Gå til innhold

Designkonsept; dusj for eldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er masterstudent i industridesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. I min diplomoppgave og har jeg valgt å utforske utfordringer og muligheter rundt vask og stell av eldre, samt å gjøre dusjopplevelsen enklere og tryggere. Min første undersøkelse viser at badet i omsorgshjem er området med store utfordringer og få gode løsninger. Jeg er i kontakt med et sykehjem og har vært med på en badesituasjon. Alle innsikt og brukertilbakemeldinger hjelper meg på jakt etter gode design konsepter.

Mitt spørsmål er om noen her har noen innspill?

Anonym poster: ca9392def4ba552a37118c07f9eb3a9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet sikkert det meste, men noe man sjeldent tenker på er farger! For en person med dårlig syn så er det veldig greit å at doen kanskje har litt farge, eller at gulvet ikke er helt hvitt. Sånn at de kan se det bedre.

Anonym poster: 6e285572459ecae231ccf5faca033109

Skrevet

En eller annen tørkefunksjon. Mange eldre syns det er vondt å bli tørket pga smerter. Og det vil også lette arbeidet til pleieren. Design gjerne noe som også kan brukes i private hjem, der er behovet stort!!!

Gjest amandine
Skrevet

Og det kan være veldig greit å plassere vask såpass nær toalett at kan kan ha en hånddusj på vasken(bidetta). Rumper blir også rynkete og er enklere og bedre å holde rene med vann enn med papir. Ofte blir det brukt våtservietter, men de er det mange som reagerer på. Pluss at serviettene av mange blir kastet i toalettet.. Godt armslag i dusjen har du vel tenkt på, regner jeg med? Opplever at mange dusjer har trange dører, dette gjør det vanskelig når både pleier og pasient skal inn samtidig he he. Og tenk om dosetet var laget sånn at pleier kunne få en hånd ned bak for vask og tørk..

Skrevet

Hva med muligheten til å regulere temperatur uten å stikke armen gjennom dusjstrålen, eventuelt plasere blandebatteri utenfor dusjen?

Sittemulighet og eventuelt heisanordning.

For hjemmebruk kan gode rekkverk, klappsete, lys og en stur god hylle eller kurv til såpe sjampo ol være viktig. Ting som må plukkes opp fra gulvet i dusjen kan være farlige.

Gulvet er sikkert også viktig. Skulle du falle blir skaden mye mindre med et gummigulv enn et flisgulv.

Anonym poster: 99808b6ce3bfbaa5f4562f3a972f2282

Skrevet

Dusjhodet med ergonomiske håndtak slik at pasienten klarer å hjelpe til med å holde dusjhodet mens jeg vasker. Opplever ofte at de er i stand til dette, men at selve dusjhodet er vanskelig å holde.

Anonym poster: 3f6fc592de41d8db457fd401d0b2d864

Gjest amandine
Skrevet

Og mens vi er i gang, hva med mulighet til å sette fra seg dusjhodet i sittehøyde? Så man kan feste det på dusjveggen mens man vasker, og pasienten kan få litt vann i fanget uten å måtte holde selv? Når jeg sitter her og leser går det opp for meg hvor mye som egentlig kunne vært myye enklere i en ganske tung og varm jobbsituasjon. Og hvor viktig det er både for oss som gjør dette som jobb, og ikke minst for pasientene som har krav på smidighet, verdighet og omsorg.

Skrevet

Hva med muligheten til å regulere temperatur uten å stikke armen gjennom dusjstrålen, eventuelt plasere blandebatteri utenfor dusjen?

Sittemulighet og eventuelt heisanordning.

For hjemmebruk kan gode rekkverk, klappsete, lys og en stur god hylle eller kurv til såpe sjampo ol være viktig. Ting som må plukkes opp fra gulvet i dusjen kan være farlige.

Gulvet er sikkert også viktig. Skulle du falle blir skaden mye mindre med et gummigulv enn et flisgulv.

Anonym poster: 99808b6ce3bfbaa5f4562f3a972f2282

Ideen om at blandebatteriet er tilgjengelig utenfra liker jeg, men da bør det være en mulighet for brukeren til å justere innenfra også, for noen klarer å dusje sjøl. Da er det dumt at de er avhengig av noen til å styre vannet. Så hvis justering av temperatur og styrke på vannet kan lages gjennomgående, så tror jeg det kunne fungere for alle.

Anonym poster: a4aaa26d7c4715bf74cb7425d94068cf

Skrevet

"Svingbart" dusjhode. Slik at når man holder i håndtaket, så kan dusjhodet vris på og stilles inn slik at det spruter der det skal uten at man må vri på arm eller håndledd. Gummiert håndtak er også en god ting, slik at det ikke sklir så lett. Jeg jobber ikke med eldre, men etter å ha hatt en skulderskade oppdaget jeg hvor krøkkete det var å sikte med dusjen når dusjhodet sitter fast på håndtaket, og mange eldre sliter jo med ledd- og muskelplager. Slangen vrir seg og kommer i veien osv.

Slangen burde i grunnen være festet slik at den ikke vrir seg selv om man snur på dusjhåndtaket.

Skrevet

Fotocellestyret dispensere til såpe og sjampo (jfr.de som er på enkelte offentlige toaletter)?

Skrevet

Mange takk for den lærerike innsikten - dette vil jeg ta med videre i prosjektet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...