Gå til innhold

Er Jens Vidkun et fint navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonym poster: ec5551a8922600910069f1bddc946e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal svare deg seriøst, selv om det neppe var det du fisket etter. Det er i utgangspunktet fint, men Vidkun trenger nok en generasjon, eller to til, før det kan brukes uten den helt store belastningen som i dag følger med.

Skrevet

Ja, nydelig :-)

Skrevet

Er Vidkun et lovlig navn?

Anonym poster: 16a2f08b452ee18930b39f5dc679cdca

Skrevet

Adolf Vidkun klinger bedre sammen..

Anonym poster: 6d5b19d16a4f8a1350b520adda86900e

Skrevet

Hvis jeg møter Jens-Vidkun hadde jeg ikke blunket. Blir for dumt at de eldre generasjonene skal få diktere hva folk heter.

Mulig mine historielærere la mer vekt på etternavn enn fornavn da de lærte oss om krigen, for jeg hadde ikke reagert negativt på en Adolf heller.

Tenker at jeg gjerne skulle kalt en eventuell sønn Hermann, blir det også feil..?

Skrevet

Broren til venninnen min heter Herman, kunne ikke brydd meg mindre.

Anonym poster: 80b0bcde72c70d00356efee15176c66d

Skrevet

Min gravide hjerne klarer ikke å koble Herman til noe negativt.

Fint om noen hjelper meg...

Uansett: Jeg tror både Vidkun og Adolf er navn som etterhvert vil komme tilbake, men mulig det vil ta noen år til før det er "godkjent"

Anonym poster: fb4f53b93e38ac0a714fb44d9f143b41

Skrevet

Vidkun blir ikke godkjent av folkeregisteret. Det er et navn som fører til stor belastning for personen.

Anonym poster: 87f627265622e74a73e5d0c70d35fc1c

Skrevet

Herman Göring? Hitlers høyre hånd...

Anonym poster: 7cfb326e8ec9cf7f1e0e959aaaa38ee5

Skrevet

Hva er galt med Herman??

Anonym poster: 5d32a6d7252a37cf4f836ea002ee767c

Skrevet

Vidkun blir ikke godkjent av folkeregisteret. Det er et navn som fører til stor belastning for personen.

Tenkte nesten det, at det ikke ble godkjent.

Anonym poster: 16a2f08b452ee18930b39f5dc679cdca

Skrevet

Vidkun og adolf blir selvsagt godkjent! Mange år siden man ikke fikk lov til det. Om du derimot slenger på Hitler el Quisling får du nok problem :)

Både Adolf og Vidkun er fine, gamle navn i seg selv. Jeg hadde nok ikke tenkt mye over om noen hadde ett av dem som mellomnavn, kanskje det er måten man får de tilbake i navnetradisjonene på? Kjente en nydelig, gammel Adolf, synd at man skal tenke på Hitler når man hører navnet.

Personlig hadde jeg ikke ville valgt Adolf eller Vidkun som fornavn, men hadde jeg hatt de i familien kunne jeg muligens hatt baller til å vurdere det som mellomnavn........faktisk! Om ikke annet hadde jeg nevnt at det var under vurdering til andre, så de kaaaanskje kunne få blitt vant til tanken etter noen generasjoner til.....om dere skjønner hva jeg mener!

Skrevet

Jeg er enig med Musemor, det trenger nok minst en generasjon til før det kan tas i bruk igjen.

Skrevet

Hva med Rinnan som etternavn? Egentlig ikke morsomt siden Rinnans sønn fikk livet sitt ødelagt av det navnet og senere skiftet etternavn.

http://no.wikipedia.org/wiki/Roar_Baglemo

Det hadde jeg ikke reagert på. Kanskje tenkt tanken om de kunne være i slekt, men hadde ikke vært noe jeg hengte meg opp i.

Skrevet

Vidkun trenger mer tid.. Jeg hadde i alle høyeste grad reagert på det navnet, altså stilt meg svært tvilende til foreldrene som gir barne sitt det navnet.

Anonym poster: 4f844144ffda0559d25b1a55378ad810

Skrevet

Pølsevev. Det er et gammelt norsk navn.

Skrevet

Vidkun og adolf blir selvsagt godkjent! Mange år siden man ikke fikk lov til det. Om du derimot slenger på Hitler el Quisling får du nok problem smile.png

Både Adolf og Vidkun er fine, gamle navn i seg selv. Jeg hadde nok ikke tenkt mye over om noen hadde ett av dem som mellomnavn, kanskje det er måten man får de tilbake i navnetradisjonene på? Kjente en nydelig, gammel Adolf, synd at man skal tenke på Hitler når man hører navnet.

Personlig hadde jeg ikke ville valgt Adolf eller Vidkun som fornavn, men hadde jeg hatt de i familien kunne jeg muligens hatt baller til å vurdere det som mellomnavn........faktisk! Om ikke annet hadde jeg nevnt at det var under vurdering til andre, så de kaaaanskje kunne få blitt vant til tanken etter noen generasjoner til.....om dere skjønner hva jeg mener!

Adolf er mest kjent som svensk kongenavn. Den forrige kongen (fra 1950 til 1973) het det: http://no.wikipedia.org/wiki/Gustav_VI_Adolf_av_Sverige

Skrevet

Min gravide hjerne klarer ikke å koble Herman til noe negativt.

Fint om noen hjelper meg...

Uansett: Jeg tror både Vidkun og Adolf er navn som etterhvert vil komme tilbake, men mulig det vil ta noen år til før det er "godkjent"

Anonym poster: fb4f53b93e38ac0a714fb44d9f143b41

Hørt om Herman Gøring?

Hørt om Josef Stalin? Stakkars faren til Jesus, han visst ikke at en annen Josef skulle gjøre navnet ubrukelig.

Skrevet

PS: Anders er ikke lov i Norge heller, lenger.

Skrevet

Vidkun Breivik? Ved første øyekast et normalt navn, men jo mer man tenker over det, jo mer tvilsomt blir det...

Anders Quisling? Meget belastende.

Skrevet

Nei, jeg synes det er for tidlig, om enda en generasjon eller to så kanskje...

Uff, tenker på hvordan besteforeldre og oldeforeldregenerasjonen i familien min hadde reagert på et slikt navn.

Farfaren til mannen min var motstandsmann og døde i en konsentrasjonsleir, bestefaren til mine barn ble altså farløs under krigen.

Min mormor bodde og jobbet for en rik mann i Oslo under krigen og hadde den på nært hold, hun opplevde at tyske soldater sto med geværmunningen i ryggen på henne...

Nei, som sagt, det er for tidlig.

Så lenge det lever mennesker i landet her så opplevde grusomheter under krigen kan vi ikke ta disse navnene i bruk, synes jeg.

Anonym poster: f473ea2554d8ef291c5a559c4665c1c7

Skrevet

Min mormor bodde og jobbet for en rik mann i Oslo under krigen og hadde den på nært hold, hun opplevde at tyske soldater sto med geværmunningen i ryggen på henne...

Patetisk. Myter. Så du det selv, kanskje? I mange land står politiet med våpen rett som det er, uten at folk lider overlast av den grunn.

Skrevet (endret)

Patetisk. Myter. Så du det selv, kanskje? I mange land står politiet med våpen rett som det er, uten at folk lider overlast av den grunn.

Det var da voldsomt så bastant du var? Myter? Sludder. Hvorfor skulle mormoren hennes lyve om noe slikt?

Hvis politiet retter nevnte våpen mot folk i disse landene så lider de nok mer overlast enn du kan forestille deg. Jeg tviler på at det er særlig festlig å få en geværmunning rettet mot seg. Skulle det være krig i tillegg så har man all grunn til å "lide overlast".

Plukke av seg skylappene kanskje?

Endret av Miip

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...