Gå til innhold

This bread will self destruct in ten seconds

Anbefalte innlegg

Gjest pupp and go
Skrevet

Jeg driver forsøksvis med brødbaking, da av den typen som langheves og ikke trenger elting.

Brødene blir gode, de, og de blir borte rimelig kjapt etter at de er ute av ovnen. Problemet er bare at de blir like fort borte mellom fingrene som ned i magen. Hvordan kan jeg få dem til å henge bedre sammen?

Utgangspunktet er et grytebrød, med en halvliter vann, litt gjær, ca en halvkilo av div mel (jeg vil ha det grovt og har i bare litt hvetemel mot slutten), salt og olje. Deigen er løs/flytende (som beskrevet i oppskriften). Jeg tilsetter også et par egg i forsøket på å holde hele greia sammen.

Er det noe som skurrer her? Har prøvd å bake ordinært brød også, med fast deig, men har samme problemet der. Bare at det er mer jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har for mye grovt i. Som regel funker det med like deler fint og grovt her. Må bake brød i morra nå. :)

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Enig med Anne-B, blir det for grovt faller det letter fra hverandre.

Digger overskriften din forresten!

Endret av sug lut
Gjest pupp and go
Skrevet

Usj da. Vel - lite vits i brød som ingen klarer å spise, langt mindre å smøre på. Halvt om halvt skal prøves.

Takk damer :)

Skrevet

Kva med å prøve fiberhusk (frå allergihylla på matbutikken, brukast for å få glutenfrie brød til å henge saman)? Då kan det bli lettare å få skikkeleg grovt brød.

Gjest pupp and go
Skrevet

Fiberhusk - husk fiber - takk for tips :)

Gjest amandine
Skrevet

Grytebrød og uten elting har jeg fint lite erfaring med, på mitt kjøkken må det jobbes godt med grove brød for at de skal henge sammen. Glutenet liker elting og gluten holder brødet sammen

Skrevet

Kva med å prøve fiberhusk (frå allergihylla på matbutikken, brukast for å få glutenfrie brød til å henge saman)? Då kan det bli lettare å få skikkeleg grovt brød.

Fiberhusk brukes i hovedsak for å få glutenfrie bakevarer til å heve. Glutenfritt mel hever ikke.

Gjest pupp and go
Skrevet

Nå har jeg prøvd. Tror jeg må prøve flere ganger.

Grytebrød og uten elting har jeg fint lite erfaring med, på mitt kjøkken må det jobbes godt med grove brød for at de skal henge sammen. Glutenet liker elting og gluten holder brødet sammen

Det er fryktelig dumt at glutenet liker elting, for jeg kan ikke fordra det. Derfor ble jeg så glad når jeg oppdaget denne grytemetoden - og jeg gir ikke opp enda :)

Det må jo skjære seg noen steder, når man ønsker at alt skal være hjemmelaget og fra bunnen, men absolutt mangler tålmodigheten til å faktisk gjøre arbeidet. Jaja.

Gjest sug lut
Skrevet

Det er fryktelig dumt at glutenet liker elting, for jeg kan ikke fordra det. Derfor ble jeg så glad når jeg oppdaget denne grytemetoden - og jeg gir ikke opp enda :)

Det må jo skjære seg noen steder, når man ønsker at alt skal være hjemmelaget og fra bunnen, men absolutt mangler tålmodigheten til å faktisk gjøre arbeidet. Jaja.

Hvis du googler fram mitt brød her så elter jeg aldri og det er verdens beste!
Gjest pupp and go
Skrevet

Hvis du googler fram mitt brød her så elter jeg aldri og det er verdens beste!

Googlet, kopiert og lagret under "flybilletter". Nå skal det gamle spises opp, så huske hvor man lagret, handle og bakes på nytt. Takker :)

Skrevet

Skal man ha et bra resultat med bakevarer bør ca halvparten av melet være fint. Da både hever og henger det sammen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...