Gå til innhold

skriver du "touch"?.. og hvor gammel er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lærte det på videregående skole i sin tid. Jeg er 36 år og skriver fremdeles perfekt touch. Dvs.. skriver uten å se på tastaturet.. og veldig kjapt..

I jobbsammenheng ser jeg forbausende mange som sitter og leter etter tastene og bruker MYE tid på å skrive enkle ting..

Hva med dere?

Anonym poster: 67f8b591866fa0308afd6f7a70f32af1

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde et fag som het Datakunnskap eller noe på videregående. Der lærte vi ihvertfall touch, og det sitter fortsatt like godt den dag i dag. Er snart 35 år.

Skrevet

Ja det gjør jeg. Jeg er 34 år gammel.

Skulle egentlig tro at de som vokser opp i dag var bedre å skrive fort enn vi er, siden de er oppvokste med pc i fanget, men den gang ei.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kan ikke touch, men jeg skriver alikevel rasende fort og uten å se. Var på topp i klassen på antall tastetrykk (heter det det?) i minuttet.

Skrevet (endret)

Jeg er omtrent like gammel som deg, 35, har også lært touch (men på ungdomsskolen), men jeg skriver IKKE perfekt touch. Men taster nå forholdsvis kjapt for det, slipper å "lete" etter tastene... :)

Endret av trintra
Skrevet

Vet ikke om jeg bruker Touch metoden, men skriver veldig kjapt uten å se på tastaturet iallefall.

Er 27

Anonym poster: 8ef3ec46b564d3a1ca41ffae9ad917d0

Skrevet

Er 35 år. Skriver touch og er en racer. Skulle bare mangle egentlig siden jeg har jobbet som sekretær i 13 år og jobben min stort sett består av å skrive etter diktafon.

Anonym poster: ee4a35df052de7df1f3838645ba9fa6b

Skrevet

Jeg ser på tastaturert når jeg skriver, men skriver ganske så kjapt. Enda kjappere om det er på engelsk. :)

Skrevet

Ja, er 36.

Anonym poster: 17fee6184c2bff5856122eb8388da301

Skrevet (endret)

Altså jeg leter ikke etter tastene :P

Og jeg er 30.

Endret av Miip
Skrevet

Jeg bruker touch og skriver kjapt og greit. Ser aldri på tastaturet.

Er snart 39 år. Lærte det av meg sjøl, var lei av å lete...

Anonym poster: a7a4643cadf707cb9793465d3ccbec7b

Skrevet

Jeg skriver touch og er 23 år, men lærte det ikke på skolen. Men husker at det var touch skriveprogram på skolepcene, "spilte" da vi fikk tid til å sitte på pcene.

Skrevet

Jeg bruker touch, lærte det på skolen. Skriver kjapt, men hender nå jeg ser ned på tastaturet uansett, men ikke fordi jeg må lete etter knappene;) Men har ingen problemer med å ikke se på tastaturet.

Er 31

Anonym poster: e898dfd39fb1f666fa0560e2760505d8

Skrevet

Brukar touch, er snart tredve år.

Skrevet

Jeg er så gammel at jeg hadde EDB som fag på skolen, i tillegg til touch/skrivemaskin i valgfag, så jeg har lært det skikkelig en gang.

Jeg skriver ikke perfekt touch i dag, bruker tre fingre på venstrehånden og bare en finger på høyrehånden, men skriver fort og uten å se på tastaturet.

Er 38 (snart 39) år.

Jeg bruker veldig lite pc i jobb, så det jeg skriver skriver jeg på fritiden.

Anonym poster: b36b71677feb9b2e13af615dadb1b28c

Skrevet

Jeg hadde og datakunnskap på skolen og der skulle vi lære touch-metoden. Akkurat i den perioden begynte jeg å skulke, så jeg har aldri lært touch-metoden.

Men jeg skriver og ganske raskt selv om blikket varierer mellom tastene og skjermen. Sitter å tester ut dette nå som jeg skriver dettte innlegget og må si jeg trenge faktisk ikke se så mye på tastene. Går fort.

Anonym poster: 1ad93d4ff77814dd2ece55f42e2577f2

Skrevet

Ja. Jeg er 26 år. Men har av og til problemer når jeg skal skrive på nytt tastatur.

Anonym poster: 2f7806ea2ce18f7fd02a0ac9b4533750

Skrevet

Jeg ser på skjermen når jeg skriver. Fingrene vet automatisk hvor de skal trykke :P Kan også se andre steder mens jeg skriver uten at det nødvendigvis blir feil i teksten.

Det føltes litt rart når jeg nylig hadde begynt i min jobb, og en kollega av meg virket veldig opphengt av dette. Noe av det første hun spurte meg var om jeg klarer å se på skjermen mens jeg skriver. Hadde aldri tenkt på det tidligere, men oppdaget da at jeg visstnok var ganske rask i forhold til mange av mine kolleger som så på tastaturet mens de skrev, hadde flere feil i teksten og brukte lenger tid på å skrive.

Er 21 år og har brukt datamaskin siden jeg var omtrent 9-10 år tror jeg.

Skrevet

Ja skriver touch, lærte det på vgs. jeg er 24.

Skrevet

Jeg har aldri lært meg touchmetoden, men skriver likevel rimelig fort. Men jeg er helt omvendt da, jeg ser faktisk kun på tastene og ikke på skjermen... Har aldri innsett det før akkurat NÅ :-O

Anonym poster: 73952ac0ed4ff7c8c408db87a62fb178

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Bruker touch... Vi hadde en god del timer med det som "fag" på barneskolen husker jeg. Jeg er 23 år.

Skrevet

Ja, og skriver visst veldig raskt. Flere kolleger som har kommentert det. Søsteren min, som er skrivetolk, skriver rasende raskt på tastatur, og jeg ligger ikke langt etter henne når det står på som verst ;)

Anonym poster: adbd560241554a6e78a4d35bc7b896eb

Skrevet

Nei jg gjør ikke det. Ser på tastene, men skriver forholdsvis fort allikevel. Er 28

Skrevet

Jeg lærte det på videregående skole i sin tid. Jeg er 36 år og skriver fremdeles perfekt touch. Dvs.. skriver uten å se på tastaturet.. og veldig kjapt..

I jobbsammenheng ser jeg forbausende mange som sitter og leter etter tastene og bruker MYE tid på å skrive enkle ting..

Hva med dere?

Anonym poster: 67f8b591866fa0308afd6f7a70f32af1

Dette lærer man intuitivt, naturlig hvis man vokser opp med datamaskiner. Ingen under 30-35 skriver "touch". Det er et begrep som den eldre garde bruker for å skryte av at de mestrer ny teknologi på bedre enn nybegynnernivå.

Anonym poster: f7782a8205fad9f6d940f31d401ea12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...