Gjest sug lut Skrevet 10. mars 2013 #1 Skrevet 10. mars 2013 I dag har ungen og jeg vært i kjellerbodens mulm og mørke og henta opp pottene med pelargonier. Sju små og tre kjempedigre. Tørre, med tørre fjorårsblader, og masse ekle lange hvite villskudd med miniblader i tuppene. Men en av dem, en trassig jævel som sto i ei hylle nesten nede ved gulvet, hadde jaggu en aldri så liten blomst! Helt utrolig at det går an, de har fått vann én eneste gang siden oktober i fjor, og vi har ikke engang vindu i boden. Sånt kan vi like, nå har de alle fått litt vann, kommet opp i lyset og blitt frisert, og så er det bare å vente og se og glede seg.
Himmel og hav Skrevet 10. mars 2013 #2 Skrevet 10. mars 2013 Å, spennende! Jeg liker trassige stabeist som blomstrer når de finner det for godt selv, og som ikke lar seg styre av kalenderen. Det går mot VÅR, og jeg har fem cm lange tulipanskudd i bedet i solveggen. O herlige tid
prekæs Skrevet 10. mars 2013 #3 Skrevet 10. mars 2013 I dag har ungen og jeg vært i kjellerbodens mulm og mørke og henta opp pottene med pelargonier. Sju små og tre kjempedigre. Tørre, med tørre fjorårsblader, og masse ekle lange hvite villskudd med miniblader i tuppene. Men en av dem, en trassig jævel som sto i ei hylle nesten nede ved gulvet, hadde jaggu en aldri så liten blomst! Helt utrolig at det går an, de har fått vann én eneste gang siden oktober i fjor, og vi har ikke engang vindu i boden. Sånt kan vi like, nå har de alle fått litt vann, kommet opp i lyset og blitt frisert, og så er det bare å vente og se og glede seg. Fantastisk. Mine er godt i gang og har stått lyst men kjølig i en mnd nå. Tok en del stiklinger av dem i fjor og kommer til å ta enda fler i år. Da jeg kom hjem fra tre ukers ferie i fjor hadde blomsterkassene nærmest eksplodert. Har aldri sett så store stiklingpelargoniaer, så prøver igjen.
bIomstre Skrevet 10. mars 2013 #4 Skrevet 10. mars 2013 (Gulp!) Pelargoniane ja... Hvor gjorde jeg av de? Hm, står de fremdeles på terrassen og venter på at jeg skal finne et passende overvintrinssted tro? ...Pokker!
Gjest sug lut Skrevet 10. mars 2013 #5 Skrevet 10. mars 2013 Jeg har alltid lyst til å ta stiklinger, Prekæs, men så er det liksom det at jeg også alltid har lyst til å kjøpe... og er egentlig på smertegrensen av oppbevaring. Så stiklinger herfra blir pådyttet min mor, og enhver annen som måtte ønske Tror det er sjette vinteren de store overlever nå, i alle fall den aller største - er skikkelig stolt over at det funker fortsatt. Du som kan slikt: ville noen av vill-skuddene kunne komme til å bli grønne og bærekraftige tror du, eller er det likegodt å ta av alle?
Gjest sug lut Skrevet 10. mars 2013 #6 Skrevet 10. mars 2013 (Gulp!) Pelargoniane ja... Hvor gjorde jeg av de? Hm, står de fremdeles på terrassen og venter på at jeg skal finne et passende overvintrinssted tro? ...Pokker! Huffda... sånn er det med min gressløk og mynte, de sto under et bord og ble glemt... så jeg lurer på om det står til liv. Mynten er vel udrepelig, men de sto helt ubeskytta hele vinteren gjennom og i halvsmå keramikkpotter, så...
Gjest pupp and go Skrevet 10. mars 2013 #7 Skrevet 10. mars 2013 Så flinke dere er - grønne fingre og alt. Ønsker meg frodig hage og levende stue - men både evne og interesse er i grunnen fraværende. Det hjelper litt å lese her inne, da Dessuten er løvetann også fine blomster.
prekæs Skrevet 10. mars 2013 #8 Skrevet 10. mars 2013 Jeg har alltid lyst til å ta stiklinger, Prekæs, men så er det liksom det at jeg også alltid har lyst til å kjøpe... og er egentlig på smertegrensen av oppbevaring. Så stiklinger herfra blir pådyttet min mor, og enhver annen som måtte ønske Tror det er sjette vinteren de store overlever nå, i alle fall den aller største - er skikkelig stolt over at det funker fortsatt. Du som kan slikt: ville noen av vill-skuddene kunne komme til å bli grønne og bærekraftige tror du, eller er det likegodt å ta av alle? Jeg har alltid lyst til å ta stiklinger, Prekæs, men så er det liksom det at jeg også alltid har lyst til å kjøpe... og er egentlig på smertegrensen av oppbevaring. Så stiklinger herfra blir pådyttet min mor, og enhver annen som måtte ønske Tror det er sjette vinteren de store overlever nå, i alle fall den aller største - er skikkelig stolt over at det funker fortsatt. Du som kan slikt: ville noen av vill-skuddene kunne komme til å bli grønne og bærekraftige tror du, eller er det likegodt å ta av alle? Kan og kan... Mener bestemt jeg har prøvd det før og de slo rot for å komme med nye kraftige skudd nederst på villskuddet. Selve villskuddet ble det ikke noe av. I fjor tok jeg av kraftige småskudd fra morplanten og plantet i potter ca en mnd tid før utplanting. Puttet den i kassene da de var små, men som sagt de ble gigantiske i løpet av tre uker. Er noen av disse plantene jeg tar stiklinger av nå, så gode gener. Det blir dessuten "ille billig"
prekæs Skrevet 10. mars 2013 #9 Skrevet 10. mars 2013 Jeg har alltid lyst til å ta stiklinger, Prekæs, men så er det liksom det at jeg også alltid har lyst til å kjøpe... og er egentlig på smertegrensen av oppbevaring. Så stiklinger herfra blir pådyttet min mor, og enhver annen som måtte ønske Tror det er sjette vinteren de store overlever nå, i alle fall den aller største - er skikkelig stolt over at det funker fortsatt. Du som kan slikt: ville noen av vill-skuddene kunne komme til å bli grønne og bærekraftige tror du, eller er det likegodt å ta av alle? Jeg har alltid lyst til å ta stiklinger, Prekæs, men så er det liksom det at jeg også alltid har lyst til å kjøpe... og er egentlig på smertegrensen av oppbevaring. Så stiklinger herfra blir pådyttet min mor, og enhver annen som måtte ønske Tror det er sjette vinteren de store overlever nå, i alle fall den aller største - er skikkelig stolt over at det funker fortsatt. Du som kan slikt: ville noen av vill-skuddene kunne komme til å bli grønne og bærekraftige tror du, eller er det likegodt å ta av alle? Kan og kan... Mener bestemt jeg har prøvd det før og de slo rot for å komme med nye kraftige skudd nederst på villskuddet. Selve villskuddet ble det ikke noe av. I fjor tok jeg av kraftige småskudd fra morplanten og plantet i potter ca en mnd tid før utplanting. Puttet den i kassene da de var små, men som sagt de ble gigantiske i løpet av tre uker. Er noen av disse plantene jeg tar stiklinger av nå, så gode gener. Det blir dessuten "ille billig" Tror kanskje jeg misforsto litt. Tar alltid vekk tynne lange skudd, men mener å ha brukt det jeg tok vekk som stikling.
Iiiiik Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Gressløken tåler vinter i en liten krukke. Jeg gidder bare det som tåler en del. Sånn overvintring inne og greier er ikke noe for meg.
Gjest sug lut Skrevet 11. mars 2013 #11 Skrevet 11. mars 2013 Så du tror det går bra, iiiik? Det er i så fall kjempefint, for jeg er glad i å ha den tusten... og i dag er det minus femten igjen.
Iiiiik Skrevet 12. mars 2013 #12 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Jeg har i hvert fall hatt en tust stående ute to vintre og den har overlevd helt supert. Endret 12. mars 2013 av Iiiiik
Gjest Siklerotte Skrevet 13. mars 2013 #13 Skrevet 13. mars 2013 Moren min har hatt gressløk ute i hagen så lenge jeg kan huske, og den har overlevd hver eneste vinter - helt uten hjelp.
Gjest sug lut Skrevet 13. mars 2013 #14 Skrevet 13. mars 2013 Moren min har hatt gressløk ute i hagen så lenge jeg kan huske, og den har overlevd hver eneste vinter - helt uten hjelp. Ja, men det er lunere i hagen nede i bakken. I potte har den ikke isolasjon fra sidene, bare kalde vinteren rett på utsiden.
Gjest amandine Skrevet 13. mars 2013 #15 Skrevet 13. mars 2013 Jeg har gressløk i potte, går helt fint! Sneglene spiser den hvis den står i bakken..
Gjest sug lut Skrevet 13. mars 2013 #16 Skrevet 13. mars 2013 Tror kanskje jeg misforsto litt. Tar alltid vekk tynne lange skudd, men mener å ha brukt det jeg tok vekk som stikling. Oppdatering: jeg har latt en av småpellisene beholde tre skudd, og de har blitt grønne samt at bladene vokser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå