Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #1 Skrevet 7. mars 2013 Advarsel: dette er et syteinnlegg eller nærmere ett oppgitt sukk over barnehagesystemet i hovedstaden. Da får vi vist ikke plass i nærheten i denne omgangen heller. Sønnen min er født september 2011 og vi fikk ikke plass i hovedopptaket i fjor siden han kom en uke etter fristen. Vi har, som mange andre, ikke fått plass i løpet av året og har ikke sjans til å få det. Vi var så heldige å komme inn i en studentbarnehage som ligger over en time unna, slik at jeg må bruke 1,5-2 timer til skolen og 1,5-2 timer på å komme hjem igjen hver dag. 3-4 timer transport hver dag er mye for meg men enda verre for sønnen min. Det er vanskelig å få presset inn i en allerede stappfull og travel hverdag, og mini er sliten etter en lang dag i barnehagen og har ikke bruk for å måtte bruke 3/4 av den resterende våkentid i vogna si på t-bane og buss! Nå viser det seg at vi må si opp plassen i studentbarnehagen før vi kan komme i betraktning til hovedopptaket... I bydelen vår ender de fleste barna uten søskenprioritet eller barnehagepedagogmammaer opp langt ute i gokk i feil retning av byen - om vi ender opp der må jeg regne med å bruke enda lengre tid på transport og i tillegg ikke rekke hverken skolestart på morgenen, sene ettermiddagstimer eller jobb. Om jeg sier opp plassen vår er studentbarnehagene fylt når jeg får beskjed fra kommunen om hvor vi ender så da risikerer vi å stå med en enda dårligere løsning etterpå. Imponerende løsning mao. Ja, jeg kan søke om overflytting men det blir ingenting ledig her for ventelistene er uendelige. Dessuten går kontrakten med studentbarnehagen ut med neste skoleår så da står vi faktisk uten barnehageplass i flere måneder i sommerferien der jeg som student må jobbe for å ha råd til å eksistere i verdens dyreste land. Hvorfor skal det være så j***** vanskelig?! Hvorfor kan ikke alle ha rett på plass i det kommunale systemet i hovedopptaket når de oppfyller alle kriterier som stilles? Dette systemet suger så det holder. Godt å måtte være 2 år, 10 måneder og 1 uke gammel før man kan få en barnehageplass som ikke ligger over en time unna hjemmet. Det snakkes så mye om at det er skadelig og stressende for barn å ha lange dager i barnehagen. JA; det blir ikke bedre når dagen forlenges med 3 timers offentlig transport. Og jeg er student - jeg kan ikke bare kjøpe meg en bil for jeg må leve av lånekassens ganske begrensede beløp som ikke dekker husleien engang. ARRRRRRGGH! Anonym poster: e09769eb095ac52aec29d763f4267149
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #2 Skrevet 7. mars 2013 Du må nok ikke si opp plassen i studentbarnehagen for å komme med i hovedopptaket, men så lenge barnet har en plass, og ikke har noen søskenprioritet eller andre prioriteter, stiller han helt bakerst i køen ja. Men når han mister plassen fordi du slutter å studere, har han krav på plass i kommunen, og da stiller han lenger foran i køen. Jeg er helt enig med deg i at det er dårlig at det skal være så vanskelig å få byttet barnehage når man allerde har en plass! For bare noen få år siden var det helt motsatt - da ble først alle byttesøknader behandlet, og deretter begynte de å plassere barna som ikke allerede hadde plass på de ledige plassene. I tillegg hadde man høy prioritet på overflytting til første ønske, dersom man ikke fikk dette oppfylt i første omgang.. Dette sikret at de fleste fikk plass i en ønsket barnehage etter hvert, og det er jo kjempepositivt! Jeg har lurt mye på hvorfor de nå har snudd helt om - der du har plass skal du bli, uansett hvor langt unna det er, eller hvor misfornøyd du er med barnehagen. Anonym poster: cf7f67b889835084f226db5014403a43
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #3 Skrevet 7. mars 2013 Du må nok ikke si opp plassen i studentbarnehagen for å komme med i hovedopptaket, men så lenge barnet har en plass, og ikke har noen søskenprioritet eller andre prioriteter, stiller han helt bakerst i køen ja. Men når han mister plassen fordi du slutter å studere, har han krav på plass i kommunen, og da stiller han lenger foran i køen. Jeg er helt enig med deg i at det er dårlig at det skal være så vanskelig å få byttet barnehage når man allerde har en plass! For bare noen få år siden var det helt motsatt - da ble først alle byttesøknader behandlet, og deretter begynte de å plassere barna som ikke allerede hadde plass på de ledige plassene. I tillegg hadde man høy prioritet på overflytting til første ønske, dersom man ikke fikk dette oppfylt i første omgang.. Dette sikret at de fleste fikk plass i en ønsket barnehage etter hvert, og det er jo kjempepositivt! Jeg har lurt mye på hvorfor de nå har snudd helt om - der du har plass skal du bli, uansett hvor langt unna det er, eller hvor misfornøyd du er med barnehagen. Anonym poster: cf7f67b889835084f226db5014403a43 Ikke sant... Men det er bare de som mister plass i studentbarnehage mellom mars og juli samme året som hovedopptaket som blir prioritert/har rett på plass, dessverre. Så selv om vi endelig faller innenfor alderskategorien som har rett på plass nå som mini fyller to i september stiller vi bak køen av de som er opp til et helt år yngre enn sønnen vår. Synes det er trist jeg, mest for sønnen min, men merker også effekten på studiene mine i form av dårligere resultater når 3-4 timer av lesetiden går bort til transport. Det mest latterlige er at barnehagen vi er i nå bare er for ettåringer, så da blir det bytte til annen studentbarnehage til sommeren uansett og så bytte til kommunal/privat barnehage året etter (der vi forhåpentlig kommer inn på førstevalget etter å ha stått uten plass i et par måneder). Det skal jammen ikke være lett å være studentmamma eller studentbarn. Anonym poster: e09769eb095ac52aec29d763f4267149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå