Gå til innhold

Finnmarksløpet. Dyreplageri eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonym poster: c1bf48f79311b5b34d2ac2b2188ed846

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er dyreplageri må man også begynne og se på hesteholdet her i Norge. Hester på sentre står ute etter tur rundt en time for dag og resten av dagen tilbringes i en boks på 3x3 meter.

Er de ulydige under den såkalte treningen som varer i maks en time blir de nedpisket.

Skal man ta opp dyreplageri så er dette også noe som skal nevnes.

Og, ja det synes jeg!

Anonym poster: bd508075ace7dfe3a8dc545eea5dc9f8

Skrevet

Nedpisket? Du vet tydeligvis lite om hest og trening av hest.

Anonym poster: dd298dd88f2f2b151e16b727f15edbd2

Skrevet

Disse hundene elsker å trekke og elsker kulden. De blir slitne etter et langt løp, men selv før siste etappen inn mot Alta ser man entusiasmen og gleden av å trekke og løpe!

Anonym poster: 02cbac2f7cdf0ba2139b6ae726212572

Skrevet

Jeg drev med hest i mange år, så jeg vet litt om det faktisk.

Nedpisket er et faktum på det ridesenteret jeg red på og på den skolen jeg gikk på. Har i tillegg utdanning fra norsk hestesenter på starum.

Når man ser på det fra utsiden er det faktisk horribelt hvordan de holdes.

Paddockene er somregel 5x10 meter og det er ikke nok til at de får rørt seg skikkelig. Hestehold privat er noe annet:-)

Anonym poster: bd508075ace7dfe3a8dc545eea5dc9f8

Skrevet

Bikkjene blir iallefall brukt og trent godt!

Vet ikke om de har størst fare akkurat siden de er født til og løpe:-)

Skrevet

Starum er tragisk mtp å være forbilde og et sted man skal lære om hest, det betyr ikke at alle rideskoler er like jævlige. Det finnes gode, og man har de dårlige som jeg ikke hadde sponset med et frimerke en gang.

Jeg er ikke uenig i at alt for mange er uopplyste eller gir faen når det kommer til hestehold, alt for å kunne ri i ridehall og ha 50 dekken på hesten den lille timen den står inne.

Anonym poster: dd298dd88f2f2b151e16b727f15edbd2

Skrevet

Det er ikke dyreplageri, sånn generelt sett. Hvordan enhver fører behandler hundene sine, vet jeg ikke, men selve løpet i seg selv er ikke dyreplageri.

Disse hundene er skapt for å trekke og løpe. De er lært opp til det. De elsker det! En hund som blir tvunget til å delta i dette løpet vil ikke klare trekke like bra som en hund som elsker det den driver med. Dermed er den liten nytte til føreren, dvs at den vil slippe unna løpet.

Anonym poster: 73e25ec6b8ef048ddc558e9884c975cf

Skrevet

Jeg har vært handler i Finnmarksløpet og jeg kjenner flere av kjørerne. Finnmarksløpet i seg selv er ikke hundeplageri for hundene er "bygd" for dette, de er godt trent og de har eiere som bryr seg. MEN så har du de få eierne som ikke trener hundene sine godt nok og som ikke tar hensyn til nok hvile for hundene sine. De jakter på seieren på hundenes sin bekostning og disse burde bli diskvalifisert.

I fjor ble det lagt inn en ekstra lang pause i Karasjok fordi arrangørene så at enkelte hunder ikke fikk nok hvile. Så det blir tatt hensyn til hundene både nå med ekstra hvile, med veterinærer på alle sjekkpunktene og hundevelferden blir nøye overvåket på alle punktene.

Finnmarksløpet er ikke dyreplageri, men enkelte hundeeiere må kanskje roe litt ned av hensyn til egne, eller lånte, hundet i spannet sitt.

NÅ skal jeg kle på meg og gjøre meg klar til avgang. Gleder meg :)

Anonym poster: 794976b0c526ef5455bc96d868af11f4

Skrevet

Jeg har vært handler i Finnmarksløpet og jeg kjenner flere av kjørerne. Finnmarksløpet i seg selv er ikke hundeplageri for hundene er "bygd" for dette, de er godt trent og de har eiere som bryr seg. MEN så har du de få eierne som ikke trener hundene sine godt nok og som ikke tar hensyn til nok hvile for hundene sine. De jakter på seieren på hundenes sin bekostning og disse burde bli diskvalifisert.

I fjor ble det lagt inn en ekstra lang pause i Karasjok fordi arrangørene så at enkelte hunder ikke fikk nok hvile. Så det blir tatt hensyn til hundene både nå med ekstra hvile, med veterinærer på alle sjekkpunktene og hundevelferden blir nøye overvåket på alle punktene.

Finnmarksløpet er ikke dyreplageri, men enkelte hundeeiere må kanskje roe litt ned av hensyn til egne, eller lånte, hundet i spannet sitt.

NÅ skal jeg kle på meg og gjøre meg klar til avgang. Gleder meg :)

Anonym poster: 794976b0c526ef5455bc96d868af11f4

Var det ikke den ekstra hvilen i fjor som ga Haaland seier og fratok Sørlie? Ble oppfattet slik av mange etter hva jeg forsto. Fin start i dag, dritt at været slo til over fjellet! Hi

Anonym poster: b567c406af735bbc6be00a2c0322771e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...