Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare blåse fra meg litt. Jenta vår på 6 år er blitt en helt annen jente! Hun er skikkelig følelseslada, er fortvila og gråter bare vi sier et feilt ord til henne, er sint, surmulete og følger ikke beskjedene vi gir. Holder på å bli sprø! Alt er gale og urettferdig hele dagen, fra morgen til kveld.

Finnes det 6 års trass??? Hvis ja, så er det verre enn den egentlige trassalderen :(

Noen med samme erfaring og gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prepubertet ;)

Kommer en gang mellom 6 og 8 år omtrent, veldig mye som skjer i kropp og sinn, barna blir helt satt ut tror jeg.

Men det går over, også får du en liten periode som alt fungerer greit, også kommer den virkelige puberteten...

Skrevet

Etter min erfaring så finnes det ikke noen egentlig trassalder. Det virker som om trass er noe som kommer og går fra de er store babyer og til de er voksne, men som heller endrer form og hyppighet etter alderen. Men ja, det er vanlig at 6-7-åringer har en periode der de er litt hormonelle og utilpasse. De får ofte en ny runde rundt 11-årsalder.

Skrevet (endret)

Har hørt om det før og ser begynnene tegn til det hos jenta mi som er 5,5 år nå.

Det råd jeg har fått er å ikke glemme kosen i hverdagen likevell. Forsøke å få gitt henne en god klem i løpet av dagen likevell, forsøke å få til en hyggesnakk på sengekanten eller tilsvarende.

Det er ikke så enkelt å sin snille jente forvandlet på det viset - men det er jo tegn på at hun utvikler seg og blir større. Jeg ønsker jo tross alt ikke en babyjente til evig tid...

Endret av Giss
Skrevet

Har også ei jente som blir 6 år snart, hun har hatt perioder med trass helt siden hun var 2 år, med litt ulik karakter. Og nå har det vært litt vanskelig en stund igjen, hun synes alt er så urettferdig, hun vil være liten og stor om hverandre, gråter for ingenting, vil ofte ikke høre etter.. Blir mye snakking, forklaring og timeout, slitsomt når det står på dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...