Gå til innhold

Utredning hos ppt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 år skal til utredning hos ppt blant annet fordi hun har konsentrasjonsvansker og svake sosiale ferdigheter.

Noen som kan forklare meg litt om hva som skjer på utredningen? Eller "evnetest"? Prøvde å spørre litt, men fikk ikke helt forståelsen av hva som skal skje annet enn at vi blir innkalt.

Anonym poster: 086fd4eb5f48c72adb725ef46babf82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Anonym poster: a0827d84f462ea9e8eb694b0b1bcc116

Skrevet

det varierer veldig fra kommune til kommune hvilke tester som brukes. i første runde er det vanligst at saksbehandler fra PPT kommer inn i barnehagen og observerer datteren din for å kartlegge mer detaljert hva problemet er. ingen spesifikke tester ("skriftlige") vil bli tatt uten ditt samtykke.

etter denne observasjonen vil du og barnehagen motta en sakkyndig vurdering der saksbehandleren beskriver det hun eller han har observert og kommer med sine anbefalinger til tiltak. (det kan være alt fra tips og veiledning til avdelingen, T-timer (med spesialpedagog eller med assistent) assistent timer, logoped o.s.v.... kommer ann på barnets behov)

kommunen vil så kunne fatte ett enkelt vedtak på bakgrunn av denne sakkyndige vurderingen som gir din datter krav på tiltak.

dette er en lang lang papir mølle, så forbered deg på masse venting og IKKE vær redd for å stille spørsmål.

vet du hva "evne testen" heter? wippsi, askeladden osv....

Hilsen en Ped leder.

Anonym poster: e5e244876a62c134db579bdcd5ab76ed

Skrevet

Tusen takk for fyldig svar!

PPT har ikke vært i bhg, men vi har vært på et møte med PPT og Fagsenteret og hvor det ble besluttet av hun skal til utredning hos PPT. Bhg har uttalt seg og var også med på møtet.

Vet ikke navnet på testen. De sa den var omfattende og tar ganske lang tid, men at barna som regel syns det var veldig gøy.

Er vel bare å belage seg på at dette tar tid...

Skrevet

ja, det kan fort ta tid. kan jeg få spørre hva din holdning til utredning er? er dette noe du føler behov for eller føler du deg overkjørt. har erfart begge deler og vil ikke fornærme på noen måte... som både pedagog og mor til en 5 åring med tale og atferdsvansker føler jeg for å si at en utredning er udelt positivt. skal hun på skolen til høsten? signerer denne med nick så du kan sende meg pm hvis du vil....

Skrevet

Jeg er positiv, er vel bare "redd" for hva som skal komme frem. Jeg opplever at jenta mi er intelligent og omtenksom, og frykter vel en stigmatiserende "merkelapp". Redd for at hun skal bli sett på som en belastning og et krevende barn.

Samtidig ønsker jeg selvfølgelig at hun skal få best mulig hjelp. Jeg tenker vel litt på om hun skal forstå, at hun blir testet ut. Hun har 1 år igjen til skolen heldigvis. Så vi har ikke dårlig tid i den forstand.

Skrevet

det er jo bra at hun har ett år igjen, slik at hun kan få hjelp til de vanskene hun har før skolestart. i barnehagen har de mye større muligheter til å "være der" for henne akkurat når hun trenger det.

det med merkelapp... snakk med barnehagen om det. de fleste barnehage ansatte (og lærere i skolen) er VELDIG bevisst på dette og tar hensyn til det. til neste år kan du også be om ekstra samtaler med skolen hun skal gå på angående dette før skolestart slik at dere sammen kan lage ett best mulig opplegg dersom hun har behov for det.

min datter tok Wippsi testen for ett par måneder siden i forberedelse til skolestart og hun visste at "mannen fra ppt" skulle jobbe med henne en stund slik at hun kunne vist ham hva hun kunne.

husk at det er ofte mye bedre at barna får assistanse der det trengs straks for så å ta dette vekk når hun ikke trenger det lengre, i steden for å trenge hjelp og så måtte vente i opp til ett år etter skolestart (skolene budsjetterer alle assistenter og slikt i begynnelsen av året. selv om man får sakkyndig vurdering midt i året er det ofte vanskelig å få inn assistenter o.l. før nytt budsjett....)

Skrevet

det er jo bra at hun har ett år igjen, slik at hun kan få hjelp til de vanskene hun har før skolestart. i barnehagen har de mye større muligheter til å "være der" for henne akkurat når hun trenger det.

det med merkelapp... snakk med barnehagen om det. de fleste barnehage ansatte (og lærere i skolen) er VELDIG bevisst på dette og tar hensyn til det. til neste år kan du også be om ekstra samtaler med skolen hun skal gå på angående dette før skolestart slik at dere sammen kan lage ett best mulig opplegg dersom hun har behov for det.

min datter tok Wippsi testen for ett par måneder siden i forberedelse til skolestart og hun visste at "mannen fra ppt" skulle jobbe med henne en stund slik at hun kunne vist ham hva hun kunne.

husk at det er ofte mye bedre at barna får assistanse der det trengs straks for så å ta dette vekk når hun ikke trenger det lengre, i steden for å trenge hjelp og så måtte vente i opp til ett år etter skolestart (skolene budsjetterer alle assistenter og slikt i begynnelsen av året. selv om man får sakkyndig vurdering midt i året er det ofte vanskelig å få inn assistenter o.l. før nytt budsjett....)

Tusen takk for gode råd!!!

Nå føler jeg meg roligere på dette.

HI

Skrevet

Jenta mi skal ta evnetest i neste uke. Det er en test som brukes for vurdering av små barns kognitive evner.Testen inneholder tolv deltester: Puslespill, Informasjon, Geometriske mønstre, Resonnering, Brikkemønster, Regning, Labyrinter, Ordforråd, Bildeutfylling, Likheter, Dyrehus og Setninger. Resultatet presenteres som Verbal- IQ, Utførings-IQ og Fullskala-IQ.

Anonym poster: ebaa6ceaebe1d8ff6835ce7414512613

Skrevet

Hei!

Jeg vil bare fortelle at vi er i kontakt med både PPT og BUPA fordi barnet vår har problemer med konsentrasjon etc.

Kontakten ble først opprettet med PPT, i dialog med barnehagen. Deretter ble det henvisning til BUPA.

Vi har nå vært på et par møter med PPT og barnet vårt har gjennomført Wippsi testen.

Videre har vi vært på et møte med BUPA.

Poenget jeg vil fram til er at vi opplever både kontaktpersonene i PPT og BUPA som støttende, lyttende og fokusert på vårt barn. Vi kjenner igjen barnet vårt i både skriftlig korrespondanse og dialog. Alle jobber for at vårt barn skal få best mulig utredning og eventuell hjelp i god tid før skolestart.

Jeg håper du blir møtt av lignende personer.

Hadde ingen erfaring med "slike instanser" fra før og var, som deg, avventende. Nå kjenner jeg meg så trygg og kjenner at barnet vårt har gode ressurspersoner involvert som vil barnet vel.

Husk at barnet ditt er det samme, uavhengig av "merkelapp" eller "diagnose". Personer vi har møtt innenfor systemet har gått så langt som å si tiil oss at diagnoser ofte er det som skal til for å utløse tilrettelegging. Bring it on, sier jeg bare, dersom det hjelper vårt barn!

LYKKE TIL :)

Anonym poster: 6148c9cd76e523389183379f7234160d

Skrevet

PS, poster 22:29 igjen,

ser noen andre sier at det kan ta lang tid. Vi opplevde at det tok tid å komme inni systemet, men kontakten først er opprettet er det utrolig hvor mye som skjer i løpet av kort tid. Jeg ringte og maste mye underveis, før vi fikk kontaktperson PPT og, etterhvert, BUPA. Det kan jeg anbefale på det sterkeste.

Anonym poster: 6148c9cd76e523389183379f7234160d

Skrevet

Utredning er et skummelt ord på noe veldig lite skummelt i denne sammenhengen. Det er som regel en inntakssamtale, når man kommer inn i systemet til PPT. Den er med bhg, foreldre og PPT. Den høres det ut som dere har hatt. Så er det ofte en observasjon eller flere i bhg. Evnetest gjøres ofte, og på en femåring antar jeg at de tenker Wippsi. Som flere har sagt så består den av ulike oppgaver og barna synes som regel det er gøy å "jobbe" med dette. Det kan være noen skjema foreldre og/eller bhg. skal fylle ut også.

Det er lurt å komme inn tidlig. Enten trenger ikke barnet ditt tilrettelegging, eller så kommer man inn på et tidlig tidspunkt, noe som ofte har god effekt på utviklingen videre. Om barnet trenger en henvisning til andre instanser etterhvert kan PPT hjelpe til med det. Om det er noe du synes er uklart så anbefaler jeg deg å ringe PP-rådgiveren din og spørre om det du lurer på.

Husk at PPT er et frivillig tilbud, de gjør ingenting uten din tillatelse. Etter utredningen vil du få en rapport og bli kallt inn til et tilbakemeldingsmøte der dere går igjennom de resultatene som foreligger etter utredning.

Lykke til.

Hilsen PP-rådgiver.

Anonym poster: 05a76f92ca660387e7c7c760f1e58c86

Skrevet

Tusen takk for flere svar!

Veldig greit å lese både om personlig erfaring og fra ppt siden. Vi har ikke fått en kontaktperson enda, men det kommer vel i brevet vi venter på. Jeg antar det fort er en fra møtet?

Jeg prøver å legge vekk bekymringene og tenke at dette er udelt positivt. Jenta vår får hjelp og vil sannsynligvis stå bedre rustet til skolestart. Akkurat nå, føles det som det viktigste.

HI

Skrevet

Jeg har vært på det med datteren min som går i barnehage. Kort fortalt:

Første møte var med meg og hun fra PPT. Hun ville vite mer om barnet, mine tanker, hva jeg mente var problemet osv. Vi snakket sammen i nesten 3 timer og det var utrolig godt å få sagt alt, ha en som lyttet og kom med gode og konstruktive innspill.

Steg nummer 2 var at hun fra PPT kontaktet barnehagen (jeg hadde allerde informert dem om at jeg hadde kontaktet PPT) og avtalte en dag der hun skulle komme å observere barnet.

Andre møte var etter observasjonen. Møtet var i barnehagen med meg, ped.leder på avdelingen, styrer i barnehagen og hun fra PPT. Hun fra PPT fortalte hva hun hadde observert, kom med forslag til tiltak og vi andre kom med innspill. Barnehagen var veldig positiv til tiltakene og det ble iverksatt.

Ting har endret seg drastisk for barnet mitt og for hele barnegruppa. Er veldig glad for at jeg tok kontakt, ble hørt og for den behandlingen jeg fikk av PPT og av barnehagen i etterkant. Veldig fornøyd med opplegget.

Anonym poster: 120d55880d6d5b9391fae87842099749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...