Gå til innhold

Melde seg arb.ledig som gravid?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så smått begynt å få bekkensmerter.

Lege nekter å sykemelde meg. På nav sa de at for å få utbetalt dagpenger må man være villig til å ta hvilken som helst jobb hvor som helst i landet. Det kan jo ikke jeg nå.

Hva gjør jeg?

 

Anonym poster: eaacece701344b16e38ce6c394185c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor nekter legen å sykemelde deg egentlig? synes det virker litt rart i og med at du har bekkensmerter.

Skrevet

Så smått? Mener du at du ikke har så veldig vondt?

Jo du kan melde deg arbeidsledig. Men det er to mnd karantene når du sier opp selv. Da må du klare deg selv disse mnd.

Du må også være klar over at du ikke er reell arbeidsøker og kan får negativt svar, altså ingen arb.ledighetstrygd. De er blitt strenge!

Bytt lege, helst gå på legevakta å få sykemelding siden det er vanskelig å få ny lege over natta!

 

Anonym poster: 21717037effe2af3c82fa8e41fe0c446

Skrevet

Jeg har slitt med kvalme helt til nå nylig og er ikke mer enn 11 uker på vei. Har kjent i to uker nå at det gjør vondt i korsryggen og i lysken og vondt og ligge,stå og gå.

Vikariatet mitt gikk ut 5 mars og da jeg var hos legen igår sa hun at nå måtte det være nok- hun kunne ikke sykemelde meg hele svangerskapet. Knust over å ikke bli trodd :-(

Dette er mitt andre svangerskap og formen var lik sist. Bare at da begynte bekkenløsningen i uke 20.

 

Hi

 

Anonym poster: eaacece701344b16e38ce6c394185c66

Skrevet

Jeg hadde rett og slett byttet lege da altså. Du må jo tenke på og ta hensyn til kroppen din.

Skrevet

Ja,er bare redd at ny lege er like streng. Vet jo aldri :-/

Legebyttet skjer vel ikke før 1 april hvis jeg bytter nå?

 

Hi

 

Anonym poster: eaacece701344b16e38ce6c394185c66

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen her. Men man blir sykemeldt fordi man er for syk til å jobbe.

Har du ikke jobb, så er du arbeidsledig, og har krav på dagpenger.

Hvis du klarer å finne deg en jobb på egenhånd er jo dette det beste, så får du jobbe til du faktisk blir så dårlig at du trenger å være sykemeldt.

Bor du i Oslo-området så burde det være relativt enkelt.

 

Når du da er så dårlig at du ikke klarer å jobbe mer så blir du selvsagt sykemeldt, men har prøvd så lenge du har kunnet.

 

Anonym poster: bd002448fe44966e15479a901525ae8f

Skrevet

Bytt til en lege som du vet om noen du kjenner godt som har og er fornøyd med :) er ikke helt sikker på når det blir byttet da, men sjekk det opp.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen her. Men man blir sykemeldt fordi man er for syk til å jobbe.

Har du ikke jobb, så er du arbeidsledig, og har krav på dagpenger.

Hvis du klarer å finne deg en jobb på egenhånd er jo dette det beste, så får du jobbe til du faktisk blir så dårlig at du trenger å være sykemeldt.

 

 

Bor du i Oslo-området så burde det være relativt enkelt.

 

Når du da er så dårlig at du ikke klarer å jobbe mer så blir du selvsagt sykemeldt, men har prøvd så lenge du har kunnet.

 

Anonym poster: bd002448fe44966e15479a901525ae8f

 

Hvor jeg vil hen?

Forklarte jo det lenger oppe. Har bekkenløsning og vondt for å sitte,gå og stå,men legen nekter å sykemelde. Sitter ikke akkurat i rullestol,men har veldig vondt. Ser ikke meg selv som ærlig kandidat til å motta dagpenger da jeg er for syk til å kunne jobbe. Dette forstår tydeligvis ikke lege.

 

Hi

 

Anonym poster: eaacece701344b16e38ce6c394185c66

Skrevet

Du må uansett situasjon krysse av for ja på å flytte og takke ja til hvilken som helst jobb. Men helt realistisk er det vel tvilsomt noen vil ansette en gravid kvinne med plager. Bytt lege og kryss av for ja på NAV. Du kan ikke være sykmeldt uten jobb uansett.

Skrevet

Forventer du virkelig å få innvilget 7 mnd sykemelding for en startende bekkenløsning? Du er tross alt bare 11 uker på vei og har 29 uker igjen...

 

Og husk at du må ha vært i arbeid (ansatt) i minimum 6 av de siste 10 mnd før fødselen finner sted.

 

Anonym poster: 46cf425ca9418eb75fde3b61e250b601

Skrevet

... Altså for å ha rett på foreldrepenger.

 

AB # 11

 

Anonym poster: 46cf425ca9418eb75fde3b61e250b601

Skrevet

Forventer du virkelig å få innvilget 7 mnd sykemelding for en startende bekkenløsning? Du er tross alt bare 11 uker på vei og har 29 uker igjen...

 

Og husk at du må ha vært i arbeid (ansatt) i minimum 6 av de siste 10 mnd før fødselen finner sted.

 

Anonym poster: 46cf425ca9418eb75fde3b61e250b601

 

Dette er faktisk feil - på nav står det:

 

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...