Gå til innhold

Smører dere nista til 13åringen? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smører jo til de andre små, men jeg mener hun kan lage sin egen niste og ikke sitte på ræva og bli servert.

Anonym poster: e1a27cec0844d75d8cf9621010f9793b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smører ikke bestandig til 8 åringen heller. Det bør skolebarn klare selv hvis du minner dem på det til frokost.

Anonym poster: 1e3d66d16cd59ff987ac4c48ce9fa151

Gjest Sekretøsa
Skrevet

8åringen min vil gjerne smøre selv, men enn så lenge gjør jeg det. Men når hun er 13 får hu klare det selv

Skrevet

Smører jo til de andre små, men jeg mener hun kan lage sin egen niste og ikke sitte på ræva og bli servert.

Jeg må det hvis han skal ha mat i det hele. Men nå sliter han veldig, mulig alvorlig ADD. Han virker lat, mye fordi han sliter med så masse :(

Du høres forresten ut som den sure stemoren..

Anonym poster: 153a4f17cebe2f4b9f4e9aadd3e81f27

Skrevet

6-åringen smører selv, så antar hun fortsetter med det når hun er 13 år også.

Anonym poster: 23754409756f526e6b2446cb3bd4f7ed

Skrevet

Man er da ikke stemor til eget barn, eller?

De minste vil helst gjøre det selv, de eldste vil helst se på at ting blir gjort....

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Har ikke gjort det på flere år faktisk. Tipper hun var 9 da hun begynte å gjøre det selv. Har nå en 7-åring og er spent på om han kan overlates ansvaret på samme alder. Er en helt annen type...

Skrevet

Jeg smører skolematen, mens ungene legger sammen klærne på tørkestativet. (jeg bytter alltid bort å legge sammen klær)

Her i huset må alle hjelpe til for at hverdagen skal bli grei for alle. (jeg gidder ikke gjøre alt hjemme alene lenger)

Anonym poster: 995e130783d0c668394df561844bc04a

Skrevet

Jeg smører skolematen, mens ungene legger sammen klærne på tørkestativet. (jeg bytter alltid bort å legge sammen klær)

Her i huset må alle hjelpe til for at hverdagen skal bli grei for alle. (jeg gidder ikke gjøre alt hjemme alene lenger)

Anonym poster: 995e130783d0c668394df561844bc04a

Ikke jeg heller, lurer på om det er våren som får frem streiketendensene her. GRRR noen dager altså!!!

Skrevet

Jepp, smører til henne og de andre.

Skrevet

Nå har jeg bare ett skolebarn, men han smører maten sin selv og det skal de andre få gjøre også.

Skrevet

Med flere barn i skolealder er det vel ett fett om man smører 6 eller 9 skiver når man først er i gang... Min egen mor lagde matpakke til meg helt til jeg var ferdig på ungdomsskolen.

Syns heller de eldste barna kan bidra mer på andre oppgaver i hjemmet.

Anonym poster: 068677299689345739f8948006080f81

Skrevet

Nå er eldste min bare 12, men ja, jeg smører skolematen hans.

Jeg står uansett på kjøkkenet og smører niste til de to minste, og da kan jeg like gjerne smøre til de to eldste også når jeg først står der. Må innrømme at jeg synes det blir mye mer kav om jeg skal ha en haug med ungen stående rundt meg å smøre egne nister enn om jeg fort og effektivt smører til alle fire ungene.

Arbeidsoppgaver i heimen har de nok av uansett, det gjør meg ingenting å smøre disse skivene så det kommer jeg nok til å fortsette med en godt stund enda.

Gjest AnneS
Skrevet

Jeg har to skolebarn på 7 og 8,5 og de smører noen ganger selv, noen ganger smører jeg. Når de blir 13 får de smøre selv ja ;)

Skrevet

Idyllen hadde vel vært om alle satt rundt et frokostbord,spiste sammen og smørte sine egne nister etterpå.

Men det er ikke sånn her på morran hvert fall.

De kler seg og sitter foran tv og spiser mens jeg flyr rundt og ordner....

Må få snudd det der, de er mer enn kapable til å klare det selv, så kan kanskje jeg få gjort noe annet fornuftig i mellomtida.

Skrevet

Jeg smører til alle kvelden før , mannen også.

Syns det er koselig jeg....

Skrevet

Jeg står uansett på kjøkkenet og smører niste til de to minste, og da kan jeg like gjerne smøre til de to eldste også når jeg først står der. Må innrømme at jeg synes det blir mye mer kav om jeg skal ha en haug med ungen stående rundt meg å smøre egne nister enn om jeg fort og effektivt smører til alle fire ungene.

Arbeidsoppgaver i heimen har de nok av uansett, det gjør meg ingenting å smøre disse skivene så det kommer jeg nok til å fortsette med en godt stund enda.

Kan ikke bare alle sammen smøre nisten samtidig som dere spiser frokosten da? Her dekker vi på matboksene sammen med talerkner og pålegg til frokost og så spiser vi og smører om hverandre. Har jo uansett omtrent det samme fremme til frokost som vi trenger til matpakkene.

Det eneste jeg gjør er å kutte opp frukt som ungene legger i matboksen.

Gjest sug lut
Skrevet

Smører nista til alle hver morra, for morran er kort og trang og hektisk nok og nista bør være nysmurt (mye salat og tomat og annet grønt som ikke er på topp dagen etter, og grønt skal de ha) og jeg orker ikke ha folk herjende på kjøkkenet om morran når jeg er der, da får de sitte og få maten servert og nista smurt, det gavner mors mentale helse best og de er såre fornøyd selv også.

Skrevet

Kan ikke bare alle sammen smøre nisten samtidig som dere spiser frokosten da? Her dekker vi på matboksene sammen med talerkner og pålegg til frokost og så spiser vi og smører om hverandre. Har jo uansett omtrent det samme fremme til frokost som vi trenger til matpakkene.

Vi dekker ikke bordet til frokost annet enn i helgene. Frokosten består som regel av en skål med yoghurt med havregryn og rosiner i her i huset.

Gjest sug lut
Skrevet

Når man har ett bad og alle skal dusje blir det ikke felles frokostavvikling uansett, men en lett overlapping samt dundring på badedør (tenåringer har tydeligvis mer kropp og hår enn alle andre og vil gjerne ha badet i evighet).
Skrevet

Jeg smører/smurte niste så lenge de gikk på skole, jeg :)

Ikke fordi de ikke kunne gjøre det selv, men fordi jeg syns det er koselig og så setter de stor pris på det. Det er alltid hyggeligere å spise noe andre har lagd til, er det ikke?

Oppgaver i heimen har de ellers, så akkurat dette er ikke noen prinsippsak for meg. Jeg syns det er fint å gjøre hverandre tjenester.

Men jeg må si at jeg var litt spent når eldste flyttet ut og begynte på læretiden sin, om det ble snarveier innom bakeriet da, men jammen smører han ikke niste hver kveld og legger klar i kjøleskapet.

Jeg tror at man får gode vaner med seg hjemmenfra og at man ikke ødelegger barna selv om man gjør litt ekstra for de.

Skrevet

Når man har ett bad og alle skal dusje blir det ikke felles frokostavvikling uansett, men en lett overlapping samt dundring på badedør (tenåringer har tydeligvis mer kropp og hår enn alle andre og vil gjerne ha badet i evighet).

Forstår at morgnene er roligere her enn mange andre steder :)

To bad, sjelden morgendusjing og halvannen time far vi står opp til førstemann må ut av huset så blir frokosten litt lengre og problemet med hvem som skal smøre mindre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...