Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #1 Skrevet 7. mars 2013 Min sv.mor har ikke den beste økonomien, minstepensjonist og enke som hun nå er blitt. Helt siden i høst har hun trudd og pratet om den o'store vann og kloakkregnigen, vel vitende om at den alltid er stooor.. I tillegg har hun store problemer med rørene i huset, ergo mye utgifter. Fyringen består i svindyr parafin, så til sammens har hun vel måttet ut med en del tusen siden i høst. Da svigerfar døde ble hun nesten umiddelbart rådet av alle til å selge huset, da veldig mye må gjøres, og hun kan ikke hanskes med alle utgiftene som kommer på løpende bånd. Stort sett er det sparepengene sine hun nå tærer på, og snart er de slutt.. Hva skal vi gjøre? Skal vi hjelpe å betale, eller rett og slett sette hardt mot hardt og si at nå MÅ hun selge..? Vi kan ikke lenger se på at hun spiser cornflakes til alle måltider og bare depper.. Problemet er at vi da må ta kreditt for å hjelpe til. Hva gjør vi? Noen som har opplevd noe lignende? Anonym poster: e80ca32bd6fc74e0885aab268def3d13
Fae Skrevet 7. mars 2013 #2 Skrevet 7. mars 2013 For guds skyld ikke ta kreditt for å være grei. Da flytter dere bare de økonomiske problemene over på dere selv i det lange løp. Har hun ikke råd til huset så må hun selge. Svaret er så enkelt. Man kan ikke belage seg på at andre skal ta seg av en.
det er berre mordi Skrevet 7. mars 2013 #3 Skrevet 7. mars 2013 Om de har råd til det, så synes eg de kan bidra litt. Om de må ta opp kredittlån, så er eg litt meir skeptisk, om det ikkje er slik at ho har fleire born, og de kan ha eit lite spleiselag?
soleia Skrevet 7. mars 2013 #4 Skrevet 7. mars 2013 Så no skal de og leve på cornflakes? Ho kan ikkje halde på å tære på sparepengane sine, og ikkje gå rundt økonomisk. Det er nok vanskeleg å rive seg laus frå heimen ho sikkert har bygd opp gjennom mange år, men til sjuande og sist vert det nok ei lette å kome i ei lettstellt leiligheit. Her trengs det nok intensiv motivering og overtaling.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #5 Skrevet 7. mars 2013 Joda det er min svigerinne også, men hun bruker alle pengene på fester, dyre klær og status.. Lever det glade liv.. Hun lever på kreditt selv.. Jeg aner virkelig ikke hva vi skal gjøre.. Nei vi har ikke råd egentlig, men... Gjør vi henne en bjørnetjeneste om hun får hjelp av oss? Mannen argumenterer for alt hun har gjort for ham i alle årene. Jeg sier hallo, det kalles omsorg! Man plikter å ta seg av sine barn til de er myndige! Kan man få økonomisk rådgivning hos NAV om man er pensjonist da? Anonym poster: e80ca32bd6fc74e0885aab268def3d13
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #6 Skrevet 7. mars 2013 Om dere skal ta opp svinedyre kredittlån for at svigermor skal bli boende? Nei, da må huset selges. Er det inge i familien som kunne tenke seg å kjøpe? Anonym poster: 94a54718abec91b1b6d54406679bd13e
Bambia Skrevet 7. mars 2013 #7 Skrevet 7. mars 2013 Om din svigermor ikke har råd til å bo hvor hun nå bor, og ikke har noen fremtidsutsikter som tilsier at hun kommer til å få råd så få henne til å selge. Det skal ikke være sånn at barna må stille opp å betale en hel del for at mor ikke har råd, da kan hun selge å flytte til et hus/en leilighet hvor hun faktisk kan leve normalt. Når hun nå lever på billigste mat og i tillegg må bruke av sparepengene for å få det til å gå rundt er det nok ikke noe annet valg for henne dessverre. Dere skal jo absolutt ikke gå i noe økonomisk felle for at dere evt må ta opp kreditt, og det er ikke noe løsning med spleiselag blant barna heller. Jeg hadde ikke godtatt det, man skal da kan spare penger opp selv og ikke bruke disse på andres regninger :-)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #8 Skrevet 7. mars 2013 #Soleia (Kan man ikke sitere som anonym lenger??) Det er det vi sier også, men problemet er at hun har så store krav til en eventuell leilighet, at hun aldri har råd til det! Og man tar da ikke opp lån i banken som pensjonist.. Eller..? Hun er ekstremt sta, og fin på det, og vil slett ikke "nøye" seg med noe hun mener er ikke bra nok. Anonym poster: e80ca32bd6fc74e0885aab268def3d13
miniMe83 Skrevet 7. mars 2013 #9 Skrevet 7. mars 2013 Med mindre dere har mulighet til å hjelpe svigermor ut på regelmessig basis, så blir det vel bare å utsette problemet om det er de faste utgiftene ved det å eie huset hun ikke klarer. Kredittgjeld og forbrukslån kan fort koste dere mer enn dere tror, og jeg tviler da på at svigermor vil være komfortabel med å overføre sine økonomiske utfordringer fra seg selv og over på dere..? Har hun undersøkt om det er mulig å refinansiere, søke om avdragsfrihet eller lignende?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #10 Skrevet 7. mars 2013 Man kan godt ta opp lån som pensjonist, det er flere som gjør det. Mange avtaler da at de bare betaler renter på lånet og ikke avdrag. Men det er jo uansett viktig at hun ikke låner mer enn hun klarer å betale for, da er hun jo like langt. Anonym poster: a2d1e9dedd3cb2350397ce86a14b0e12
Gjest overlord Skrevet 7. mars 2013 #11 Skrevet 7. mars 2013 Nei, det syns jeg ville være fullstendig åndssvakt å gjøre all den tid dere ikke har midler til det.
nerdybirdy Skrevet 7. mars 2013 #12 Skrevet 7. mars 2013 Overlord og jeg er ikke enig når det gjelder mat, men her er vi fullstendig synkrone. Ikke hjelp svigermor med regninger når dere selv ikke har økonomi til dette! Dessuten, kanskje det ville være bedre for henne å flytte inn i en mindre, mer lettstelt bolig, hvor hun ikke daglig blir påminnet sitt tap? Kanskje til og med i et leilighetskompleks for eldre, hvor hun kan utvide sitt sosiale nettverk? Trenger ikke vært negativt å selge huset, kanskje hun blomster opp av det?
Gjest Frisk bris Skrevet 7. mars 2013 #13 Skrevet 7. mars 2013 Hei, Jeg gjetter på at hun ikke har gjeld på huset? Vet du hvor mye det er verdt og hva en 2/3 roms leilighet vil koste? Kan hun få boligstøtte fra kommunen? Det husker jeg min mormor fikk og hun eide huset sitt. Kan det være en idé å ta opp såkalt seniorlån med pant i huset? Leie ut en hybel?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #14 Skrevet 7. mars 2013 Barna hennes burde snakke sammen om dette, synes jeg. Anonym poster: 7db1f060ed803c7349caa28fb0852080
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #15 Skrevet 7. mars 2013 Hei, Jeg gjetter på at hun ikke har gjeld på huset? Vet du hvor mye det er verdt og hva en 2/3 roms leilighet vil koste? Kan hun få boligstøtte fra kommunen? Det husker jeg min mormor fikk og hun eide huset sitt. Kan det være en idé å ta opp såkalt seniorlån med pant i huset? Leie ut en hybel? Nei hun har ikke lenger lån, derimot skyhøy fellesgjeld og husleie. Helt sykt høyt. Det borettslaget er på bærtur de luxe.. Hun nekter å ta verdivurdering på (rekke)huset. Det er aaaalt for dyrt.. OG hun stoler ikke på NAV og nekter å svelge stoltheten.. Ergo vet hun jo ikke.. Men i.o.m at hun ikke har lån så vet jeg ikke om hun vil få bostøtte.. Anonym poster: e80ca32bd6fc74e0885aab268def3d13
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2013 #16 Skrevet 7. mars 2013 Barna hennes burde snakke sammen om dette, synes jeg. Anonym poster: 7db1f060ed803c7349caa28fb0852080 Min mann og hans søster snakker jo ikke sammens.. Hun stakk da sv.far døde, og lever med sin samboer og lever det glade liv på krita.. Anonym poster: e80ca32bd6fc74e0885aab268def3d13
Gjest ronja røverdatter Skrevet 7. mars 2013 #17 Skrevet 7. mars 2013 Kanskje svigermor er så deprimert at hun ikke klarer å se sitt eget beste og kanskje orker hun ikke å gjøre noe med det heller. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde vært i deres situasjon. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å se på at mine foreldre eller svigerforeldre gikk til grunne økonomisk, men å ta opp kredittkort lån... Jeg tror kanskje at jeg kunne ha strukket meg til å hjelpe til med å betale noe mot en bindene avtale om at huset måtte selges, gjerne med vår hjelp. Her må noen ta en skikkelig alvorsprat med svigermor, hun har tydeligvis kommet inn på en vanskelig vei. Forbered dere godt på samtalen, ta gjerne med informasjon om muligheter, vær støttende, men bestemte på at dere kan ikke (fortsette å) betale for henne, men dere har heller ikke lyst til å se at hun går nedenom og hjem. Vær forståelsesfulle og vis at dere bare ønsker å hjelpe ikke å dømme.
Gjest Frisk bris Skrevet 7. mars 2013 #18 Skrevet 7. mars 2013 Verdivurdering får man som regel gratis av en eiendomsmegler. Jeg tror hun kan få bostøtte, det er avhengig av inntekt. Jeg ville tatt en telefon til kommunen for å spørre. Dere må ikke finne på å hjelpe henne økonomisk når dere selv ikke har god økonomi, det blir bare en vond sirkel og hjelper egentlig ingen! Men dere kan i steden støtte henne, ved å hjelpe til med å undersøke bostøtte osv, inspirere henne til å sette opp budsjett.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #19 Skrevet 8. mars 2013 Hei, Jeg gjetter på at hun ikke har gjeld på huset? Vet du hvor mye det er verdt og hva en 2/3 roms leilighet vil koste? Kan hun få boligstøtte fra kommunen? Det husker jeg min mormor fikk og hun eide huset sitt. Kan det være en idé å ta opp såkalt seniorlån med pant i huset? Leie ut en hybel? Nei hun har ikke lenger lån, derimot skyhøy fellesgjeld og husleie. Helt sykt høyt. Det borettslaget er på bærtur de luxe.. Hun nekter å ta verdivurdering på (rekke)huset. Det er aaaalt for dyrt.. OG hun stoler ikke på NAV og nekter å svelge stoltheten.. Ergo vet hun jo ikke.. Men i.o.m at hun ikke har lån så vet jeg ikke om hun vil få bostøtte.. Anonym poster: e80ca32bd6fc74e0885aab268def3d13 Min mamma er i samme situasjon. Hun eier huset, fryktelig dårlig økonomi, men får ikke bostøtte fordi hun ikke har lån på huset. Men kanskje annerledes med din svigermor som har husleie og fellesgjeld Anonym poster: 19be770f437cd55135869e025425c083
SmellyCat Skrevet 8. mars 2013 #20 Skrevet 8. mars 2013 Som flere sier, utsetter dere jo bare problemet når hun ikke har råd til å bo der hun bor. Hjelp henne heller å få økonomisk rådgivning hos nav eller banken sin, hjelp henne å lage budsjett osv. IKKE ta opp kredittlån!!!
Spiffie Skrevet 8. mars 2013 #21 Skrevet 8. mars 2013 Dere må for all del ikke ta opp kredittlån for å hjelpe henne, det kommer dere til å angre på. Hun burde selge huset, men skjønner at det er vanskelig å få henne til å innse. Kunne dere fått til en time med økonomisk rådgiving for henne? Kanskje det kunne hjelpe? Verdivurdering av hus er da gratis. Takstmann koster, men å få en megler innom for å se og gi sin vurdering koster ingenting (og er nok til å få lån i banken). I verste fall får hun ta lån selv med huset som sikkerhet. Det er mye bedre enn at dere tar opp kredittgjeld! Skjønner at situasjonen er vanskelig, særlig hvis mannen din mener dere skal hjelpe, men har dere ikke økonomi til det så har dere ikke det. Da må dere heller hjelpe henne på andre måter.
Helene Harepus Skrevet 8. mars 2013 #22 Skrevet 8. mars 2013 Jeg synes synd på din svigermor, først mister hun mannen og så må hun flytte fra hjemmet sitt. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, men skjønner godt at hun ikke har lyst til det, det kan også hende at for henne føles det som begynnelsen på enden og at hun derfor vil vise at "hun klarer seg", enda hun ikke gjør det.. Jeg tror tanken gjør henne redd og utrygg og at hun derfor avviser andre muligheter spontant. Når det er sagt, er det jo åpenbart (for oss andre i hvertfall) at hun ikke kan fortsette slik og dere kan i hvertfall ikke ta opp lån for å betale regningene hennes! Dere må nok ta (enda) en seriøs prat med henne og si at dere skjønner at hun klarer seg fint (mentalt og fysisk) men at det er vondt å se hvordan økonomiske bekymringer tærer på henne og går utover livskvaliteten. Vær samtidig klar på at dere har ikke penger overs for å holde dette gående - ingen ved sine fulle fem forventer at barna tar opp lån for å betale foreldrenes regninger - men at dere vil hjelpe henne med eventuelt salg/kjøp av hus og det praktiske rundt flytting. Hvis hun selger kan hun jo muligens sitte igjen med noe overskudd - i det minste resten av sparepengene - og da kan hun bruke det på hyggelige ting og/eller opplevelser
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #23 Skrevet 8. mars 2013 Det bør dere ikke, da hun uansett lever over evne og går i minus hver eneste mnd som hun bor i et stort og dyrt hus som hun ikke har råd til. Dere skriver at mannen hennes gikk bort i fjor høst og hun bør faktisk nå ha hatt tid til å områ seg ltt. Hun tror kanskje at dere har ubegrenset med penger og syns at dere kan forsørge henne, slik mannen hennes har forsørget henne hele livet? Føles nok veldig skummelt å skulle stå på egne bein og selv ta ansvar for økonomien og sette seg inn i det. Hun er jo gammel og har aldri trengt det før. Dete må få snakket fornuft in i henne, hun må få sine penger og bidrag fra staten og ikke fra dere. Ellers må dere jo forsørge henne økonomisk så lenge hun lever... regner med at dere heller ønsker å bruke sparepenger på å hjelpe barna deres enm å sponse en eldre dame som lever over evne. Huset et gammelt og vil bare kreve større og større summer i vedlikehold. Hun vil også snart trenge vaskehjelp osv. Anonym poster: 5b882560f63d784662061fffbe235e0a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #24 Skrevet 8. mars 2013 Meld henne på luksusfellen, for det er kansje lettere for henne og høre det fra andre enn fra dere. Anonym poster: 894c249b4941367cc40031df2aa5377b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #25 Skrevet 8. mars 2013 At en eldre person på død og liv skal leve miserabelt og alene fordi denne på død og liv skal holde på huset man hadde osm ung og gift,- det er tøv. Det er gammelkjerring/-kaillstahet, og ikke til glede eller nytte for noen. Hverken den gamle eller slekta. Vet ikke hvordan boligmarekdet er der dere bor, men selger man en enebloig, og kjøper seg en mindre, moderne leilighet, så trenger man stort sett ikke ta opp lån, kanskje sitter man igjen med en liten gevinst også. Man kan ha varmere hus, letter og holde rent og pent, og det "og bo" vil koste mye, mye mindre...SÅ kan hun heller leve. Treffe venninder, reise.. Men nå DET er sagt. Kvinner i den eldre generasjon har ofte vært forskånet mot og betale regninger og se at penger somkommer inn,- også går ut..Det var mannen som ordnet det. Det blir liksom et sjokk og se at kommer det 15000 inn, så flyr tusenlappene fort ut. De er vandt til sine "husholdningspenger",- og spinke og spare på disse,- til det blir tomt, og man "henter mer" uten sprøsmål. De STORE summer ut, har de ikke tenkt på. De har følt at de har stått for betaling av alle utgifter, men det har vært bare mat, hsholdnigsartikler, gavekjøp osv..Så når hverdagen treffer de,- så igjen, de får et sjokk...Kjenner flere eldre damer/enker som har "så utrolig dårlig råd",- "alt går bort i skatt",- også sitter de med 100 000 på bok, og pengene der ØKER stadig, men tydeligvis ikke fort nok. De er gjerrige som få og syter og klager over høye priser på alt.. Nei, sett hardt mot hardt,- selg, kjøp leilighet,- og lær henne litt om livets realiteter... Jeg skal be mine barn om og minne meg på dette om jeg tvilholder på en diger enebolig, er blitt enke og ikke greier med alt For jeg ser at når den tid kommer er det ikkke sikkert jeg er like fornuftig som nå..Minnene kan bety mye, men jeg vil de skal minne meg på og LEVE....Og ikke henge igjen i fortiden..OM jeg lever lenger enn min mann, selfølgelig:) Anonym poster: 7f52ee8f5b507f7215343d6c6c8816f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå