Gå til innhold

Venstrehendt - teorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har teorier/forskning eller lignende på hvorfor noen blir venstrehendte? Jenta her ser ut til å bli venstrehendte, og vi kan ikke finne en eneste en på noen sider av familien som er det.

Noen som har hørt eller lest noe om mulige teorier?

Bare nysgjerrig selvfølgelig, det spiller så klart ingen rolle :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her trodde vi at hun kom til å bli venstrehendt. Men den gang ei.

Hennes far, farfar, bestefar, bestemor, tante, onkel og to fettere er venstrehendte. Bare meg og farmor som er høyre :)

Skrevet

Tror Kennet Hugdal ved Uib har hatt noe forskning på dette. Han forsker på venstre/høyre hjernedel.

En teori er at den ene siden av hjernen har en liten "hjerneskade" slik den andre halvdelen tar over.

Anonym poster: 8570a3fc09f0b2e1bea6e679d6713ebf

Skrevet

Vel, tenker det er to mulige forklaringer. Enten at hun, ved vane, bruker venstre hånd mer enn høyre, type holder leker med venstre ect. og at denne dermed blir mer dominant.

Eller hun er speilvendt i hodet, altså, venstre halvdel dominerer. Jeg har sett eksempler på begge deler :)

Anonym poster: 1561514e826381b3fc7aeaf9e3a0e482

Skrevet

Har ikke noe teori eller forskning. Men noen fortalte meg at en venstrehendt egentlig skulle vært tvilling.. Hvorfor det vet jeg ikke :P

Skrevet

Har lest at de fleste forskere er enige om at det er genetisk bestemt, men finner liksom ingen andre i familien som er venstrehendte....

Har også lest den tvillingteorien.

" Det finnes også en teori om at venstrehendte er en del av et tvillingpar hvor tvillingene er speilvendte og bare den venstrehendte overlever svangerskapet. Spontanaborter tidlig i svangerskapet skjer sannsynligvis mye oftere enn vi tidligere har trodd var vanlig."

Skrevet

Og der fikk jeg en forklaring på den teorien! Takk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...