Gå til innhold

likestilling i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så ille at jenter er jenter og gutter er gutter?

Jeg ser i barnehager så vil de at gutter skal leke med gutter og jenter med biler. Selvføglig hvis de vil leke med det skal de få lov til det. men føler at det er så viktig at alle skal være så like. Gutter må komme i kontake med sine feminine sider. Jeg syns at gutter skal få herje at de skal få lov til å leke med biler. Jenter skal få lov til å leke med dukker osv.

Anonym poster: 51999bf2c8371d823aab6e92bc7c0c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så ille at jenter er jenter og gutter er gutter?

Jeg ser i barnehager så vil de at gutter skal leke med gutter og jenter med biler. Selvføglig hvis de vil leke med det skal de få lov til det. men føler at det er så viktig at alle skal være så like. Gutter må komme i kontake med sine feminine sider. Jeg syns at gutter skal få herje at de skal få lov til å leke med biler. Jenter skal få lov til å leke med dukker osv.

At gutter skal leke med dukker. ikke at gutter skal leke med gutter.

Skrevet

Her var det masse skrivefeil gitt.

Anonym poster: 5e03b9e9570614a652ee98b5a8d72f03

Skrevet

Likestilling i barnehagen handler ikke først og fremst om å "bytte" leker, men at alle barn skal ha like muligheter til å uttrykke seg, utvikle seg, bli sett, føle seg verdifulle osv... Dokker og biler blir litt snevert kanskje?!? Dessuten kjører kvinner bil og menn er fedre uten at det skaper spesielt mye oppstuss her til lands...

Skrevet

For meg handler det om at jenter og gutter skal få være slik de vil.

Har eksperimentert litt i stillhet i vinter, med å kle på min 2 årige jente vekselvis guttete/nøytrale klær (f.eks grønn genser og oransje bukse), og supersøt rosa kjole, før jeg leverer i barnehagen.

Og det slår nesten ikke feil; de dagene hun kommer i lyserosa kjole er hilsenen fra personalet; "Hei, nemmen så fiin du var, og så så søt pusekatt på kjolen, og så rosa blomster på sokkene," MEN de dagene hun har nøytrale, vanlige praktiske klær er det ingen respons på utseendet.

Når dette får gjenta seg i måned etter måned, år etter år sender det et signal til barna.

For er det egentlig naturgitt at jenter skal være glad i rosa og sko, og gutter biler og blått?

Ja til å la mennesker være mennesker sier jeg!

Min jente elsker forresten dukker, og det får hun leke med så mye hun vil. Og når hun vil herje så får hun det også - jeg synes barn i barnehagen skal løpe og rope og lekesloss og bli skitne på hendene uavhengig om de er gutter eller jenter.

Anonym poster: ea9712041bdbdc7b76d1c1a9d2adfeef

Skrevet

Jenta mi velger blått og grønt (og ganger rosa), og hun liker å leke med tog, biler, barbie og dukker. Favorittfilmen er Biler. Jeg var også slik da jeg var liten, og ingen av oss har gutter i familien, så tror påvirkning har mye å si. Her er for øvrig barnehagen full av jenter i blått regntøy og parkdress, spesielt de som arver etter storebrødre. Men rosa er like vanlig altså.

Når jeg ser på niesene mine, går alt i rosa og det blir trøbbel om noen foreslår at de kler seg i guttefarger. Har lurt på hvorfor det er slik, men fikk blant annet en kommentar fra søstera mi en gang jeg kledde jenta mi i blått. Man ser jo ikke at det er jente da, så det var åpenbart på grensen til mishandling. Hun arbeider som pedagogisk leder i en barnehage, så jeg håper ikke hun viser slike holdninger til barna.

Anonym poster: 5414b4b67f025a660b809313788ab838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...