Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Heftig diskusjon med mannen- Han mener barn bør ha kortsiktige mål som å få lov til å spille litt på data daglig fordi leksene er gjort. Og et langsiktig mål- feks en tur på kino etter å ha vært flink til å gjøre lekser et halvår. Dette for å belønne at barnet gjør lekser og skape en god relasjon til å gjøre lekser. Jeg mener lekser er noe man gjør for seg selv- ikke en jobb man gjennomfører for andre- og man ikke skal få betalt for å gjøre dette. Ros og et klapp på skuldra for vel gjennomførte arbeid og gode resultater mener jeg er nok. Skulle man velge å ikke gjøre lekser vil konsekvensen bli dårlige resultater og tilsnakk. Og skulle det være et problem å få gjennomført lekser pga latskap- mener jeg livets goder må inndras og man får de tilbake ved å vise at man gjør det som er forventet. Feks ikke besøke venner, ikke se tv, ikke få spille mm. Ikke alle på en gang.. Og hvis man innfører belønning- hva vil da barnet forvente når det blir eldre? Penger for karakterer på ungdomsskolen? Hva mener du? Anonym poster: f04980cb07aa6467aea132a3d2aec50a
smurfis Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Er enig med mannen din jeg. Det er jo små symbolske belønninger nærmest han foreslår. Veldig koselig for barnet å bli belønnet med en kinotur med mamma og pappa når han eller hun har vært veldig flink. Det hjelper med å holde motivasjonen opp tenker jeg.. Om han hadde snakket om å belønne med masse penger, spillkonsoller eller noe annet stort hadde jeg vært enig med deg.. Men en kinotur eller liknende er jo bare kos!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Det kommer VELDIG an på barnet. Hvor gammel er h*n? Det er ikke alle som alltid har en indre motivasjon til lekser og lignende. Grunnene kan være mange, men det er vanlig at man ikke klarer å se helt meningen med leksene, i alle fall ikke at man skal LÆRE og ikke bare gjøre noen oppgaver. Andre sliter litt i det skjulte, og vil ikke jobbe ( eller gjør med vilje alt på en slett måte) fordi de er redde for at det skal bli oppdaget at de syns ting er vanskelige. De fleste i min klasse har avtale med foreldrene om at leksene skal gjøres før de går ut eller gjør andre ting, slik som spiller eller ser på tv. På denne måten får det jo konsekvenser om de ikke gjør leksene. Syns likevel du har en negativitet rundt hele problemstillingen, med tilsnakk osv. Liker ikke tilsnakk, men snakk gjerne MED barnet ditt. Tilsnakk får mange barn for mye av uansett. Jeg syns ikke det er noe ille med en belønning etter feks et par måneder med super innsats på leksefronten. Det spørs hvordan dere legger opp avtalen. Dere må være konsekvente, og barnet må forstå akkurat hva det kan forvente. Anonym poster: 08905b5c269cdc2316f3419da6dd4296
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Vi hadde aldri fokus på at lekser var noe negativt eller at det skulle være et ork å gjøre lekser, derfor var det ikke behov for belønning. Derimot var mamma "nysgjerrig" på hva vi hadde fått i oppgaver og viste interesse. Også måtte vi da forklare til mamma og vise hva vi hadde lært. Hadde hun dårlig tid så kunne vi forklare etter vi hadde gjort det. I dag ser jeg at hun antageligvis ikke brydde seg så mye om leksene våre, men når hun spurte så ble det mye viktigere å gjøre leksene, slik at hun kunne se hvor flinke vi var Uff... mamma manipulerte oss på en flott måte ... Anonym poster: 8e0e6bf96cf6519beb3e5a35bfe7f421
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Vel- h*n gjør lekser når jeg ber om det fordi jeg sitter sammen med barnet og er engasjert i det h*n lærer. Far maser og maser mens han selv sitter foran dataen og spiller. Lekser bør barnet klare selv. Barnet vil da spille selv eller se på far og klarer ikke fokusere på leksene. Det ender i en sur far som sier- jeg gidder ikke bry meg. Gjør som du vil. Og barnet tar det som tillatelse til å spille før lekser. Det eneste far og barn gjør sammen er å spille data. (9 år gammel) Tilsnakk mente jeg fra lærer hvis lekser ikke blir gjort. Jeg oppmuntrer, oppfordrer og roser. Og ser barnet setter pris på en engasjert forelder. Men ja, jeg kan snu på flisa og si at det finnes ingen ting man får gjøre på hverdagen med mindre lekser er gjort. Da får man sin belønning. For meg blir den mer negativ. Hi Anonym poster: f04980cb07aa6467aea132a3d2aec50a
Skylander Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Jeg er egentlig enig med deg jeg, synes ikke man skal love noe som helst for leksene da de er en selvfølge. Jeg synes det fungerer fint å inniblandt overraske han med en tur på restaurant,kino, lekeland eller noe å si at jeg synes han fortjener det etter å ha vært så flink i de siste ukene. Men jeg vil ikke love han noe belønning nei.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Opp Anonym poster: f04980cb07aa6467aea132a3d2aec50a
Gilette Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Mine gjør lekse i gruppe på eget rom til det, sånn blir det til at de eldste hjelper de yngste. Når de begynner å få karakterer på skolen får de betaling for karakterene utifra hvor bra/dårlig utgangspunkt de har. Dette er noe jeg tar opp med kontaktlærer med engang de starter på 7'nde trinnet. De to eldste hjalp jeg når de var barnehage barn, da ga jeg de liksom lekser som f.eks tegn ett bilde av dagen din i dag osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå