Gå til innhold

Flytte til USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som vi vil gjøre alvor av planene våres om å flytte til USA. Min mann har en jobb som gjør at vi muligens kan ordne noe igjennom arbeidsgiver, men det er ikke garantert.

Jeg er autorisert sykepleier i både England og Norge, men desverre ikke USA. Så å få Visa igjennom meg kan bli vanskelig.

Noen her som bor i USA og kjenner prosessen? Det er fryktelig uoversiktelig og jeg har ikke videre lyst til å bruke titusenvis av kroner på slike visumadvokater hvis jeg kan unngå det.

Anonym poster: 8248543a177d9d8712a520543fca7a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Skrevet

Vet du hva du trenger for å kunne bli autorisert i USA?

(Jeg er gift med en amerikaner, så jeg har dessverre ikke heeelt de svarene du trenger)

Anonym poster: 13db69fa52f48e373cf25011c12c8323

Skrevet

Jeg fikk vite av min lærer som er fra usa at et av stegene for å kunne jobbe som spl. I usa er at man må ta en test. Husker desverre ikke hva den heter i farta. Hun rådet meg til å ta kontakt med nsf for nærmere informasjon om denne testen så du kan jo høre med de :)

Anonym poster: ec31773a2471d1c0cb783ef52e67823b

Skrevet

Det er rett og slett en internasjonal eksamen fra helvete... Skikkelig grunnleggende og med mye større pensum enn den norske spl skolen. Husker ikke hva den heter, skal prøve å Google.

Anonym poster: fb3fc9d8d7c35acc866a9464c740313a

Skrevet

Jeg kan reglene rundt de testene. De er skikkelig vanskelige da de stiller krav til at man feks skal ha kunnskap til de amerikanske navnene på medisiner feks. Har lest eksempler på disse testene på nett, vanskelige saker.

Det hjelper ikke at jeg er utdannet i et engelsksprålig land som har betydelig større pensum enn i Norge. For jeg har jobbet i Norge i så mange år at det er det norske systemet jeg kjenner.

Så vi satser ikke på å få Visa via sykepleierjobben min. hehe.

HI

Skrevet

Fikk visa gjennom jobben til mannen min så kan litt om det. Men vi brukte advokat da det er mye papirer som skal fylles ut korrekt og arb.giver ville ha "forsikring" om at vi fikk innvilget søknaden. Vi kjørte det gjennom rask behandling og det tok 15 dager fra vi søkte til vi hadde aksept, og deretter var det en uke ventetid til intervjuet på ambassaden.

Kan dessverre ingenting om hvordan bli autorisert som sykepleier da..

Hvilket visum dere skal søke på?

Skrevet

Ah, jeg ser dere kanskje får visum gjennom arb.giver til mannen din så det er kanskje L visumet dere går for?

Skrevet

Ah, jeg ser dere kanskje får visum gjennom arb.giver til mannen din så det er kanskje L visumet dere går for?

Jeg tror vårt beste kort er å komme inn på L1 visum, evt det som heter L1 Blanket? visum.

Bor dere i Houston? siden det står at du bor i lone star state;)?

Hva jobber mannen din med?

Skrevet

L1 er det beste å komme inn på for med det kan du også jobbe, da under L2 visumet.

Det er også "snarveien" til green card om det er det dere ønsker.

Hovedregelen er at firmaet har kontorer i Europa og usa og at man har jobbet minst 1 år i firmaet.

Jeg tror det kun blir gitt for totalt 7år, men at man får det for 3år om gangen og må søke om forlengelse (er som regel ikke noe problem å få)

Vi bor i Austin (4-5 timer unna Houston) og mannen min jobber innenfor datasikkerhet.

Skrevet

L1 er det beste å komme inn på for med det kan du også jobbe, da under L2 visumet.

Det er også "snarveien" til green card om det er det dere ønsker.

Hovedregelen er at firmaet har kontorer i Europa og usa og at man har jobbet minst 1 år i firmaet.

Jeg tror det kun blir gitt for totalt 7år, men at man får det for 3år om gangen og må søke om forlengelse (er som regel ikke noe problem å få)

Vi bor i Austin (4-5 timer unna Houston) og mannen min jobber innenfor datasikkerhet.

Austin ja, holdt på å gjette at dere bor i Sugarlands i Houston :) Min mann jobber også innenfor data og er ofte innom Texas.

Hva gjør du der da? jobber, sammen med barna, studerer?

Hvor gamle er barna dine og hvordan taklet de flyttingen?

Trives dere?

Skrevet

Jeg er hjemme med jenta på 3.5år. Hun går 3 dager i uka på preschool.

Dessverre så har vi et visum som gjør at jeg ikke får lov til å jobbe, men vi er i prosessen med green card så krysser fingrene for at jeg er ute i arbeidslivet igjen snart. Har planer om å starte med studier til høsten for da starter jentungen i pre-kindergarten og må være der 5 dager i uka. Med mindre jeg blir gravid før det (krysser fingrene), da kommer jeg bare til å jobbe frivillig (volunteer) på skolen og på shelter.

Vi flyttet hit rett før hun fyllte 2 år så hun kjenner jo egentlig ikke til noe annet. Vi digger været her, kan ikke klage på 300 soldager i året og badetemperaturer 5-6 mnd i året :D

Alle er veldig hyggelige her og det er enkelt å komme i snakk med folk og få venner.

Vi trives veldig her borte og kommer nok til å bli. Vi har ikke bodd i Norge på 8år så ser vel egentlig ikke en fremtid der ;)

• 1 år senere...
Skrevet

Du kan skaffe deg et Arbeids visum gjennom jobben hvis de har tilgang til USA, eller du kan prøve noen andre metoder, er en nettside som heter Jobbe I USA, den inneholder mange guider om hvordan man skaffer seg et arbeids visum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...