Gå til innhold

Bilstol til 2 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 åringen vår er lang og har allerede nå selen for lavt. Altså at den kommer ut av ryggen på setet lavere enn skuldrene. Det er jo ikke riktig bruk av stolen, derfor vil vi selge den å kjøpe en med mulighet for lengre rygg.

Noen tips til bakovervendt stol?

Erfaring med Cybex Sirona?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken stol har du?

Vet at akta graco belogic og britax maxway er romslige stoler, samt britax two way elite som er veldig lang i ryggen, vet om 6 åringer som har sittet bakovervendt i det.

Skrevet

Glemte å skrive det ;-) Har Besafe izi combi x3 nå.

Skrevet (endret)

Ok, det er jo en veldig god stol, men den er ikke spesielt romslig nei...

Men er ikke farlig at selen går litt ned bak skulderen assa, det som er farlig er viss selen sitter for høyt altså ikke nedpå skulderen. Så hvis han har plass ellers så kan han bruke stolen lenger :)

Og velger du å køpe ny stol så kjøp en med max vekt 25kg, sirona har vel max vekt på 18kg bakovervendt?

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

Sirona er 10 cm kortere enn X3 i ryggen, så det kan du nok glemme... Sirona er 49cm fra rumpe til max høyde, og X3 er 59cm. Kan legge til at Britax Multitech er 58cm.

Har du dratt det helt opp? Jenten min på 94cm og 15kg har god plass i X3 vårt.

Skrevet

Så rart, jeg har lest på tryggtrafikk sine sider at så lenge barnets hode ikke er over kanten på setet så er setet trygt uavhengig av selen, det som er farlig er viss selen er for høy slik at barnet har rom til å vri seg ut av selen. Skulle linke til dette innlegget, men finner det ikke igjen noe sted... Jeg hadde tatt en tlf til tryggtrafikk å hørt før jeg evt. kjøpte nytt sete.

Skrevet

Ja, det er kanskje en ide å ta en telefon.

Er sikkerhets-freak og får ikke tanken fra meg.

En "Hva om noe skjer, alt går galt pg jeg ikke fikset det med setet som jeg visste var forlite" type tanke;)

Takk for innspillene :)

Skrevet

Så rart, jeg har lest på tryggtrafikk sine sider at så lenge barnets hode ikke er over kanten på setet så er setet trygt uavhengig av selen, det som er farlig er viss selen er for høy slik at barnet har rom til å vri seg ut av selen. Skulle linke til dette innlegget, men finner det ikke igjen noe sted... Jeg hadde tatt en tlf til tryggtrafikk å hørt før jeg evt. kjøpte nytt sete.

Det at hodet ikke skal være over kanten på setet, hva betyr det egentlig? Betyr det at så fort øverste del av bakhodet blir like høyt som opp til kanten, så er det på tide å skifte sete? Eller er det når store deler av hodet går over kanten?

Anonym poster: 7bdebc4d7186d40dd6534302ded7b738

Skrevet

Ja, det er kanskje en ide å ta en telefon.

Er sikkerhets-freak og får ikke tanken fra meg.

En "Hva om noe skjer, alt går galt pg jeg ikke fikset det med setet som jeg visste var forlite" type tanke;)

Takk for innspillene :)

Det er riktig at selen ikke skal ned bak skuldrene. Ei bekjent har vært på kurs med trygg trafikk og der sa de det. At det ikke står på nettsida er helt på trynet! :/

Skrevet

Selene skal ikke komme ut bak ryggen, da er setet for lite...

Skrevet

Vi har besafesetet til en treåring. Og han er ikke liten, heller litt høyere enn gjennomsnittet. Selene går rett bak ved skuldrene.

Er du sikker på at du har flyttet selene opp til det øverste hakket?

Skrevet

Det at hodet ikke skal være over kanten på setet, hva betyr det egentlig? Betyr det at så fort øverste del av bakhodet blir like høyt som opp til kanten, så er det på tide å skifte sete? Eller er det når store deler av hodet går over kanten?

Har hørt at så lenge ørene er innenfor er det trygt, men jeg personlig ville ikke brukt et sete hvor litt av hodet stakk ovenfor ryggen.

Skrevet

Vi har besafesetet til en treåring. Og han er ikke liten, heller litt høyere enn gjennomsnittet. Selene går rett bak ved skuldrene.

Er du sikker på at du har flyttet selene opp til det øverste hakket?

Husk på at like lange barn ikke nødvendigvis sitter "likt" i stolen. Mitt barn feks har lang rygg og kortere bein. Som gjør at vi må bruke store størrelser i gensere og alltid har hatt "problem" med å vokse ut av seter osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...