Gå til innhold

Gutter vs jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange som bruker unnskyldningen "Jamen han er jo gutt" på bråkete unger. Nå har jeg selv fått en gutt og lurer på om det bare er sånn? Henger gutter i taklampa og ødelegger halve huset bare fordi det er gutter? Har en jente fra før og hun er ikke i nærheten av å være sånn . Hva er deres erfaringer?

Anonym poster: 985e25c45fbfbabc1d2aca808c4718ac

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Folk med slapp oppdragelse bruker en hver unskyldning. Selfølgelig er noen jenter roligere enn noen gutter, men noen jenter bråker mer enn noen gutter.

Jeg var bådde høyt og lavt som liten og det er junior og, men gubben var vist relativt rolig.

Svigermor syns min gutt er kjempeaktiv hele tiden mamma syns han er helt normal og i forhold til de andre barna i min familie uansett kjønn er han helt normal.

Skrevet

Min sønn er mer aktiv og henger mer i lampene en storesøstra på den alderen. Storesøster har alltid vært rolig, aldri har det vært et problem å ta henne med på butikken eller andre steder. Hun kunne sitte lenge stille, gråt sjeldent og var en srøm å ha. Lillebror derimot hyler for den minste ting. Jeg kan ikke ta han med på butikken, for han løper rundt som en oi-oi.

Ja,min erfaring er at gutter en mer aktive enn jenter.....

Anonym poster: f5820fa21422c61e21c2ad743c1133cf

Skrevet

Har både en søster og en kollega som har hatt det langt mer krevende med sønnen enn med datteren. I fht ukritisk klatring på møbler og håndtering av leker/gjenstander, "no fear" holdning når det gjelder stort sett alt osv. Så det er veldig mulig at det ligger noe i det ja :P

Anonym poster: 265058b891e8bedf0e4d7a33fa277e04

Skrevet

Etter mange årsw erfaring med barn i barnehage og skole kan jeg trygt fastslå at tendensen er klar. Gutter er generelt mer fysiske og motorisk urolige enn jenter.

Anonym poster: cc99fab1b05b5b879a6c547c1661db06

Skrevet

Jeg har en stille og rolig gutt. Men, han kan og i små episoder ta helt av å herje litt. Mener det er mer forskjell på barna som mennesker enn kjønn.

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1362905983' post='145138063]

Jeg har en stille og rolig gutt. Men, han kan og i små episoder ta helt av å herje litt. Mener det er mer forskjell på barna som mennesker enn kjønn.

Nei. Det er ikke det. Det er store kønnsforskjeller, også når det kommer til atferd og preferanser.

Skrevet

vet ikke, selv har jeg en rabagast av en jente som er veldig fysisk aktiv, tøff og høylytt. Passer en gutt på samne alder som er stille og rolig, sensitiv type.

Skrevet

Nevøen min er helt galen, mens søstra hans er helt omvendt. Herlige, begge to, men ingen tvil om at gutten er mest aktiv og bråkete!

Jeg selv er også ekstremt rolig av meg, og jeg har en bror som er like rolig, men så har jeg også to andre brødre som er helt omvendte av oss.

Gutter er kanskje som oftest mest aktive og urolige, men det er ingen regel at dem er det. Det kan også være omvendt.

Anonym poster: d1dededdd876f9d21f7be653b5ae238b

Skrevet

Her er det stikk motsatt. Gutten er rolig og jenta er fullstendig spinnvill. Gutten er riktignok flinkere motorisk og fysisk enn jenta.

Anonym poster: 0217e7ac7ae12549259d5fac7ef02c60

Skrevet

Jeg synes gutter leker på en annen måte enn jenter. Ser spesielt en gutt i barnehagen som er akkurat like gammel som min datter, når vi er på besøk hos han hender det at min datter blir litt skremt av den voldsomme leken hans. Begge er veldig aktive barn og leker godt sammen.

Har tre småsøsken, to brødre og en søster. Søsteren min er vill og høylydt, eldste broren likeså, mens mellomste er veldig rolig og forsiktig.

Må enda legge til at jeg tror det er oppdragelsen som har mest å si. Man kjøper gjerne biler til gutter og dukker til jenter. Det er forventet at gutter skal leke mer voldsomt enn jenter, det er jo begrenset hvor mye bråk det kan bli med dukker... Jeg tror ikke foreldre gjør dette veldig bevisst, det bare er slik.

Anonym poster: 1cf1689a835e1e760b6d48543084340b

Skrevet

Gutten min er stille å rolig stort sett, men må få beskjed om å roe seg ned når vi er med andre barn. Han er uansett veldig flink til å høre etter og er ikke den som "henger i taklampa"

Anonym poster: eb5bb608e1d6556b89b5d38d23249372

Skrevet

Tror mye ligger der genetisk men at vi former dem veldig mtp oppdragelsen. Ser jo at foreldre kjøper dukker og lekekjøkken til jentene sine og at de kjøper leketraktorer, bilbane og løpesykler til gutta. Når jenter plasserer inn i båsen med rolige leker som handler om omsorg, forsiktighet og empati, mens gutta plasseres i båsen med fysisk aktivitet, bygging, mekanikk og bråk, så er det jo ikke rart at det blir slik.

Ei herlig jente på 2 år som vi er mye sammen med er veldig veslevoksen og nøye. Hun orker ikke å få mat eller søl på fingrene, da må hun vaske seg med en gang, og hun er veldig til å passe på lillesøsteren sin og å rydde leker på plass.

Gutten vår på snart to år elsker mest å løpe og å leke gjemsel, han brommer rundt med traktorer og ambulanser og løper rundt med fotball og hockeyklubbe. Han kan være flink til å putte leker tilbake i lekekassa men stort sett så tømmer han alt ut igjen etter å ha lagt det oppi :P

Anonym poster: 265058b891e8bedf0e4d7a33fa277e04

Skrevet

Gutter er ofte mer aktive og fysiske enn jenter. Selvsagt er det store individuelle forskjeller, men jevnt over er det sånn. At en bruker dette som unnskyldning til ikke å sette grenser for guttene, er likevel helt feil, synest jeg. Håper jeg sier det samme om noen år ang min svært aktive lille gutt...

(Jeg har jobbet i skolen i mange år. Har hatt svært urolige jenter og svært rolige gutter. Men klasser med mange gutter og klasser med mange jenter er etter min erfaring svært ulike!)

Skrevet

Nei. Det er ikke det. Det er store kønnsforskjeller, også når det kommer til atferd og preferanser.

Det er statistiske forskjeller, men ikke så store som mange tror. Individuell variasjon er større.

Anonym poster: 8a2c7ee9151a8a7abc9338c39ccb7ecc

Skrevet

Må enda legge til at jeg tror det er oppdragelsen som har mest å si. Man kjøper gjerne biler til gutter og dukker til jenter. Det er forventet at gutter skal leke mer voldsomt enn jenter, det er jo begrenset hvor mye bråk det kan bli med dukker... Jeg tror ikke foreldre gjør dette veldig bevisst, det bare er slik.

Anonym poster: 1cf1689a835e1e760b6d48543084340b

Her er det ikke det vi erfarer. Vi har to store jenter og en liten gutt. Huset flyter over av barbie, dukker, kjøkken, rosa ol. Har nesten ingen gutteleker. Men gutter stormer til når vi kommer med verktøy, viss det er lastebiler/gravemaskiner utenfor ol. Han leker med dukkevognene, men det er mer som han studerer funksjon med hjulene. Han leker på en helt annen måte enn søstrene. Han går ikke i barnehage, så han får absolutt mest påvirkning hjemme.

Søstrene leker heller ikke likt. En elsker dukker, steller og styrer som en mini-husmor. Har elsket babyer siden hun var nesten en baby selv. Den andre elsker å sykle, springe, klatre ol. Er svært aktiv, men likevel roligog fokusert/konsentrert. Har aldri brydd seg om babyer.

Gjest sussie77
Skrevet

Har to aktive barn. Men jenta er roligere enn gutten. Før han var 2 år så satt han sjelden og lekte men løp rundt. og det omtrent hele tiden. Jenta kan faktisk sitte rolig og leke med dokker. Så min erfaring er at gutter ofte er mer herjete enn jenter. Sånn var det med meg og broren min også. Men det behøver ikke å bety at det alltid er sånn.

Skrevet

Vi venter en gutt :) og vi kommer ikke til å akseptere at han henger i taklampen og oppfører seg som en pøbel. Nå har hans far slltid vært en meget rolig type (som helst satt i barnehagens "bok-krok" hele dagen) - jeg var nok litt mer loppete som liten ;) *ler*

Vi får håpe at lillegutt tar etter sin far - hvis ikke får vi satse på preusserdisiplin og stalinistisk styre i heimen :P

Skrevet

Det er statistiske forskjeller, men ikke så store som mange tror. Individuell variasjon er større.

Anonym poster: 8a2c7ee9151a8a7abc9338c39ccb7ecc

Om det strides de lærde. Mye interessant og aktuell forskning på hjernen fra USA viser tydelige forskjeller i hjernen hos gutter og jenter. I tillegg er det ikke slik at individuelle forskjeller er mye større enn forskjellen mellom kjønnene. Preferanser, atferd og evner er forskjellig mellom kjønnene, og forskjellene er såpass store at individuelle forskjeller ikke endrer det bildet.

Skrevet

Tusen takk for svar ladies:-). Høres vel ut som om man bør forvente litt livligere barn denne gangen. Men har store forhåpninger om at oppdragelse kan få litt sk

Skrevet

Tusen takk for svar ladies:-). Høres vel ut som om man bør forvente litt livligere barn denne gangen. Men har store forhåpninger om at oppdragelse kan få litt sk

... Få litt orden, også på en gutt:-)

Skrevet

Selv har jeg en rolig gutt, og det er hans nærmeste venner også.

Klart de spiller fotball og er veldig aktive med sportsaktiviteter, men ikke av lynne.

Hadde barnebursdag forrige helg, og kjære tid flere av guttene i klassen der er spinnville. Men, uten å fornærme noen, mye kan du gjenspeile i foreldrene også.

Selv de guttene som er aktive med god oppdragelse kan sitte pent og spise og takke for mat, og motta og gjennomføre beskjeder.

Gjest sussie77
Skrevet

Selv har jeg en rolig gutt, og det er hans nærmeste venner også.

Klart de spiller fotball og er veldig aktive med sportsaktiviteter, men ikke av lynne.

Hadde barnebursdag forrige helg, og kjære tid flere av guttene i klassen der er spinnville. Men, uten å fornærme noen, mye kan du gjenspeile i foreldrene også.

Selv de guttene som er aktive med god oppdragelse kan sitte pent og spise og takke for mat, og motta og gjennomføre beskjeder.

Ja helt enig med deg at selv et aktivt barn kan være høflig og sitte pent. Det har med oppdragelsen å gjøre. Det er på en måte to forskjellige ting å være aktiv og livlig og å være uhøfflig.

Skrevet

Sønnen min er rolig. Det er igrunnen storesøstrene hans også. Mellomste (jente) kunne være ganske voldsom med andre barn da hun var liten.

Det er tre forskjellige personligheter.

Anonym poster: 89b27eb65a2d9901005717f58986a3ce

Skrevet

Jeg har to snille og rolige gutter :) Hehe, hørtes helt fjernt ut for meg å bruke en slik unnskyldning i hvert fall.

Anonym poster: 4e27097e4d8f48fc0da971e323de15bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...