Gå til innhold

start på medisiner mot depresjon, mer trist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har erfaring? går det bedre etterhvert.

Anonym poster: b9ed0a3f0e868aa7543d4ff4d7dc0b51

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Man blir vel gjerne mer flat, litt mer likegyldig...?

Skrevet

Hva slags medisiner er det da? Typiske antidepressiva kan jo ta lang tid før de begynner å fungere så da er det ikke unaturlig at du fortsatt føler tristhet/tungsinn, men dersom det er stor forverring ville jeg kontaktet legen.

Skrevet

Det er jo ikke slik at man automasik er mer oppstemt etter oppstart av antidepresive medikamenter. Det tar ofte tid før medisinene virker skikkelig og man kan ha behov for å justere dosen etterhvert. Kanskje du har hatt for store forventninger til medisinen nå i starten?

Anonym poster: 5ab0ca8c8901315ebe94ccf38c43ca44

Skrevet

Jeg har akkurat startet opp med cipralex og fikk beskjed av legen at det gjerne tar 2-3 uker før den begynner å virke.

Anonym poster: 066b3f0f73fe73566040b88cf8685126

Skrevet

Jeg har akkurat startet opp med cipralex og fikk beskjed av legen at det gjerne tar 2-3 uker før den begynner å virke.

Anonym poster: 066b3f0f73fe73566040b88cf8685126

Kan nok ta lenger tid enn det....

Skrevet

Det er Cipralex jeg også har begynt med bare for noen dager siden. Føler at jeg er mer urolig enn jeg har vært, bare lyst til å gråte. Er bare i perioder jeg er deprimert, og det pleier å gå over igjen. Men føler med mere tungsinnet nå etter jeg begynte på medisinene. Svimmel og vondt i hode. Noen som har erfaring med Cipralex?

Skrevet

De fleste antidepressivia har depresjon og selvmordstanker som en bivirkning. Rart, men sant.

Anonym poster: 582f3457c24dd9839e36c606c6b39a1e

Skrevet

Mamman min slet med depresjoner i mange år - da hun prøvde Cipralex ble hun akutt suicidal og førsøkte å ta livet sitt 4 ganger på 1 mnd...

Ja, det er vanlig at man kan kjenne seg mer deprimert i startfasen av medisineringen. Vedvarer det - eller du får trang til å ta livet av deg så tar du selvsagt kontakt med legen.

Hvis du leser bivirkningene, så ser du at det er litt av hvert:

Bivirkninger:

Bivirkninger er vanligst i 1. eller 2. behandlingsuke og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svært vanlige (≥1/10):Gastrointestinale: Kvalme. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, forstoppelse, oppkast, munntørrhet. Hud: Økt svette. Kjønnsorganer/bryst: Menn: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Nevrologiske: Insomnia, søvnighet, svimmelhet, parestesier, tremor. Psykiske: Angst, rastløshet, unormale drømmer. Kvinner og menn: Nedsatt libido. Kvinner: Anorgasme. Stoffskifte/ernæring: Redusert appetitt, økt appetitt. Undersøkelser: Vektøkning. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Gastrointestinale blødninger (inkl. rektale blødninger). Hjerte/kar: Takykardi. Hud: Urticaria, håravfall, utslett, kløe. Kjønnsorganer/bryst: Kvinner: Menstruasjonsforstyrrelser (metroragi/menoragi). Luftveier: Neseblødning. Nevrologiske: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser, synkope. Psykiske: Bruksisme (skjære tenner), agitasjon, nervøsitet, panikkanfall, forvirring. Undersøkelser: Redusert vekt. Øre: Tinnitus. Øye: Mydriasis, synsforstyrrelser. Øvrige: Ødem.Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Hjerte/kar: Bradykardi. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjon. Nevrologiske: Serotoninergt syndrom. Psykiske: Aggresjon, depersonalisering, hallusinasjoner. Ukjent: Blod/lymfe: Trombocytopeni. Endokrine: Unormal ADH-sekresjon. Hjerte/kar: Ortostatisk hypotensjon. QT-forlengelse. Ventrikkelarytmier inkl. «torsades de pointes». Hud: Bloduttredelse, angioødem. Kjønnsorganer/bryst: Galaktore. Menn: Priapisme. Lever/galle: Hepatitt. Nevrologiske: Dyskinesi, bevegelsesforstyrrelser, kramper. Nyre/urinveier: Urinretensjon. Psykiske: Mani, selvmordstanker, selvmordsrelatert atferd. Stoffskifte/ernæring: Hyponatremi. Undersøkelser: Unormale leverfunksjonstester. Tilfeller av selvmordstanker og selvmordsrelatert atferd har vært rapportert i forbindelse med Cipralex-behandling eller like etter behandlingsstopp. Psykomotorisk uro/akatisi og anoreksi er sett. Tilfeller av QT-forlengelse og ventrikkelarytmier, inkl. «torsades de pointes», er rapportert etter markedsføring, særlig hos kvinner med hypokalemi eller med påvist QT-forlengelse eller andre hjertesykdommer. I EKG-studie med friske frivillige, var QTC-endring fra baseline 4,3 msek ved 10 mg/dag og 10,7 msek ved 30 mg/dag. Epidemiologiske studier, primært med pasienter ≥50 år, viser økt risiko for benfrakturer hos pasienter som bruker SSRI- og TCA-preparater. Mekanismen bak risikoen er ukjent. Seponeringssymptomer, særlig ved brå avslutning av behandlingen. Svimmelhet, sanseforstyrrelser (inkl. parestesier og følelse av elektrisk støt), søvnforstyrrelser (inkl. søvnløshet og livlige drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller oppkast, tremor, forvirring, svetting, hodepine, diaré, hjertebank, svingende sinnsstemning, irritabilitet og synsforstyrrelser er de mest vanlig rapporterte reaksjonene. Symptomene er vanligvis milde til moderate og forsvinner av seg selv, men kan hos noen være alvorlige og vare lenger. Det anbefales å redusere dosen gradvis når behandling med escitalopram ikke lenger er påkrevd.

Anonym poster: aa7b079ef77c51b4c8dee1c182f03715

Skrevet

Takk for svar. Er ikke fare for livet mitt heldigvis. Jeg føler meg bare trist, men mere nå og er urolig i kroppen. Er i jobb og takler hverdagen. Men er slitsomt å gå og bekymre seg og være trist og lei. Vil bare leve det livet har å by på :-)

Skrevet

Jøss... jeg har brukt Cipralex mot hodepine for noen år siden. Legen sa de kunne brukes mot depresjon, men i små doser hjalp de mot hodepine. Han sa også det hadde kommet bedre medisin mot depresjon, at Cipralex ikke bruktes så mye mer... Kanskje finnes det noe annet du kan ta om du føler deg fryktelig nedfor? Kanskje du burde snakke med en psykolog eller liknende for å komme over kneika? Lykke til. Klem :)

Skrevet (endret)

Antidepressiva kan gi bedring av initiativ og tiltaksevne før de gir noen lettelse av depresjonen. Det er derfor det er en økning i antall selvmord den første tiden etter oppstart. De som har vært så langt nede at de har ønsket å dø, men ikke har klart å mobilisere krefter og initiativ til å faktisk gjøre det, får kreftene til å gjøre det før de får følelsesmessig effekt av medisinene. Det er alltid slik at ikke alle medisiner virker likt eller like godt på alle. Får du lite effekt etter 2- 3 uker eller mange bivirkninger HI, så ville jeg ha snakket med legen om å prøve noe annet.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Jøss... jeg har brukt Cipralex mot hodepine for noen år siden. Legen sa de kunne brukes mot depresjon, men i små doser hjalp de mot hodepine. Han sa også det hadde kommet bedre medisin mot depresjon, at Cipralex ikke bruktes så mye mer... Kanskje finnes det noe annet du kan ta om du føler deg fryktelig nedfor? Kanskje du burde snakke med en psykolog eller liknende for å komme over kneika? Lykke til. Klem :)

Nå er jeg rimelig sikker på at du blander med et tricyklisk antidepressivum (tca) som jeg ikke kommer på navnet til akkurat nå.. det brukes mye mot hodepine men er oldfashion mot depresjon. Cipralex er noe av det vanligste man gir mot depresjon i dag. Og ja HI, det er veldig vanlig med en forverring og uro i kroppen de første 2-3 ukene... før man blir bedre igjen. Lykke til!!

Anonym poster: 808a85ece22b6d449ce2f877086d25ee

Skrevet

Antidepressiva kan gi bedring av initiativ og tiltaksevne før de gir noen lettelse av depresjonen. Det er derfor det er en økning i antall selvmord den første tiden etter oppstart. De som har vært så langt nede at de har ønsket å dø, men ikke har klart å mobilisere krefter og initiativ til å faktisk gjøre det, får kreftene til å gjøre det før de får følelsesmessig effekt av medisinene. Det er alltid slik at ikke alle medisiner virker likt eller like godt på alle. Får du lite effekt etter 2- 3 uker eller mange bivirkninger HI, så ville jeg ha snakket med legen om å prøve noe annet.

4-6 uker før full effekt.

Anonym poster: 808a85ece22b6d449ce2f877086d25ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...