Irene Adler Skrevet 9. mars 2013 #1 Skrevet 9. mars 2013 På arbeidsplassen din, hvem benevner du som din kollega? En som har samme utdannelse som deg? En som har en ulik utdannelse, men gjør samme jobb? Eller en som har ulik utdannelse, andre oppgaver, men samme firma/avdeling og mål for jobben? For eksempel, på en sykhusavdeling der det f.eks jobber sykepleiere, vernepleiere, hjelpepleiere og ett par leger, du er sykepleier, er vernepleieren din kollega? Legen? Hjelpepleieren? Jeg har en helt annen utdannelse og andre oppgaver enn de andre på min arbeidsplass/avdeling, men betegner dem likevel som mine kolleger.
dr@gen Skrevet 9. mars 2013 #2 Skrevet 9. mars 2013 Alle som jobber under samme tak som meg anser jeg som kollegaer, uavhengig av utdannelse eller stilling.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #3 Skrevet 9. mars 2013 De som jobber i samme bedrift som meg betegner jeg som mine kolleger. Det er likegyldig om det er de som vasker eller konsernsjefen. Anonym poster: 93e1593f8a9295b1f784c04366e28518
Irene Adler Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2013 Alle som jobber under samme tak som meg anser jeg som kollegaer, uavhengig av utdannelse eller stilling. De som jobber i samme bedrift som meg betegner jeg som mine kolleger. Det er likegyldig om det er de som vasker eller konsernsjefen. Anonym poster: 93e1593f8a9295b1f784c04366e28518 Ja sånn tenker jeg også Diskusjonen oppstod på jobben da noen ikke ville inkludere kantineansatte og renholdere som sine kolleger.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #5 Skrevet 9. mars 2013 Jeg vil ikke i dagligtale referere til renholdspersonale og jantinenedarbeider som "en kollega av meg" feks, spill jeg skjønner dine kollegaer poeng:) Anonym poster: 8d13efd6e1b70b95ba092734d54a397f
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2013 #6 Skrevet 9. mars 2013 Alle som jobber under samme tak som meg, enten det er overlegen eller vaskedama.
☆☆☆ Skrevet 9. mars 2013 #7 Skrevet 9. mars 2013 Alle som arbeidar på avdelinga, frå kjøkenpersonalet som kjem med middagen til sjefen.
hit og dit Skrevet 9. mars 2013 #8 Skrevet 9. mars 2013 Alle på arbeidsplassen er kollega, uavhengig av utdannelse/rolle. Utenfor arb.plassen er alle med samme utdannelse også kollega. Det er vanlig ift min utdannelse at alle omtaler hverandre som kollega. Jeg hvet ikke hvor det har kommet fra.
Cruella De Vil Skrevet 9. mars 2013 #10 Skrevet 9. mars 2013 Jeg tenker faktisk ikke på renholdsarbeiderne, kantinearbeiderne osv. som mine kolleger, i hvert fall ikke i dagligtale når jeg bruker det uttrykket... Men det er veldig mange ansatte der jeg jobber, da, så de er ikke på samme avdeling som meg heller. Når jeg snakker om kolleger, tenker jeg på de som jobber på samme avdeling som meg, samt de jeg samarbeider med i arbeidet (på prosjekter, oppgaver).
Irene Adler Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 9. mars 2013 Alle på arbeidsplassen er kollega, uavhengig av utdannelse/rolle. Utenfor arb.plassen er alle med samme utdannelse også kollega. Det er vanlig ift min utdannelse at alle omtaler hverandre som kollega. Jeg hvet ikke hvor det har kommet fra. Godt poeng. Når du sier det, så kaller jeg alle med samme utdannelse som ikke jobber på samme plass, for kollega også.
Himmel og hav Skrevet 9. mars 2013 #12 Skrevet 9. mars 2013 Jeg omtaler heller ikke kantinepersonalet eller renholderne som kolleger, men det er først og fremst fordi renholderne vasker på kveldstid, så de ser jeg aldri, og kantinepersonalet er ansatt i et annet firma, så vi jobber ikke en gang i samme bedrift. De er heller ikke på sommerfester og julebord, akkurat som vi ikke er invitert på julebordet deres. Alle andre på jobben omtaler jeg som kolleger.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #13 Skrevet 9. mars 2013 Jeg anser alle som er ansatt i samme firma som meg som mine kollegaer. Det være seg partnerne, juristene, rådgiverne og sekretærene. Kantinedama og vaskepersonellet er ansatt i andre firmaer, og jeg anser ikke disse direkte som mine kollegaer. Anonym poster: df2fb782826ea096bcb7553e72c5ac4d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #15 Skrevet 9. mars 2013 Alle som er ansatt i bedriften, og har samme øverste sjef som meg. Har jobbet steder hvor kantinepersonalet jobber for et eget firma, og da er vi ikke kolleger. Anonym poster: 8b8f6887b7297bf165d9711d1f17fefe
what a drittkjerring Skrevet 9. mars 2013 #16 Skrevet 9. mars 2013 Alle som er ansatt i samme firma som meg... Signerer
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 9. mars 2013 #17 Skrevet 9. mars 2013 Alle jeg samarbeider med på jobb, uansett tittel eller utdanning. Men det må være noen jeg jobber sammen med.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #18 Skrevet 9. mars 2013 Alle som er ansatt i bedriften. Men jeg kaller sjefen for sjef. Men det liker han ikke. Jeg presenterte ham engang for noen venner av meg, og forklarte at han var sjefen min. Men han rettet på meg med en gang og sa vi var KOLLEGAER. Søtt! Anonym poster: 0e33c8a6b4fbc5ea46411d578376212b
Von Hertelhofen Skrevet 9. mars 2013 #19 Skrevet 9. mars 2013 De som jobber i samme etasje som meg. Jeg jobber i kommune, og jeg anser ikke alle som jobber i kommunen som kollegaer. De som jobber i de andre etasjene anser jeg egentlig heller ikke som kollegaer, selv om noen har samme utdannelse som meg. Det er de jeg har med å gjøre til daglig, de jeg samarbeider med som jeg ser på som kollega.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå