Gå til innhold

Må jeg ta ferien før permisjonen starter?


ninakristin

Anbefalte innlegg

Har termin 17.juli, permisjonen min starter da 26.juni.

Hovedferien ønsker jeg å sette senere i året slik at permisjonen bare forskyves. Noe av ferien vil jeg sette i julen slik at pappaen kan ta pappaperm og vi har fri sammen i julen.

 

Arbeidsgiveren min sier han ønsker og kan sette ferien min ukene før permisjonen min starter tilfelle jeg blir sykemeldt og ikke klarer å jobbe fullt til jeg går ut i permisjon, for da vet han sikkert når jeg blir å gå ut og kan planlegge ny ansettelse bedre.

Synes ikke det er rett at jeg skal bruke ferien min til det bare fordi tilfelle jeg ikke jobber ut til permisjonsstart.

 

Noen som vet regler på dette??

 

Trenger svar raskt da arbeidsgiver ønsker å vite imorgen når jeg blir å gå ut og når jeg vil ha ferien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo noe du egentlig bestemmer selv. De fleste tar ferie i permisjonen sånn at den blir forlenget. Arbeidsgiveren din prøver seg bare på det pga det gjør det lettere for han. Du kan egentlig ta ferie når du vil, men må selvfølgelig avklare med arbeidsgiver. Jeg skal ta ferie midt i permisjonen når mannen har pappaperm slik at vi får fri sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, arbeidsgiveren din kan ikke kreve at du tar ferie før du starter permisjonen din. Han må forholde seg til din permisjonsstart, men det kan jo være lurt å samarbeide med sjefen og si tidlig fra om ting går trått og du risikerer å bli sykemeldt.....

 

Sjefen min har alltid bekymret seg for hvordan helsa mi holder i mine svangerskap, men til tross for en del tidlige sykemeldinger har jeg holdt ut til slutt..... om noe redusert....

 

Med førstemann hadde jeg termin omtrent som du og da gikk jeg ut i permisjon ca til st.hans og valgte selv å ta ei uke ferie først...men brukte resten av ferien til å forlenge permisjonen....

Men måtte ta ut ferie FØR jeg begynte på igjen....hadde litt vel mye ferie til gode da :) Valgte da å ta ut det som tilsvarte 80%utbetaling og lengre permisjon...

 

Med nummer 2 var det termin i september og da tok jeg ut noe ferie i forkant, mens denne gangen er det termin om 7 uker og skal da bruke ferien til å forlenge permisjonen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å dele opp ferien løpet av året til ulike anledninger som pappaen skal bruke pappapermen sin på så vi får fri sammen, vi skal i et bryllup der jeg er forlover og vil ha fri sammen i julen, siden pappaen jobber midt opp i begge disse to anledningene.

Ved min forrige arbeidsplass var dette ikke et problem, hadde da termin omtrent samtidig som nå.

 

Men på nåværende arbeidsplass går drift først, fullt forståelig, og på å spare arbeidskostnader. Men vil ikke sette ferien før permisjonen siden vi må bruke den for å kunne bruke pappaperm samtidig til disse anledningene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet til sjefen er i allefall ikke godt nok, at du må ta ferie i tilfelle du blir sykemeldt. Nei permisjonen din begynnet til og med før fellesferien begynner så jeg tror det skal bli vanskelig for sjefen å kreve at du tar ut ferien før permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du trenger ikke ta ferie før perm. men må ta tre av fire uker før året er omme. dvs ferie istedenfor perm som du skrev. les nav.no familie og foreldrepenger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...