Gå til innhold

Lærere, jeg trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En elev skrev noe jeg som nyutdannet lærer reagerte på. Det var en innleveringstekst og eleven hadde skrevet en tekst med mye seksuelle henvisinger. Teksten var for meg helt bisarr, og at en 13-åring skrev noe sånt syns jeg var tøft å svelge.

Jeg vet at eleven har noe problemer, men jeg har aldri på noe måte forstått hvor problemet ligger.

Jeg følte jeg måtte vise teksten til en lærer i samme fag. Han kunne da hinte om at den eleven er i de rette instansers søkelys.

I utgangspunktet følte jeg for å vise teksten til denne elevens kontaktlærer, blir det riktig tror dere? Jeg har jo blitt fortalt at KL allerede vet om dette problemet.

I tillegg... Hvordan skal jeg snakke med eleven om teksten? Syns dere det blir riktig om jeg sier at innholdet var veldig voksent? Eller.... Jeg vil jo at eleven skal si det den vil hvis den sliter med noe. Innholdet passet jo ikke helt til sjangeren for å si det mildt.

Ser dere problemstillingen min?

Skal jeg gjøre noe? Isåfall hva? Føler meg litt handlingslammet. Har aldri opplevd noe sånt før.

Er redd jeg bryter taushetsplikten nå...

Anonym poster: d7eb230bfa139779c80c50fee79863bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal vise teksten til kontaktlærer. Om du skal snakke med eleven om teksten, kommer an på ditt forhold til eleven.

Skrevet

Du bryter jo ikke taushetsplikten dersom du prater med en kollega om saken.

Anonym poster: 5254a8d93f8db643799c542a3c9ffec9

Skrevet

Hvis du mistenker overgrep mot et barn, så er det helt klart riktig å ta det opp med kontaktlæreren og det er ikke brudd på taushetsplikten. Man er pliktig til å melde fra hvis man mistenker overgrep.

Anonym poster: 20419337ea22bd853a1d3d6ad220598e

Skrevet

Jeg skal i utgangspunktet snakke med eleven om teksten. Jeg har gjort det til alle de andre. Jeg må jo snakke med denne eleven og. Forholdet mitt med eleven er helt basic lærer-elev forhold. Har tidligere oppfattet denne eleven som typisk tenåring som syns alt med lærerne er flaut. Denne eleven har ikke bydd på seg selv slik mange andre elever gjør. I tillegg har denne eleven vært mye borte slik at vi har ikke like god kontakt som jeg har med de andre. M.a.o. jeg blir litt overrasket hvis denne eleven plutselig vil åpne seg for meg. Derfor var teksten så overraskende.

HI

Anonym poster: 1e58b02d58a3e7a4eba451c9e8c17141

Skrevet

Snakk med kontaktlæreren du, og så kan dere sammen finne ut hvordan du skal snakke med eleven, og hva du skal si når du skal snakke om stykket.

Anonym poster: 119b3dea1dbec5a22733964018d5021a

Skrevet

Jeg tror at kontaktlærer allerede er på saken om denne elevens problemer.

Men det er vel klart at jeg burde vise teksten til han. For jeg mistenker at eleven har opplevd noe som slett ikke er normalt for en 13-åring.

Hva syns dere jeg skal si når jeg snakker med eleven da?

HI

Skrevet

Jeg har vært i en tilsvarende situasjon. Hadde en elev som skrev en tekst der han ga uttrykk for at han og en medelev var blitt trakkasert/alvorlig urettferdig behandlet av rektor. Jeg spurte han rett ut: -Du, det du skrev i den teksten din, er det noe du vil snakke om? Da sa han, litt brydd, at "neida, det er i orden". Skal sies at dette var en elev med voldsomt mye hormoner og opprør i kroppen som kanskje ikke var helt rasjonell i "gjerningsøyeblikket". Han var i konflikt med rektor, men det var nok ikke så alvorlig som han fremstilte det i teksten.

I ditt tilfelle synes jeg du burde snakke med kontaktlærer og får greie på hva slags instanser som er inne i bildet ift eleven, så du får klarhet i om du har grunn til å bekymre deg. Det er også viktig med tanke på hvordan du videre skal møte eleven mtp vurdering. Det er jo ikke bare å sette karakter på en slik tekst :-/

Anonym poster: 1beb83cdcdbc4fb20a66d5c8c5eaf55f

Skrevet

Ok, jeg tar rådet deres.

Jeg snakker med kontaktlærer og hører hva som skjer med eleven også diskuterer hvordan jeg skal snakke med eleven og karaktersettingen. Flott! Jeg føler det lettere nå.

Takk for svar folkens.

Skrevet

Hvis du tror at kontaklærer allerede er på saken, ville jeg ikke snakket med eleven før du har snakket med kontaktlærer. Jeg er sikker på at du og kontaklærer sammen finner en god løsning for hvordan denne praten skal tas;-)

Skrevet

Hvis det faktisk er slik at du mistenker overgrep - da skal du IKKE spørre slik som anonym over sier hun har gjort. Snakk med kontaktlærer først, kontaktlærer vet trolig mer om eleven enn deg, og kan kanskje gi deg noen svar. Hvis dere fortsatt er usikre etter at dere har snakket sammen, må dere ta kontakt med rett samarbeidspartner for å bli enige om hvordan dette blir tatt opp med gutten, og hvem som gjør det. Veldig viktig at en samtale der det er mistanke om overgrep blir gjort riktig, slik at det er størst mulig sjanse for at gutten forteller noe, og ikke bare sier at alt er bra.

Anonym poster: 27cdc78e424d92928bc6c5963dc02262

Skrevet

En elev skrev noe jeg som nyutdannet lærer reagerte på. Det var en innleveringstekst og eleven hadde skrevet en tekst med mye seksuelle henvisinger. Teksten var for meg helt bisarr, og at en 13-åring skrev noe sånt syns jeg var tøft å svelge.

Jeg vet at eleven har noe problemer, men jeg har aldri på noe måte forstått hvor problemet ligger.

Jeg følte jeg måtte vise teksten til en lærer i samme fag. Han kunne da hinte om at den eleven er i de rette instansers søkelys.

I utgangspunktet følte jeg for å vise teksten til denne elevens kontaktlærer, blir det riktig tror dere? Jeg har jo blitt fortalt at KL allerede vet om dette problemet.

I tillegg... Hvordan skal jeg snakke med eleven om teksten? Syns dere det blir riktig om jeg sier at innholdet var veldig voksent? Eller.... Jeg vil jo at eleven skal si det den vil hvis den sliter med noe. Innholdet passet jo ikke helt til sjangeren for å si det mildt.

Ser dere problemstillingen min?

Skal jeg gjøre noe? Isåfall hva? Føler meg litt handlingslammet. Har aldri opplevd noe sånt før.

Er redd jeg bryter taushetsplikten nå...

Anonym poster: d7eb230bfa139779c80c50fee79863bd

Du bør definitiv ta det med kontaktlærer. Har opplevd noe lignende slev, bare at d da handlet om kriminalitet. Jeg ville ikke kommentert innholdet som voksent(?) uten å drøfte d med kontaktlærer. Du har ikke taushetsplikt ovenfor kontaktlæreren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...