Gå til innhold

noen her som har hatt barnevernet innblandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i så fall, hvorfor har de vært innblandet? og hva skjedde med saken videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ble sendt bekymringsmelding mot meg fra fvk etter at mannen min og jeg skulle separeres. Noen har åpenbart noe i mot alenemødre. Saken ble henlagt.

Anonym poster: 3adda058485e0e9cebc65cbf9dc2951e

Skrevet

Hadde støttekontakt til barnet mitt før. Pga diagnose. Da måtte man sende inn en bekymringsmelding på seg selv som forelder først, barnevernet undersøkte forholdene hjemme og på skolen. Så fikk vi vedtak på støttekontakt. Da vi ikke ønsket støttekontakt lenger ble vi skrevet ut av barnevernet.

Anonym poster: 7914ccdac7fcd52e090cce455178f501

Skrevet

Vi har hatt kontakt med bv pga en bekymringsmelding fra bhg. Bekymringen handlet i utgangspunktet om at gutten min ikke vil spise varm mat, men mer spesifikt om at bhg mente at guttens atferd rundt varm mat tydet på at han var traumatisert på noe vis. Denne atferden de snakket om har vi ikke sett her hjemme, og bhg sendte bekymringsmelding, og la til at "mor tar ikke problemene på alvor".. Vi jobbet ganske systematisk her hjemme med problemet, og jeg tok det på alvor på alle måter, men jeg følte meg beskyldt og uglesett i bhg, så jeg gikk ikke inn på noen diskusjon der.

Bv undersøkte saken, og etter et stormøte med helsesøster, fastlege, bup, barnehage, bv og oss (foreldre) fikk jeg faktisk en uforbeholden beklagelse fra styrer og ped.leder i bhg. Saken ble henlagt fra barnevernets side, men vi ble henvist videre til Bup, hvor vi fremdeles går til samtaler. Bup har vært helt supre, de har samarbeidet med fastelege og kostholds- og ernæringseksperter og vi har nå utarbeidet en god plan for hvordan vi vil håndtere guttens middags-nekt.

Gutten har ikke selv vært noe særlig involvert i samtalene og planene, og vet ikke så mye om dette. Jeg ønsker ikke å sette merkelapp på han eller gi noe særlig oppmerksomhet rundt dette. Jeg vil ikke at han skal få en bevissthet rundt dette, og få følelsen av at han er vanskelig på noe vis. Vi snakker om det hjemme, men på samme måte som vi snakker om mange andre ting. Dette får jeg støtte på hos BUP.

Men, alt i alt må jeg jo si at jeg ble positivt overrasket over barnevernet. De skilte godt på skitt og kanel og så raskt at jeg har styr på tingene, men at gutten har det vanskelig.

Anonym poster: c30504450996d194cc834553c9ec3718

Skrevet

Ser at det ble manglende store bokstaver øverst i innlegget her, beklager det - shift-knappen var litt i ustand :) Jeg spør helt enkelt fordi det virker som om det skal så utrolig lite til før barnevernet blandes inn, særlig når man leser blogger hvor det tilsynelatende ikke finnes noen grunn. Skremmende!

Skrevet (endret)

Ser at det ble manglende store bokstaver øverst i innlegget her, beklager det - shift-knappen var litt i ustand :) Jeg spør helt enkelt fordi det virker som om det skal så utrolig lite til før barnevernet blandes inn, særlig når man leser blogger hvor det tilsynelatende ikke finnes noen grunn. Skremmende!

Jeg er glad barnevernet tar tips og bekymringsmeldinger på alvor, jeg da...

At noen finner det ubehagelig får bare være, og det er så klart kjedelig om noen som overhodet ikke har grunn til å meldes til BV blir det. Men jeg vil tro at det ofte ligger en grunn eller flere bak bekymringsmeldingene som BV mottar.

Takk og lov så går ikke de lei, enn så mange ganger folk roper ulv, ulv.

Endret av Yzma
Skrevet

Ja, jeg har også tenkt det - det må da være en grunn til at disse bekymringsmeldingene i det hele tatt dukker opp? Nå har jeg ikke noen nær relasjon til barnevernet selv, men flere av mine bekjente er innenfor BV. I følge de er det helt uten grunn, noe jeg kan ha vanskelig for å tro - selv om jeg gjerne ønsker å se det beste i alle.

Skrevet

Min erfaring er altså at bekymringsmeldinger er det mange av, men at det i de fleste tilfeller ikke er hold i dem. BV er stort sett profesjonelle, selv om det også her finnes sorte får.

Om noen sier til dere at bekymringsmeldingen er uten grunn, er den faktisk ofte det. Jeg har fått en bekymringsmelding mot meg, og det verste med det var faktisk alle spekulasjonene om hva galt jeg hadde gjort. Det på tross av at det ble henlagt med en gang. Ryktet henger fremdeles i, og det er gått fire år.

Anonym poster: 3adda058485e0e9cebc65cbf9dc2951e

Skrevet

Huff, ja, jeg husker det ble sendt ut en bekymringsmelding til foreldrene til en venninne av meg i ungdomsskole-tiden, på grunnlag av at hun hadde sneket seg ut vinduet og en nabo hadde sett det.. Selvfølgelig ikke optimalt å ha ungdommen i første etasje i huset, men ærlig talt, slikt skjer jo faktisk!

Skrevet

Jeg ble meldt av svigers fordi de ikke fikk passe barnebarnet sitt, og mente jeg fratok barnet en viktig del av oppveksten bla bla bla. De er ustabile og litt for religiøse, og jeg er ikke interessert i at ungen min skal proppes full i gud og alt som er synd, sitte på rommet i timesvis fordi man f.eks glemte å vaske hendene før middag osv. Unormalt!

Anonym poster: 1b8fd2ab9527ef5bafefbabb4623f537

Gjest sug lut
Skrevet

Ser at det ble manglende store bokstaver øverst i innlegget her, beklager det - shift-knappen var litt i ustand smile.png Jeg spør helt enkelt fordi det virker som om det skal så utrolig lite til før barnevernet blandes inn, særlig når man leser blogger hvor det tilsynelatende ikke finnes noen grunn. Skremmende!

Bloggere som blogger om sin grunnløse involvering med barnevernet har jevnt over ikke ting på stell og bør definitivt følges opp.
Gjest Julia1984
Skrevet

Veldig glad vi har et barnevern som heller tar kontakt en gang for mye enn for lite!!!

Heia barnevernet!!

Skrevet

Jeg har hatt et utstrakt rusmisbruk over ti år, og da jeg ble gravid måtte jeg avlegge prøver hele graviditeten, pluss til babyen var 4 mnd. Jeg hadde også to hjemmebesøk. Syntes kanskje det var litt invaderende, men forstår det jo veldig godt. Når de så det gikk bra, trakk de seg helt ut.

Anonym poster: 559414007877084312eebdb2d327a7be

Skrevet

Min mann var deprimert og jeg kontaktet familieteam for hjelp. De meldte oss til bv fordi "voksne i krise kan være mindre sensitiv for barns behov".

De kunne ikke yte noe hjelp utover det.

Bv var på to hjemmebesøk og hadde to samtaler før saken ble henlagt.

Anonym poster: 3dff3accc101ce4be81ff925d34e01e4

Skrevet

Min mann var deprimert og jeg kontaktet familieteam for hjelp. De meldte oss til bv fordi "voksne i krise kan være mindre sensitiv for barns behov".

De kunne ikke yte noe hjelp utover det.

Bv var på to hjemmebesøk og hadde to samtaler før saken ble henlagt.

Anonym poster: 3dff3accc101ce4be81ff925d34e01e4

Dette er jo en av de tingene barnevernet er til for. Hjelpe barna om foreldrene ikke kan hjelpe de selv. Da min mann hadde en alvorlig depresjon, tok jeg kontakt med helsestasjonen og de henvendte meg videre til BV. Vi fikk besøk av de og sammen kunne vi komme frem til en løsning for hvordan vi best kunne ivareta barna i denne perioden. BV kontaktet min bror, og fikk til en avtale med han om at han to dager i uken skulle hente barna i bhg, ta de med hjem til seg og ha de der til leggetid. Så skulle de komme hjem her og sove.

På denne måten var det veldig lett for meg å fokusere på mannen min disse dagene og hjelpe han til å komme ut av denne depresjonen.

Vi hadde en slik avtale med min brot og kontakt med BV i et halvt år, samtidig som min mann fikk profesjonell hjelp, fikk vi som familie også profesjonell hjelp.

Jeg er veldig glad for at barnevernet hjalp oss.

Vi er ressurssterke voksne begge to. Vi har gode jobber, jeg er lærer og mannen min er siviløkonom, hus, bil, god økonomi, men det betyr ikke at vi ikke kan bli syk, og da trenger man hjelp av eksperter. Heldigvis fikk vi det.

Anonym poster: 696f1dc5b09c944ce5287028e8515e29

Skrevet

Jeg ble meldt til bv av eksen når vi skulle gå ifra hverandre. Han fikk det ikke som han ville med samvær, og da lagde han et helvete. Saken ble selvfølgelig henlagt, men vi hadde sakkyndig på hjemmebesøk da siden det ble rettssak.

Anonym poster: fce895cfcc469699eafed234e4ce8cd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...