Gå til innhold

Bakedamer! Trenger ny kakeoppskrift til helga!

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Har enda litt gulrotkake igjen :)

Er ganske lat, så den må ikke være for himla innvikla...vurderer Pavlova, men vet ikke om det er mye arbeid?

Er ellers lei av Oreokake og ostekake...

Hjelp meg! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pavlova er lett som en lek og du vil ALDRI angre :D

Anonym poster: ca6caf63897bbd1f2fe5645e9da69671

Skrevet

Pavlova er veldig enkel og utrolig god. Men holder seg ikke mer enn 1 dag. Kan anbefale daim iskake.

Gjest overlord
Skrevet

Snickerskake er grusomt godt!

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Selv om du vurderer Pavlova, så gir jeg deg oppskriften på to av mine favorittkaker for tiden: Daim iskake og Tropisk aroma. Begge to er kjempe enkle å lage:

Daim kake:

Bunn:

3 eggehviter

2dl farin

100g malte mandler

Stivpisk eggehviter og farin.

Ha i de malte mandlene

Stekes på 200 grader i 30-40 min

Is:

3 eggeplommer

100g farin

3 enkle Daim

Eggeplommer og farin piskes til eggedosis-

Daim finhakkes og røres i eggedosisen.

3dl fløte stivpiskes og røres til slutt i.

Avkjøl kakebunnen, ha på kakeringen, bruk smørpapir, slå over fyllet.

Settes i fryseren i 3-4 timer.

Tropisk aroma:

120 g smør

280 g sukker

2 egg

300 g hvetemel

3 ts bakepulver

1 ts revet muskatnøtt

1 ts kanel

2 ss kakao

250 ml melk

Glasur:

1 pk melis

3 ss kakao

4 ss kaffe

3 ss smeltet smør

Hvis den er for tynn, så tar du bare mer melis.

Smør og sukker røres luftig og hvitt. Tilsett egg, ett om gangen. Bland det tørre sammen i en skål og tilsett vekselvis melblandingen og melk til smørblandingen. Hell deigen i en smurt kakeform og stek (avhengig av kakeform størrelse) i 30 - 40 minutter (180 grader). Sjekk med kakepinne.

La kaken avkjøle helt før du deler den og legger på glasur. Kaken kan gjerne stå en dag før du setter på glasuren. Pakk den inn med plastfolie når den er helt avkjølt og oppbevar den i kjøleskapt.

Skrevet

Eller smash kake

Anonym poster: 93c0e254c477861e636cfc187555ea73

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Iskaker har vi ikke plass til i fryseren :(

Smakte Snickerskake for mange mange år siden, den var så mektig at vi måtte dele den opp i 2x4 cm store biter, ble mer som konfekt hehe...men den var veldig god da! Tror du det er samme?

Pavlova er veldig god ja, har tenkt litt på det med holdbarheten, vi er jo bare 2 voksne, så det er kanskje dumt?

Gjest overlord
Skrevet

Smakte Snickerskake for mange mange år siden, den var så mektig at vi måtte dele den opp i 2x4 cm store biter, ble mer som konfekt hehe...men den var veldig god da! Tror du det er samme?

Pavlova er veldig god ja, har tenkt litt på det med holdbarheten, vi er jo bare 2 voksne, så det er kanskje dumt?

Hva med en deilig mørk dessert sjokolade-kake med bringebær?

Gjest overlord
Skrevet

Snickerskaken er mektig, men ikke mer enn at jeg fint klarer to store stykker.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

La kaken avkjøle helt før du deler den...

Tropisk aroma ja! Digger den, men har bare smakt kjøpings! Kanskje på tide å lage den selv?

Når du skriver "deler den", har man da et lite lag glaset i midten av kaka, og så på toppen?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ooooh....oppskrift?

Gjest overlord
Skrevet

Ooooh....oppskrift?

Kommer snart.. (og denne vet jeg at jeg har siden jeg fant den da jeg lette etter gulrotkaka).

Skrevet

Denne er vannvittig god, men jeg pleier å ha kremfløten rett på den gule kremen uten syltetøy mellom. Faller i smak av alle som får den servert :-) Laget til en konfirmasjon, da brukte jeg jordbær på istedenfor Kiwi.

http://www.mineoppskrifter.no/kiwikake/

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

La kaken avkjøle helt før du deler den...

Tropisk aroma ja! Digger den, men har bare smakt kjøpings! Kanskje på tide å lage den selv?

Når du skriver "deler den", har man da et lite lag glaset i midten av kaka, og så på toppen?

Hjemmelagd er hundre ganger bedre :)

Jeg deler kaken i to, tar på et tynt lag med glasur i midten og resten på toppen og langs siden.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Kommer snart.. (og denne vet jeg at jeg har siden jeg fant den da jeg lette etter gulrotkaka).

Jeg tror det ikke før jeg får se det ;)

Gjest overlord
Skrevet

Dessertsjokoladekake

650 gram mørk sjokolade (70%) (smelt halvparten sammen med smøret i vannbad)

300 gram meierismør

8 egg (pisk med litt av sukkeret)

6 dl hvetemel (sikt, balnd inn sukker og bakepulver)

750 gram sukker

1,5 ss bakepulver

Rør det tørre inn i det våte litt og litt

Hakk sjokoladen i små biter (det som ikke er smeltet) og rør inn

Ha i en stor, rund form

Stekes på 180 grader i ca 1 time og 15 min

Server med bringebærsaus.

4 kopper bringebær

2 kopper sukker

1,5 kopper vann

Ha bringebær i kjøkkenmaskin, kok opp vann og sukker. Hell sukkerlaken over bærene. Smak til med litt sitronsaft.

Skrevet

Oh my! NÅ fikk jeg vann i munnen! Kan ikke spise kaker/godteri før om to uker, og nå føles det plutselig veldig lenge...:-) Jeg kan anbefale www.detsoteliv.no. Der er det mange fristende kaker:-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Denne er vannvittig god, men jeg pleier å ha kremfløten rett på den gule kremen uten syltetøy mellom. Faller i smak av alle som får den servert :-) Laget til en konfirmasjon, da brukte jeg jordbær på istedenfor Kiwi.

http://www.mineoppskrifter.no/kiwikake/

Høres spennende ut!

Hvordan gjør du det med bunnen? Vender kjeks/nøtteblandingen inn i eggehviten?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Aj aj aj, nå begynner det å bli mange fristelser å forholde seg til! Mulig det blir Tropisk aroma til helga, og så mørk sjokoladenammenam på mandag, etterfulgt av kiwikake på onsdag? :P

Skrevet

Denne er faktisk veldig god. Den høres kjemperar ut, og jeg skal innrømme at jeg var überskeptisk første gangen jeg fikk den servert, men det er det ingen grunn til. Den er spesiell, men nydelig :)http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=683

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hihi ja enig, navnet var litt sånn "åj?", men den ser faktisk god ut ja! Blir litt sånn dessertkake kanskje? Som om ikke alle kaker egentlig er det...men jeg har jo brukt gulrotkaka som mellommåltid de siste dagene :P

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Aj aj aj, nå begynner det å bli mange fristelser å forholde seg til! Mulig det blir Tropisk aroma til helga, og så mørk sjokoladenammenam på mandag, etterfulgt av kiwikake på onsdag? :P

Har dere et ledig rom fra fredag til onsdag? Hvis det er tilfellet, kommer jeg gjerne :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hehe! Kom kom! Vi har lekerom og oppblåsbar madrass! :P

Skrevet

Eller smash kake

Anonym poster: 93c0e254c477861e636cfc187555ea73

Oh, har du oppskrift? Jeg elsker smash :D

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Hehe! Kom kom! Vi har lekerom og oppblåsbar madrass! :P

Høres ut som luksus (i forhold til i natt hvor jeg sovnet på gulvet med hånden inni sprinkelsengen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...