Gå til innhold

Jeg syns heller man burde endre abortloven ved

Anbefalte innlegg

Skrevet

å tillate selvbestemt abort frem til uke 8. Skal man ta abort bør man gjøre det så raskt som mulig. 12 uker er for lenge.

Anonym poster: 5c937079d94314380cb902737709c500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jeg veldig enig med deg i!

Anonym poster: 5fbc5c537f740fe5e5b60039c4f03729

Skrevet

Det er faktisk mange som ikke oppdager at de er gravid før menstrasjon nr. 2 er uteblitt, altså etter 8. uke. Derfor er det ureellt.

Anonym poster: 422b626f6ff024305d01ae3b38b60658

Skrevet

Det er faktisk mange som ikke oppdager at de er gravid før menstrasjon nr. 2 er uteblitt, altså etter 8. uke. Derfor er det ureellt.

Ureellt, faktisk...

Anonym poster: 2c8da2bb19111bd4f2f3dda13e47f2cb

Skrevet

Men, hvor mange er det egentlig snakk om? Da abortloven ble laget av ver det mye mer "pes" å bekrefte et svangerskap enn det er i dag. Nå kan du stikke på rema og få det bekreftet/avkreftet ila. 5 min. Hadde abortloven blitt endret hadde kanskje flere også fulgt litt bedre med på kroppen sin, dvs. testet seg med en gang en menstruasjon uteble.

50% av ALLE kvinner under 25 som blir gravide i Oslo i løpet av et år tar abort. Det er for mange!

Anonym poster: 419fabea186f94b435c401bc2c296d76

Skrevet

det er forøvrig også endel som ikke oppdager at de er gravide før etter uke 12. Tilogmed de som ikke oppdager det før fødsel. Jeg syns argumentet ditt ikke holder.

Skrevet

det er forøvrig også endel som ikke oppdager at de er gravide før etter uke 12. Tilogmed de som ikke oppdager det før fødsel. Jeg syns argumentet ditt ikke holder.

Herregud, folk må da kunne følge LITT med selv?? Skal man få utført noe sånt så bør det jo kunne stilles noen krav...

Anonym poster: a444626ee6247eba2b10c577553bf7c5

Skrevet

Men, hvor mange er det egentlig snakk om? Da abortloven ble laget av ver det mye mer "pes" å bekrefte et svangerskap enn det er i dag. Nå kan du stikke på rema og få det bekreftet/avkreftet ila. 5 min. Hadde abortloven blitt endret hadde kanskje flere også fulgt litt bedre med på kroppen sin, dvs. testet seg med en gang en menstruasjon uteble.

50% av ALLE kvinner under 25 som blir gravide i Oslo i løpet av et år tar abort. Det er for mange!

Jeg er enig i at det er unødvendig mange aborter i Norge i dag (ca 60000 fødsler og 15000 aborter). Jeg tror derimot ikke at løsningen ligger i endring i abortloven, men heller i enda større fokus på å forebygge uønskede graviditeter. Jeg håper virkelig abortloven blir stående slik den er i dag.

Skrevet

Jeg er enig i at det er unødvendig mange aborter i Norge i dag (ca 60000 fødsler og 15000 aborter). Jeg tror derimot ikke at løsningen ligger i endring i abortloven, men heller i enda større fokus på å forebygge uønskede graviditeter. Jeg håper virkelig abortloven blir stående slik den er i dag.

Ja, det er jeg egentlig helt enig i. For det er der det ligger. Jeg mener så absolutt ikke at de som ønsker abort ikke skal få det. Jeg syns bare at abort ikke bør være så enkelt at noen kan bli fristet til å tenke at "ess da, kan bare ta abort", og så lar man kanskje være å bruke den kondomen man har i skuffen eller lignende. Og jeg tenker da at en innstramming av abortloven kanskje nettopp kn være det som skal til for at flere er mer bevisst på vagene de tar før de blir gravid.

Skrevet

Ja, det er jeg egentlig helt enig i. For det er der det ligger. Jeg mener så absolutt ikke at de som ønsker abort ikke skal få det. Jeg syns bare at abort ikke bør være så enkelt at noen kan bli fristet til å tenke at "ess da, kan bare ta abort", og så lar man kanskje være å bruke den kondomen man har i skuffen eller lignende. Og jeg tenker da at en innstramming av abortloven kanskje nettopp kn være det som skal til for at flere er mer bevisst på vagene de tar før de blir gravid.

Jeg tror ikke man vil oppnå bevisstgjøring rundt valget ved å stramme inn. De fleste som tar abort ser ikke på det som en enkel løsning og langt de fleste tar abort én gang. Noen tar abort flere ganger og ukritisk (noe jeg ikke liker spesielt godt), men jeg tror ikke de vil la seg påvirke av at det blir vanskeligere. Derimot tror jeg mange kvinner er i en fortvilet situasjon når de oppdager uønsket graviditet, å gjøre abort vanskeligere vil gjøre situasjonen verre uten at jeg tror det påvirker valgene senere.

Skrevet

Personlig kunne jeg ALDRI ha tatt abort, og jeg vil ikke si så mye mer personlig om det. MEN, jeg lurer på om jeg kanskje syns det er verre å sette et barn du egentlig ikke vil ha (fordi du ikke rakk "fristen" blant annet) til verden..?

Nå var vi på UL i uke 11, og tanken på at jeg fremdeles kunne ta abort uten noen problemer holdt meg faktisk våken om natten en stund. Armer og ben som sprellet, bebissen som tydelig var et lite menneske.. Jeg gråt mange tårer for å si det slik. Men, som sagt, jeg er egnet og klar for et barn, og en baby er mer ønsket og planlagt enn noe annet i hele verden for vår del.

Skrevet

Om en skal sette grensen ved 8 uker så kan en like godt fjerne selvbestemt abort. Dersom en ikke er prøver så går det fort 6-7 uker før en i det hele tatt vet om graviditeten. Gjerne enda lengre for de som ustabile sykluser.

For meg er det egentlig umulig å sette noen grense, men 8 uker er i allefall for tidlig. Mener også at 12 uker er for tidlig så lenge en mer eller mindre nektes fosterdiagnostikk.

Skrevet

Nå viser vel tall at de aller fleste tar abort innen uke 9.

Tror at forebygging fremdeles er veien å gå. Som gratis prevensjon, støtte og veiledning til den gravide, bedre seksualundervisning +++ Kanskje også prøve å få endret holdningen til ungdommen?

Abort er en nå en akseptert handling og er blitt "normalt". Når ting blir normale så er terskelen lavere for å gjøre det samme som "de andre".

På samme måte var det for noen tiår siden tabu å gå fra mannen. Og dermed var terskelen alt for høy for å ta skrittet med å gjøre det. Etter det ble akseptert og "normalt" fløy skilsmissestatistikken i været.

Jeg tror de aller fleste ikke tar lett på en abort og mange er mer forsiktig i etterkant. Jeg er kanskje slem som sier dette, men kanskje det er like greit at de som tar lett på abort og bruker det som prevensjon, tar abort?

Anonym poster: 2467b09dd2364ec342ddef4ec4d4af85

Skrevet

Om jeg ikke hadde vært aktiv prøver hadde jeg nok ikke funnet ut at jeg var gravid før magen begynte å vise eller noe. Mensen min har alltid vært på blåbær-tur (også når jeg gikk på piller), og symptomene jeg har hatt kunne like gjerne ha vært en langvarig forkjølelse (litt ekkel i magen, tett i nesen og veeeldig sliten) ;)

Skrevet

Da ville det nok bare blitt en haug med "hjemme" aborter, slik som før i tiden..

Er det noe bedre!?

Nei la nå folk få bestemme ver sinn egen kropp, og pass på dere selv heller.

Er ikke deres barn de tar liv av..

Anonym poster: 0fcc0e80c50f1198d52821680a1600cb

Skrevet

Abort er en nå en akseptert handling og er blitt "normalt". Når ting blir normale så er terskelen lavere for å gjøre det samme som "de andre".

På samme måte var det for noen tiår siden tabu å gå fra mannen. Og dermed var terskelen alt for høy for å ta skrittet med å gjøre det. Etter det ble akseptert og "normalt" fløy skilsmissestatistikken i været.

Anonym poster: 2467b09dd2364ec342ddef4ec4d4af85

Men den sammenligningen holder ikke. For endringen før og etter loven om selvbestemt abort er ikke signifikant. Det var ca 15.000 i året den gangen også, bare at da måtte man overbevise en legekomite om at det var ugunstig å gjennomføre svangerskapet. Resultatet var det samme, og statistikken fløy ikke i været. Skilnaden var bare at man gjorde det til kvinnens valg, i stedet for å late som om det var en medisinsk sak.

Anonym poster: e0759524fb9b3029fe7d5f8654dcf8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...