% jobb, ingen fast avlastning, og de minste barna er 2 og 3 år gamle. Hadde trengt au pair men har verken plass eller økonomi. Eldste på 12 år gjør nok en del mer hjemme enn sine jevnaldrende vil jeg tro, men det vil nok virke positivt senere. Tid til husarbeid? Kommer aldri i mål, men holder det sånn noenlunde :-) Prioriterer det viktigste som oppvask og klesvask selv i tillegg til matlaging, og får jeg overtalt de største ungene til å rydde først så er det lett å moppe over etterpå, eller støvsuge. Har man enkle og oversiktlige systemer, som eks fargede kurver på badet til hvert barn, er det enkelt å holde "orden" og man vet hvor alt er, samt at det hjelper på tidlig selvstendighet. Vasker badet når småungene bader. Vasker gangen utenfor badet når ho på 6 år bader og jeg kan prate med henne. 9åringen har ansvaret for å sette på plass sko og jakker i gangen - selv om jeg prøver å lære alle at de må hver enkelt rydde etter seg, så er det ikke alltid like enkelt for de to minste, for de når stort sett ikke opp. Egne ansvarsområder for barna, avhengig av alder, er nyttig, og selv om det tar tid å etablere rutinene så betaler det seg senere Ellers flere gode tips over her, skal ta med meg noen av dem Og så glemte jeg å si at de tre eldste barna legger på plass sine egne klær når jeg bretter, og eldste har begynt å brette egne klær også. Mange barn = enorme mengder klesvask... Imponert over deg "Elsker livet" som går hjemme så mye med barn. Selv om det er mer hektisk etter at jeg begynte å jobbe igjen da yngste var 16 mnd (lang permisjon og begge småunger hjemme lenge) så synes jeg det er veldig godt å komme meg ut fra huset og treffe andre voksne mennesker. Men klart, det er sikkert annerledes når det er en annen voksen som kommer hjem også Er det noen man bør være imponert over er det deg
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 Har 5 barn. 24 år er utflytta. Men 12, 8, 6 og 1 år. Har 100 % stilling skift og gubben har det samme 100 % skift. Har ingen problem og det går rundt. Vurdere barn nr 6. Anonym poster: 751ae33e8bca7ef6caff3fc46a323064
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 11. mars 2013 #16 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Som alenemor med fire barn fra 2-13 år, så merker jeg hvor mye av tiden som går til å rydde og holde ting i orden. Men vi har en grei ordning, egentlig. Ungene må hjelpe til alle mann, og det er faktisk mer ryddig her nå enn da vi var 2 voksne.. hehe Men jeg har mitt eget system, alt skal ryddes på plassen sin, klærne skal i skittentøyskurven og bordene skal ryddes. Så mens ungene rydder bort sine ting på kvelden så rydder jeg på kjøkkenet. De støvsuger stua og kjøkkenet mens jeg ordner andre ting. Storvask tar jeg selv når barna ikke er hjemme. Og badet rydder og vasker jeg mens ungene dusjer Tar litt hver dag, og rundvasker hver fredag. Klesvask vasker jeg i store etapper, er jeg hjemme en dag går maskinen kontinuerlig, og jeg har flere baljer på badet til alt nyvasket. Så om kvelden når de er i seng, tømmer jeg alt ut i sofaen og sorterer og bretter mens jeg ser på tv, gjort unna på null komma niks Ungene får lommepenger etter innsats, så her konkurreres det i hvem som kan gjøre mest husarbeid (de kan tjene maks 50kr per barn i uka) Endret 11. mars 2013 av Sommerfuggel i vinterland
Singelmamma og banden Skrevet 13. mars 2013 #17 Skrevet 13. mars 2013 Sommerfuggel i vinterland, du er alene med 4 barn i samme alder som mine og jeg er imponert over at du rundvasker huset! Ellers ser jeg du gir ukepenger etter innsats, det gjorde jeg også tidligere, men nå får de fast beløp og faste oppgaver. Det blir ikke alltid gjort, så nå skal jeg kombinere. Faste oppgaver og fast lønn, noe redusert etter dagens liste, og mulighet for å få strek på lista (hver strek er verdt 5 kroner) som de får utbetalt hver lørdag i tillegg til den faste summen Ellers er det jo en del oppgaver som skal gjøres uten lønn, som å legge på plass egne klær, og rydde av egen tallerken fra bordet, pluss rydde eget rom. Og ja, det er mer ryddig her også nå enn da vi var 2 voksne Man mister ikke tiltakslysten fordi en annen voksen synker ned i sofaen hele ettermiddagen...
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 13. mars 2013 #18 Skrevet 13. mars 2013 Sommerfuggel i vinterland, du er alene med 4 barn i samme alder som mine og jeg er imponert over at du rundvasker huset! Ellers ser jeg du gir ukepenger etter innsats, det gjorde jeg også tidligere, men nå får de fast beløp og faste oppgaver. Det blir ikke alltid gjort, så nå skal jeg kombinere. Faste oppgaver og fast lønn, noe redusert etter dagens liste, og mulighet for å få strek på lista (hver strek er verdt 5 kroner) som de får utbetalt hver lørdag i tillegg til den faste summen Ellers er det jo en del oppgaver som skal gjøres uten lønn, som å legge på plass egne klær, og rydde av egen tallerken fra bordet, pluss rydde eget rom. Og ja, det er mer ryddig her også nå enn da vi var 2 voksne Man mister ikke tiltakslysten fordi en annen voksen synker ned i sofaen hele ettermiddagen... Nå har jeg ikke så stort areal å vaske samt at jeg er hjemme for tiden, så såpass burde jeg klare Er helt enig, noen oppgaver er en selvfølge og det får de ikke betalt for. Men jeg har tid til å pusle rundt og prøver å ta litt hver dag. På den måten går storvaska unna på kort tid og ungene vet at hvis de hjelper mamma så er hun så mye blidere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå